Katholieke afbeeldingen; hij is meestal cirkelrond of ovaal,
van bladeren of vlammen. De grootte der beeiden klimt van de kleinste atmetingen
tot in T reusachtige, vroeger zelfs tot 25 M., tegenwoordig nog de helft daarvan.
Daar vrome lieden er een Verdienste in zien, deze beeiden te laten vervaai digen,
is het aantal daarvan zeer groot. Zij worden bewerkt van allerlei grondstoffen,
StDe’ tempels°der BudfihRten vormen regelmatige vierhoeken, wier zijden overeen-
komstig de vier hemelstreken zijn gericht. Zij bestaan inwendig uit het schip of de
hoofdkerk met ziibanken aan b e i d e zijden; schilderyen, vaande s, guirlandes en
bbemeii toMen de wanden, en op de altaren vindt m e n bepaald voorgeschreven ,
kleinoodien en beeiden.
* * *
In de eeuwen na Asoka werd het Buddhisme door zendelingen op het voorheeld
van dien koning uitgebreid. Overal verrezen heiligdommen en kloosters, en zoo
werd niet alleen Ceylon geheel v o o r h e t B u d d h ism e gewonnen maar werd ook in
1 M M China de-leer van Buddha ingevoerd. In 372 bereikte het
Kor ea in 552 Japan, j Zelfs is het niet onwaarschijnlijk, dat het ^Buddhisme i«vl°ed
had op de ontwikkeling van het Christendom in het Oosten: by het laatste vond
men een monnikenwezen, reliquieen-vereering, rozenkransen, zooals die reeds vrqege
bii de Buddhisten bestonden. . . .... , , _ T
Het Buddhisme heeft het Brahmanisme nooit voor een aanzienhjk deel van In
•geheel uitgeroeid. De beide godsdiensten bestonden als hoofdgodsdiensten meer dan
tien eeuwen (244 voor Chr tot 800 n. Chr.) naast elkander. De mvloed van het
Buddhisme op het Brahmanisme had ten gevolge, dat dit laatste zieh meer en mee
wiizigde om ook tot de lagere standen door te : dringen, tenemde zyn laateten
invloed niet te verliezen. Zoo ontstond er een modern Brahmanisine, uit dien Buddhistischen
invloed voortgekomen, en dit wist den ouden invloed te herwmnen, waar-
door het Buddhisme zelfs uit Indie verdrongen werd.: Dit geschiedde m het ty:dpe ik
van 600 800 n. Chr. In de landen huiten Indie bleef het Buddhisme echtei stan
houden. Zelfs kan men zeggen, dat de triomfen, buiten Indie behaald, grooter waren
dan de verliezen, die het in Indie zelf leed. Het Buddhisme heeft een litteratuur-
en een religie, die door bijna de helft van de bewoners der aarde wordt geeerd, en
meer dan 500 millioen aanhangers telt. Afghanistan, Oost-Turkestan, Tibet, Mon-
gölie' Mandsiuriie, China, Japan, de Oost-Indische Archipel, Siam, Birma en Ceylon
telden in dien tiid aanhangers der leer van Buddha, Zelfs m onzen tyd .vormen het
Buddhisme, het Christendom en de Islam.de hoofdgodsdiensten der aarde.
* Hs *
Reeds in de 1® eeuw na den dood van den stichter van den Buddhistischen gods-
dienst ontstond er verschil van meening bij zijn volgers en zoo ontwikkelden . zieh
•vprschillende scholen. De Buddhisten groepeeren die scholen als volgt . _ | [ ■
-1 De scholen, welke de moraliteit en e e n d e u g d z a a m leven en het nadenken
over de grondslagen van het bestaan voldoende achten, en zieh daartoe’ i1®
door Buddha geleerde verder u i t . te voeren ; dit zyn d e s c h o l e n van „het kleine
¡ l l P i school1- vHan a5 S e groote voertuig”, „Mahäjana” waarmede zij worden
aangeduid, die beweren, dat deugd alleen met tot kennis leidt, maar dat overpemzmg
noodwendig is, deze scholen nemen aan, dat overpemzmg byzonder bov^ennatuuilyke
krachten kweekt. Eerst a n de 2« eeuw na Chr. zou deze u d - ^
als biizonder systeem geformuleerd zijn. De leermgen dezer beide genoemde scholen
zouden in Zuid- en. Noord-Indie ontwik-keld zyn geworden. ••
3. Het mysticismus, „kälatschakra” (tijdswiel) m ;^het^^ Saniskriiät geno i^-„¿breid
Centraal-Azie ontstaan, over Kaschmir naar Indie mgevoerd em hier ^ eid.
Volsens deze school zijn ook deugd en overpemzmg niet voldoende, als met bpven
nätuurhjke krachten hezielde wezens geen — S M g
wordt verwijderd en de moeielijkheden worden overwonnen, ^ booze getesten
tegen de hereiking van het doel als hindermssen m den weg leggen. Hun hulp wordt