
 
        
         
		In  fl  algemeen  kan  men  zeggen,  dal  de, schoonvader  sterft,  zonder  ooit  de  stem  van  
 zijn  sehoondochter  te  hebben  g;ehoo,rd. 
 Wat  de  reden  van  dit  s^enge  v'erbod  van  spreken  zal  zijn?  Maxime  Kovalewski 
 teo-en  denUtpen  W   ^   ¡ S P   der  0ssete" ’  bes<*™wt  dit  als  een tegen  den  te  vrijen  sexueelen  omgang  van  de  Jeden  der  familie-gevmoeoerznoscrghsamp aatrege  
 lerwijl  de  gehuwde  vrouw  over  ’t   geheel  gesluierd  is,  loopt het ongehuwde meisie  
 » J M H   spreekt  vrij  met  ieder  en danst gaarne met de jongelieden.  
 In  de  Armenische  familie  is  het  jonge  meisje  vrij,  terwijl  de  getrouwde  vrouw  de  
 gerespecteerde  famihemoeder  is.  Den  familievader  wordt  een  zekere  achtino- 
 S   n e-a’  •  f   fam'liemoedel'  is  het  vöörwerp  van  de  hoogachting  en  toeoenegenheid  
 van  ledereen;  zij  is  m  waarheid  de  moeder  van  allen.  Aan  haar 
 welizljnn  Jar,gelleden  de  Sebeimen  '’an  hun  hart;  zij  werkt  en  zorgt  voor  aller 
 v J °   ‘ 1 , ! ’• |Wt ' ijkmVan ,e,en  1   de  toestemming  der  wederzijdsche  ouders  en 
 om  i  die  h  voldoende-  H fl  ,JI$ H   dat  huwt,  verlaat  haar  gemeenschap,  
 om  n r   die  van  haar  echtgenoot  te  treden,  waar  zij  in  alles  deelt,  in  vreugde  en  
 verdnet.  Daar  za1  zij  misschien  eens  de  plaats  van  „mater  familias”  innemen  
 De  patiiarchale  yerhoudmgen  bij  de  Armeniers  zijn  ongetwiifeld  merkwaardio-  en  
 daarom  stonden  wij  hierbij  iets  langer  stil.  Toch  zal  menig  lezer  die  met  de  
 ¡ f f f   '  ,oudf ’wetf he  boeren-beyplking  in  het oosten van Nederland  bekend 
 is,  ot  vooral  hij,  die  daar  de  toestanden  van  een  halve  eeuw  geleden  kende  ook  bii 
 van6  oTooteTne6“   f f   h8t  patrlaf ohal,e  kunnen  vinden.  Dat  de  vrouw  I I   huizes  
 arbeiri  le  CTO  , e   n  m o r g e n s   het  land  rondgwg,  om  haar  bevelen  omtrent  den  
 ♦  v -  n  wa®  v?or'  0ok  hiep  vond  of  vindt men  2  a  3  geslachten  geliiken  
 fn  h e f  w r ’rf011!  a  w°ne“ d>  gemeenschappelijk  den  arbeid verrichtend 
 en  m  het  bezit  deelend.  Wel  wordt  dit  tegenwoordig  anders,  doch  sporen  er  van 
 X   L f f t f f l l V '   t6  StaPhorst  Eriezenveen,  enz.  Wij  zijn  er  van  overtuigd,  dat,  
 l  I  volksIeven  . der  oude  Germanen  dieper  kon  worden  doorgedrongen,  men  
 als  iete  4 h e e |n hvan  vinden,  die  wij  thans  bij  vreemde volken 
 alle  indef, en bözonders  °P™erken.  De  menschelijke  cultuurgeschiedenis  heeft  in 
 w m n p i i t   e  en  onder  alle  volken  meer  punten  van  overeenkomst,  dan men gewoonlijk  
 vermoedt  en  daar  zij  met  overal  even  ver  voortgeschreden is, vindt men verschallende  
 phasen  uit  den  loop  der  eeuwen  nog  geographisch  naast  elkander. 
