
 
        
         
		54 WONINGEN  EN  INRICHTING.  SLA VEN. 
 loesianaen  aan.  Alleen  het  onderwijs  is  betrekkelijk  goed  
 en  de  burgers.  J  ’ 
 •t M M !  1 1   W M  m   dorPen  in  Hadramaut  is  niet  onaangenaam.  Over  
 t   geheel  zijn  zij  luchtig  gebouwd  en  zindelijk.  Wel  zijn  de  straten  niet  geplaveid  
 f ‘  °?r . he*  droge  kilmaat  en  den  steenachtigen  bodem  is  dat geen groot bezwaar  
 Längs  °f   m  het  midden  van  de  straten  heeft  men  dikwijls  beekjfs  voor  het  “ -  
 gebruik  der  wonmgen  De  steden  van  eenige  beteekenis  hebben  bolwerken  en  
 poorten,  welke  laatste  des  nachts  gesloten  worden.  ooiwernen  en 
 ™  \ hn 1Zen  W?rden  gebouwd  van  baksteen,  die  in  de  zon  gedroogd  is.  In  plaats  
 van  kalk,  om  de  steenen  te  verbinden,  gebruikt  men  vochtige  klei.  De  muren  ziin  
 aan  de  bmnenzijde  meestal  met  kalk  bestreken  of  gewit  Op  een  grondslae  van  
 steenen  opgebouwd  hebben  de  huizen  meestal  twee  ä  vier  verdiepingen.  i f   het  
 midden  bevmdt  zieh  de  deur,  met  arabesken  versierd  of met  ijzeren  of koperen  
 spijkers;  een  ijzeren  klopper  dient  om  zieh  aan  te  melden.  Een  ging  met  verschil- 
 W   hnTs  v t d l 11  “   V0'0rra'‘dkamei S  aa“  beide  het  huis  vindt  men  een  bmnenplaats,  waaraanz iJodo“k  dleo okpet udkoeonr  gI eplaaMtst  is  Bii  de  
 p ^ / n !   men  00k  een  doch  de  “   ”   ziedh6 
 e rDnicrt-eUm!mriJ!f P  I j B h  8 1 1   “   ;frabi§’  uiterst eenvoudig.  Stoelen vindt men  
 - ..w  ! ! ’  +  +  P  r   r ;  de  vensters  vindt  men  enkele  küssen s  en  de 
 1  me+  baPilten  of matten  bedekt.  In  het  midden  van  het vertrek is  een kleine  
 zeer  läge  tafel  geplaatst  op  een  ronde  vloermat,  waarbij  men  gaat  eten.  Längs  de  
 wanden  met  kalk  gewit,  ziet  men  houten  koffers,  uit  Engelsch-Indie  ingevoerd  en  
 i°m  lerlei  benoodigdheden  in  te  bewaren.  De  verlichting  bii  avond  
 geschiedt  met  lampen  van  een  zeer  eenvoudige  constructie.  Tegenwoordig  brandt  
 men  meest  petroleum,  doch  tot  voor  kort  voomamelijk  sesam-olie  
 De  leden  van  de  stammen  versieren  de  wanden  der  kamers  gaarne  met  wapens 
 üEiuUrrooppeee^sscnceh ewwijbz^e   wordt  oPp  lh! oog'evne rdpireiPjsm  gge svtienldd.t  men  een  badkamer;  het  baden  op 
 Over  t   geheel  heeft  men  er  weinig  huisbedienden.  Het  eten  wordt  bereid  door 
 de  vrouw  en  haar  dochters,  die,  al  naar  de  behoeften  dit  meebrengen,  de  hulp 
 mroepen  van  buren,  leden  der  familie.  Wie  daartoe  rijk genoeg is, laat zieh bedienen 
 veld  gebruikt  Vnje  dlenden  worden  bijna  uitsluitend  op  de  werkplaats of op het 
 Het  lot  der  slaven  is  ook  hier  zeer  dragelijk,-evenals  overal  in  Arabie.  De  wet  
 beschouwt  hen  meer  als  leden  van  het  gezin  dan  als  eigendom  van  den  meester 
 bebouwen  h e t veTdl^  TOn  b e e r-  de  slave]a  der  stammen  dragen  de  wapenen  en 
 De  slaven  in  Hadramaut  behooren  meest  tot  de  Somali’s  en  Nubiers,  maar  ziin  
 voor  een  groot  gedeelte  reeds  m  Hadramaut  geboren,  en  dikwijls  zelfs  in  het  huis  
 waar  zij  dienen.  Zij  bhjven  meestal  bij  dezelfde  familie,  zij  en  hun  kinderen  en  
 veränderen  niet  van  meester  dan  na  diens  overlijden.  Daarna  worden  zij  verdeeld  
 onder  de  erfgenamen,  tenzij  dezen  samen  blijven  wonen  en  hun  erfenis  gemeen-  
 schappehjk  behouden.  Regelmatige  invoer  van  slaven  heeft  niet  meer  plaats  
 Djuddah  evenwel  schijnt  nog  de  groote  slavenmarkt  te  zijn 
 Z Z! n  allen  Muzelmannen;  als er  een  heiden- of een Christenslaaf aankomt,  
 dwingt  men  dien,  tot  den  Islam  over  te  gaan.  Zij  huwen  onder  elkander  en  bii  
 voorkeur  geschiedt  dit  tussehen  slaven  en  slavinnen  van  denzelfden  heer.  Heeft  er  
 een  huwelijk  plaats  tussehen  een  slaaf  van  den  eenen  en  een  slavin van  een  anderen  
 H lfw o rif1  £  gewo.onte’  dat , de  heer  der  slavin  ook  den  echtgenoot  koopt. 
