m tm ■ H | t oe, om I l j l
woning der toekomstige schoonmopders 1 1 9 9 9 9 *erw'Jl ziJ reeds dadelijk naar de
de leeftijd om te huwen bereikt is fVvnl?11 medeSenome“> waar ZÜ blijven, tot
kinderen door de overio-e huisa-enootpn '« u f 9 Srowehjke behandelmg dier
zijn mij bekend geworden. In een
toeva lige onreinheld door Hp t * 1werd een zesJan g meisje, wegens een
wierrookkaars in de armen S V l K l eer? » e t e^n brandende
ijzer op ’t gezicht gedrukt In daarna werd het k n lT ^ 6’ het kmd een 8loeiend
Natuurlijk is het kind eestorven Ern all,! ok<rnd water over t hoofd gegoten.
werd, om de doktersrekening te besparen ” &E ifd eo -1S’ en zi.ek kind geworgd
bestraffing dezer euveldaden aan. ’ gouverneur drmgt op zwaarder
stand. De v ro uw ^ fr^ aL rienW k enVheeft ^ ^ o tT o ^ d * 11/1611 “ de“ . kleinen middel-
echtgenoot een manneliiken erfepnaam to ü boofdd°fV zoo spoedig mogelijk haar
haaldelijk, dan wordt d £ l Ä a^ *P°edig L hergeluk
voor d'e vtouw. l ^ a t V i t nb>t s Z e Ä e “ T m“ “ eliJk e ^nakomelingen een
geraadpleegd en in de tempels vindt men ü i 991 gesc edt> worden oude vrouwen
den naam bezitten, mannelfiC n a k o m e S n L d<?n enaHa™ der godinnen, die
met honderden van kleine porseieinen beeldies kir>Ünen enke“ voorstellend. beeidjes, kmderen van het ’ mdainknweiljiljsk b geheäslnagcehnt
leven f n B I H H meisjes het huwelijkseen
bijvrouw of tweede v rö u l d aH n d e ^ - / i k°m\ dat het kiezen ™
vrouw dikwijls tegen de borst stuit Hip.vW, - e nde“ veel voorkomt, de eerste
vereenigingen opgericht van ionge meisips rifB Zijn 61 111 zuiden van China reeds
of dat zoo illusorisch mogeliik wenschen fp uwe,Ük aan te gaan,
te Hongkong „Jih Pao”
Orchideeen-vereeniging”, een vereenLing vfln U l ^ mede■ °™r de ”Gouden
Kanton, welke met dat doel was oDgenrht au mle‘,SJjS Ult den °mtrek van
keert zij, wanneer zij op den derden dag na hpt>! 66n-, , zer ¥ereßniging huwt,
bij haar ouders, niet naar de woning v an Hp! huf .ehJk ket gewone bezoek brengt.
alleen op nieuwjaar en op de 1-waifnalfpp t epJltgenoot terug, en bezoekt hem
keert zij reeds den volgenden m^gen ü °°kJ biJ deze gelegenheden
dan wordt zij door haar vriendinnen pn «nfpl” ^ 1, kaar ouders- Doet zij dit niet,
met geweld wil terughouden Dlepgt zfi „ ,P eteenooten bespot. Als de man haar
mannen wel toegeven. ’ P S J elfmoord, en uit-vrees hiervoor moeten de
Ü ; ouders, die hun dochters weer
de deelneming daaraan met straf bedreigd“ P m S I f äl«ksv®reenigiugeu verboden en
lijke verordeningen moeielfk tek e e ren ’ “ 68 V°lkS ziJ“ d°<>r wette-
■J M a i H S W E H v e r t a n p » , 1 CM..,
dat. men niet enkel de “ venden « I B S Dit gaa* S ver,
De geesten van jong g e s t o r v e n d“ ln, het huwelijk laat tredem
huwelijkt aan geesten van vrouweliike k in d e re n ^ d ieT “ ^ eemg“ tiJd uitSe-
overleden zijn. Sterft biiv. een twaalfinri^l ;!. . p ongeyeer gelijken leeftijd
„mane” (schim) zes of zeven iarpn na dan j §en’-, ,n trachten de ouders zijn
meisje van denzelfden ouderdom Zii w Ü j • i huwen aan die van een
bemiddelaar, welke hun een bist v an d Z1?l* daartoe tot een huwelijksgedaan
is, wordt een sterrewichelaar tp raJ ™elsjes voorlegt en nadat een keus
geesten trekt. Verklaart hii de keus vnnr de geroeP®?> dl® den horoskoop der bedoelde
nacht voor de bruiloft Tn <1p aar-a ■ ?n günstige, dan bepaalt men een geluks-
bruidegom w mdt e n nameren P het °uderl/Jk huis van d«n «verleden
stoel geplaatst. Om S T uur of pf B H 9 T°’ b™idegomsomaat op een
om aldus naar de nieuwe verblijfplaats gebracht te worden. De Chineezen gelooven
nameliik, dat ieder mensch drie zielen heeft, en dat de een na den dooi m
stamboom der voorvaderen plaats neemt. Daarom wordt bij deze gelege
stamboom der doode bruid van het altaar der voorouders genomen en nevens haar
papieren afbeelding in de bruidskoets gelegd^ terwijl ook de bij het leven gedragen
kleederen worden me-
degevoerd. Muzikan-
ten gaan ook bij dezen
bruiloftsstoet voorop,
en zoodra de stoet
aankomt, worden de
stamboom en de papieren
bruid uit den
draagstoel genomen.
De bruid wordt op ;
een stoel näast den
papieren bruidegom
geplaatst, spijzen worden
hun voorgezet,
priesters brengen on-
der gebeden en liede-
ren het huwelijk tot
stand, en het slot van
het huwelijksfeest is,
dat de papieren af-
beeldingen verbrand
worden.
Tot verklaring van
dit gebruik moeten
wij er op wijzen, dat
ongehuwd gestorve-
nen geen plaats vin-
den op de familie-
begraafplaatsen, en
dat geen openbare
treurceremonien voor
hen plaats vinden,
hetgeen als een groot
ongeluk beschouwd
wordt. De ongehuwd
overleden kinderen
(en alle ongehuwd
overledenen worden
als zoodanig beschouwd)
der rijken
worden nog wel met
eenige plechtigheid
begraven, maar van
die uit het volk neemt de chineesche fahilie ka het diner.
men geen notitie. In
vrokegegn morgen t e n ossenwagen door elk stadskwartier rond, om de lijken der
ongehuwd overleden kinderen op te nemen en naar bijzondere begraafplaatsen te
voeren, en dat geschiedt in elke groote stad. HM E,_• De lmwelijken na den dood plaatsen de schimmen dier ongeiukkigen aldus weder-in
den familiekring. Ook gebeurt het, dat voor die aldus gehuwde geesben Rinderen
worden geadopteerd, om de offers en ceremomen op de begraafplaats te brengen.
— . , f . . n 1 j . • n a r , T O o H l lW P niPT. t.Pin t.Wftftaeil