
 
        
         
		Katholieke  afbeeldingen;  hij  is  meestal  cirkelrond  of  ovaal, 
 van  bladeren  of  vlammen.  De  grootte  der  beeiden  klimt  van  de  kleinste atmetingen  
 tot  in  T  reusachtige,  vroeger  zelfs  tot  25  M.,  tegenwoordig  nog  de  helft  daarvan.  
 Daar  vrome  lieden  er  een  Verdienste  in  zien,  deze  beeiden  te  laten  vervaai digen,  
 is  het  aantal  daarvan  zeer  groot.  Zij  worden  bewerkt  van  allerlei  grondstoffen, 
 StDe’ tempels°der  BudfihRten  vormen  regelmatige  vierhoeken,  wier  zijden  overeen-  
 komstig  de  vier  hemelstreken  zijn  gericht.  Zij  bestaan  inwendig  uit  het  schip  of  de  
 hoofdkerk  met  ziibanken  aan  b e i d e   zijden;  schilderyen,  vaande s,  guirlandes  en  
 bbemeii  toMen  de  wanden,  en  op  de  altaren  vindt  m e n   bepaald  voorgeschreven  ,  
 kleinoodien  en  beeiden. 
 *  * * 
 In  de  eeuwen  na  Asoka  werd  het  Buddhisme  door  zendelingen  op  het  voorheeld  
 van  dien  koning  uitgebreid.  Overal  verrezen  heiligdommen  en  kloosters,  en  zoo 
 werd  niet  alleen  Ceylon  geheel  v o o r  h e t   B u d d h ism e   gewonnen  maar  werd  ook  in 
 1 M M   China  de-leer  van  Buddha  ingevoerd.  In  372  bereikte  het  
 Kor ea  in  552  Japan, j  Zelfs  is  het  niet  onwaarschijnlijk,  dat  het ^Buddhisme  i«vl°ed  
 had  op  de  ontwikkeling  van  het  Christendom  in  het  Oosten:  by  het  laatste  vond  
 men  een  monnikenwezen,  reliquieen-vereering,  rozenkransen,  zooals die reeds vrqege 
 bii  de  Buddhisten  bestonden.  .  .  ....  ,  ,  _  T 
 Het  Buddhisme  heeft  het  Brahmanisme  nooit  voor  een  aanzienhjk  deel  van  In  
 •geheel  uitgeroeid.  De  beide  godsdiensten  bestonden  als  hoofdgodsdiensten  meer  dan  
 tien  eeuwen  (244  voor  Chr  tot  800  n.  Chr.)  naast  elkander.  De  mvloed  van  het  
 Buddhisme  op  het  Brahmanisme  had  ten  gevolge,  dat  dit  laatste  zieh  meer  en mee  
 wiizigde  om  ook  tot  de  lagere  standen  door  te  : dringen,  tenemde  zyn  laateten  
 invloed  niet  te  verliezen.  Zoo  ontstond  er  een  modern  Brahmanisine,  uit  dien  Buddhistischen  
 invloed  voortgekomen,  en  dit  wist  den  ouden invloed te herwmnen, waar-  
 door  het  Buddhisme  zelfs  uit  Indie  verdrongen  werd.:  Dit  geschiedde m het  ty:dpe ik 
 van  600  800  n.  Chr.  In  de  landen  huiten  Indie  bleef  het  Buddhisme  echtei  stan 
 houden.  Zelfs  kan  men  zeggen,  dat  de  triomfen,  buiten  Indie behaald,  grooter waren  
 dan  de  verliezen,  die  het  in  Indie  zelf  leed.  Het  Buddhisme  heeft  een  litteratuur-  
 en  een  religie,  die  door  bijna  de  helft  van  de  bewoners  der  aarde  wordt  geeerd,  en  
 meer  dan  500  millioen  aanhangers  telt.  Afghanistan,  Oost-Turkestan,  Tibet,  Mon-  
 gölie'  Mandsiuriie,  China,  Japan,  de  Oost-Indische  Archipel,  Siam,  Birma  en  Ceylon  
 telden  in  dien  tiid  aanhangers  der  leer  van  Buddha,  Zelfs  m  onzen  tyd  .vormen het  
 Buddhisme,  het  Christendom  en  de  Islam.de  hoofdgodsdiensten  der  aarde. 
 *  Hs * 
 Reeds  in  de  1®  eeuw  na  den  dood  van  den  stichter  van  den  Buddhistischen  gods-  
 dienst  ontstond  er  verschil  van  meening  bij  zijn  volgers  en  zoo  ontwikkelden . zieh  
 •vprschillende  scholen.  De  Buddhisten  groepeeren  die  scholen  als  volgt .  _  |   [  ■ 
 -1  De  scholen,  welke  de  moraliteit  en  e e n   d e u g d z a a m   leven  en  het  nadenken  
 over  de  grondslagen  van  het  bestaan  voldoende  achten,  en  zieh daartoe’  i1® 
 door  Buddha  geleerde  verder  u i t . te  voeren ;  dit  zyn  d e   s c h o l e n   van  „het  kleine 
 ¡ l l P i   school1- vHan a5 S e groote  voertuig”,  „Mahäjana”  waarmede  zij  worden  
 aangeduid,  die  beweren,  dat  deugd  alleen  met  tot  kennis leidt, maar dat overpemzmg  
 noodwendig  is,  deze  scholen  nemen  aan,  dat  overpemzmg  byzonder  bov^ennatuuilyke  
 krachten  kweekt.  Eerst a n   de  2«  eeuw  na  Chr.  zou  deze  u d - ^ 
 als  biizonder  systeem  geformuleerd  zijn.  De  leermgen  dezer  beide  genoemde  scholen  
 zouden  in  Zuid-  en. Noord-Indie  ontwik-keld  zyn  geworden.  •• 
 3.  Het  mysticismus,  „kälatschakra”  (tijdswiel)  m ;^het^^  Saniskriiät  geno  i^-„¿breid  
 Centraal-Azie  ontstaan,  over  Kaschmir  naar  Indie  mgevoerd  em  hier ^   eid.  
 Volsens  deze  school  zijn  ook  deugd  en  overpemzmg  niet  voldoende,  als  met  bpven 
 nätuurhjke  krachten  hezielde  wezens  geen  — S M g   
 wordt  verwijderd  en  de  moeielijkheden  worden  overwonnen,  ^   booze  getesten  
 tegen  de  hereiking  van  het  doel  als  hindermssen  m  den weg leggen.  Hun hulp wordt