 * 
 ^  De  Armeniers  in  den  vreemde  blijven,  hoe  ook  versnipperd,  toch  K   een 
 Dn w a  “t  vere®nlSd’  f n  4 gevoelen  zieh  overal vefplicht,  een  familielid  een 
 land0enoot  of  de  geboorteplaats  met  raad  en  daad  te  helpen.  Overal  bliift  het  
 e r f T i   “   d e..Arme“ i ^   leven,  dat  zij  een  afzonderlijke  k e rk v o rm en   een  
 afzonderhjk.  volk  zijn;  volk  en  kerk  zijn  hun  als  een polsslag,  een gedachte.  Daardoor  
 is  het  nationale  gevoel  zoo  krachtig,  zoo  duurzaam  en  ook  zoo  gevoelig.'  Ziin  volk  
 en  zijn  geloof  zal  de  Armenier  met  verzaken.  Al  is  hij  in zijn  hart niet krijgszuchtio- 
 1  , i  i  1  *‘ni  de?-  vreemde  onderworpen,  niet  zelden  tot  kruiperig  wordens  toe  Im  
 \erloochent  dat  diep  gewortelde  beginsel  niet.  ^  ’ 
 y j j f 1  ¡ ¡ |  I B l   .dat , het  karakter  der  Armeniers  niet  zonder  vlekken  is  en  veel  
 bezit  dat  niet  im  Europeeschen  geest  valt,  doch  hun  deugden  zijn  ook  vele.  Het  
 val  E.» . nuchter,  matig,  vlijtig,  spaarzaam  en  bescheiden;  in  de steden 
 &L e rsch tP  d o o f een  ™   hoffelijk  gaan  fijn  gekleed,  doch  daarbij  worden  zij  
 ‘ b e tre ff geld f;e  verdienen?  ¡ g   **“   tot  b-g z a amheid  brengt,  waar  he? 
 liepfi  f I'V^ ging,  etn t  ond'erdrukking  der  Armeniers  door  de  Kurden  en  de  Türken  
 heeft  in  den  laatsten  tijd  weer  meer  de  aandacht  op  deze  bevolking  o-ericht  
 Gedeeltehjk  was  het  een  geloofsstrijd  tegen  de  Christenen,  gedeeltelijk  een fassen-  
 stiij.1  die  gevoerd  werd  tegen  een  ijverig  en  bekwaam  volk,  dat  bij  den  striid  om  
 het  bestaan  door  zijn  succes  Türken  en  Kurden  overtreft.  Er  is  een  roepstem  
 ¡ ¡ ¡ B l l  door  de  Christelijke  wereld  om  hulp  te  bieden,  doch  met  kalmte  heeft  men  
 tot  nog  toe  dien  stnjd  van  verre  aanschouwd. 
 Het  is  ontegenzeggelijk  een  feit,  dat  de  Armeniers  in  den  economischen strijd  veel 
 op  de , Türken  vóór  hebben  eh  hun  afgunst  hebben  gewekt.  Ook  voòr  de besohaying  
 van  Klein-Azie  hebben  de  Armeniers  groote  beteekenis.  Zij  zijn  de  baanbrekers  
 voor  de  west-Europeesche  inzichten  in  Klein-Azie;  de  zonen  der Armeniers, waarvan  
 velen  aan  de  west-Europeesche  universiteiten  studeeren,  zijn  de  bemiddelaars,  om  
 het  riik  van  de  Porte  in  Azie  met  nieuw  leven  te  bezielen. 
 De  Armeniers  toch  zijn  voi  energie,  voi  wetenschappelijken  zin,  voi  lietde  voor  
 geestelijken  arbeid.  Waar  zieh  eenige  Armeniers  nederzetten,  verrijzen  spoedig  een 
 ARMENISCHE  WEEZEN  UIT  ERZERUM. 
 school  en  een  kerk,  en  verschijnt  weldra  een  courant.  Geen  ander  volk  heeft  m den  
 vreemde  zoovele  middelpunten  van  nationaal  leven  gevormd  als  de  Armeniers. 
 De  Armeniers  bezitten  eigen  hoogescholen  in  Etschmiadzin,  Tiflis,  Konstantinopel,  
 Smyrna,  Jeruzalem,  Weenen,  Parijs,  Moskou,  Petersburg,  Venetie  en  elders.  Vooral  
 Moskou  is  in  Europa  een  middelpunt  van  Armenische  wetenschap.  Het  beste,  dat  
 in  het  Turksche  Rijk  geschreven  wordt,  vloeit  uit  de  pennen  van  Armeniers,  die  als  
 Journalisten  groote  bekwaamheid  hebben.  Evenwel  is  de  wetenschappelijke  zin  der