 E t . " “ . ! ” 1' "   “   B ,m n   ,ijn  1"*r   z M m   s i™ 
 De  bronnen  van  bestaun  in  Hadramaut  zijn  voor  de  burgers  bovenal  handel  en  
 Hp  ’  V°°r  Bnj   stammen,  die  vaste  woonplaatsen  hebben,  vooral 
 “W/ “  7 ° ° r  ,  ®edo®;enen  de  jacht  en  de  veeteelt.  Een  eigenaardige 
 mstelling  is  die  der  „makelaars”,  die  den  handel  tot  stand  brengen;  elke  stam  fn 
 zelfs  elke  familie  heeft  in  de  steden  zijn  bevoorrechte  makelaars,  die  alleen  de  ter  
 markt  gebrachte  waren  verkoopen.  Deze makelaars  zijn  tegelijkertijd de hôteliers voor  
 hun  klanten.  Zij  vormen  een  afzonderlijke  klasse  in  de  steden ;  hun beroep  is erfelijk. 
 Het  vervoer  in  geheel  Arabië,  waar  geen  bevaarbare  rivieren  gevonden  worden  en  
 evenmin  gebaande  wegen  voor  rijtuigen  zijn,  geschiedt  voornamelijk  door  lastdieren,  
 per  kameel  of  ezel.  Als  men  door  het  gebied  van  een  stam  trekt,  moet  men  een  
 lid  van  dien  stam  als  geleider  medenemen,  en  deze  is  borg  voor  de  karavaan,  aan  
 zijn  hoede  toevertrouwd.  Deze  personen,  „Sayyir”  geheeten,  nemen  ook  zelf  het  
 transport  wel  geheel  op  zieh.  Als  de  karavaan  door  het  gebied  van  onderscheidene  
 stammen  trekt,  moet  zij  aan  de  grens  telkens  van  geleider  verwisselen. 
 Voor  de  wetenschap  wordt  niet  veel  gedaan.  Onder  de  Bedoeienen  zijn  weinig  
 personen,  die  kunnen  lezen  en  schrijven.  Met  de  overige  bewoners  is  het  in  dit  
 opzicht  beter  gesteld  en  de  meesten  verstaan  deze  kunsten  wel.  Het  hoofdleesboek  
 is  voor  ieder  de  Koran,  „het  boek.”  Hun  sterrenkundige  wetenschap  is  nog  die  der  
 middeleeuwen :  de  aarde  rust  voor  hen  nog  in  het  centrum  van  het  heelal. 
 De  „Sayyid”  hebben  in  Hadramaut  veel  invloed,  zeiden wij.  Zij  vertegenwoordigen  
 de  religie  en  het  recht  en  zij  beheerschen  in  die  opzichten  de  openbare  meening.  
 In  gezelschappen  nemen  zij  de  eereplaats  in,  zij  worden  als  een  hooger  staand  ras  
 beschouwd,  en  een  huwelijk  van  hun  kinderen  met  die  uit  een  andere  klasse  wordt  
 als  een  vernedering  aangemerkt.  Vele  Sayyid worden  zelfs  bij  hun  leven als  halve 
 heiligen  beschouwd.  Zij  achten  het  dan  ook hun  plicht,  den  godsdienst trouw  in 
 eere  te  houden,  ën  staan  in  kennis  ook  boven  de  meeste  anderen.. 
 Het  lot  der  vrouw  schijnt  in  Hadramaut  beter  te  zijn  dan  in  de  overige  Muzel-  
 mansche  landen.  In  de  eerste  plaats  heeft  verstooting  van  een  vrouw  zeiden  plaats,  
 en  wie  dit  zonder  geldige  reden  doet,  wordt  aan  de  algemeene  verachting  prijs  
 gegeven.  Ook  heeft  de  polygamie  hier  geen vasten  wortel  geschoten  in de  zeden 
 des  volks  en  dientengevolge  heeft  men  hier  niet  de  harems  van  de  Levant.  De 
 vrouw  in  Hadramaut  woont  met  den  man  in  hetzelfde  huis ;  alleen  blijft  zij  in  haar  
 kamer,  wanneer  er  bezoek  is  van  vreemden.  Bij  de  Bedoeienen  alhier  heeft  polygamie  
 in  ’t   geheel  niet  plaats.