
 
        
         
		CHINEESCHE  VBOUWEN  UIT  FUKHIEN. 
 ■wendseis  tot  een  bezoek  te  vinden,  omdat  die  bezoeken  beloond  worden,  en  de raad  
 van  den  laatste  wordt  voortdurend  ingewonnen.  Deze  bepaalt  den  dag,  wanneer  de  
 kleermaker  aan  de  bruiloftskleeren  mag  beginnen,  den  tijd,  waarop  het  huwehjks-  
 bed  gereed  moet  staan,  van  het  instijgen  der  bruid  in  den  huwelijksdraagstoel,  
 enz.  enz.  Bijgeloof  speelt  in  bet  geheele  leven  een  groote  rol.  Om  den  siechten  
 invloed  te  weren,  dien  de  aanwezigheid  van  onder  ongunstige  gesternten  geborenen  
 op  het  huwelijk  kan  hebben,  worden  die  teekens  der  sterrenbeelden  op  een  wit  
 papier  aangewezen,  en  wie  onder  die  sterren  geboren  zijn,  moeten  zieh  van  de  
 feestelijkheden  verwijderd  houden. 
 De  schriftelijk  gewisselde-stukken  der  onderhandeling  worden in het familie-archief  
 trouw  bewaard,  om .bij  mogelijke  geschillen  later  als  bewijsstukken te  kunnen dienen.  
 Zij  zijn  op  rood  papier  geschreven,  rijk versierd met gouden arabesken en  symbolische  
 teekens  van  geluk. 
 De  gewone  tijd  voor  het  sluiten  der  huwelijken  was. vroeger - de  lente,  als  de  
 „perzikboom  bloeide” ;  de  leeftijd  van  de  mannen  om  te  hu wen  werd  op  20—30,  
 van  de  meisjes  op  15—20  jaren  gesteld.  Tegenwoordig  echter  huwen  zoowel  de  
 mannen  als  de  vrouwen  vroeger.  Als  de  günstigste  tijd  voor  de  huwelijken  worden  
 tegenwoordig'de  winter-  en  lentemaanden  beschouwd,  met  uitzondering  der negende  
 maand,  die-  als  ongelukkig  geldt.  Gedurende  den  rouw  over  ouders  of  den  keizer  
 mag  geejn  huwelijk  gesloten  worden;  daarom  gebeurt  het  dikwijls,  dat  ouders  op  
 hun  ziekbed  en  met  den  dood  voor  oogen  op  het  huwelijk  van  een  zoon  of  dochter  
 aandringen,  om  hen  te   verlossen  van  een  uitstel  van  27  maanden  gedurende  den  
 rouw.  Als  het  gerucht  van  een  ernstige  ziekte  des  keizers  of  der  keizerin  zieh ver-  
 breidt,  ziet  men  spoedig  overal  bruiloft  vieren,  om  door  diens  overlijden  niet  in  1  
 ongelegenheid  te  komen. 
 Evenals  in  de  Christelijke  landen,  bestaan  ook  in  China verbodsbepalingen  omtrent  
 huwelijken.  Geen  man  mag  een  vrouw  nemen,  die  denzelfden  familienaam  d ra ag t;  
 wie  dit  veibod  overtreedt,  wordt  met  zestig  stokslagen  gestraft,  terwijl  het  huwelijk  
 onwettig  is.  Deze  straf wordt  evenwel  onder  de  arme  standen  niet  streng  toegepast,  
 en  men  rekent  dan,  dat  zij  zondigen  uit  onwetendheid.  Als  men  bedenkt,  dat  er  
 sleehts  400  ä  500  familienamen  in  China  in  gebruik  zijn,  dan  begrijpt  men,  dat  dit  
 verbod  dikwijls  tot  moeielijkheden  aanleiding  geeft.  Onder  de hoogere  standen  komen  
 dergelijke  huwelijken,  die  als  onfatsoenlijk  getden',  dan  ook  niet  voor.  Ook  is  het  
 huwelijk  met  een  tante  of  nicht  van  moederszij de  verboden,  alsmede  met  een  stief-  
 dochter.  Volgens  de  letter  der wet staat op  de overtreding dier bepalingen de doodstraf.  
 Hoogen  staatsambtenaren  is  het  ook  verboden,  zieh  een  vrouw  uit  een  familie  in  
 hun  gebied  of  distrikt  te  kiezen;  deze  bepaling  heeft  ten  doel,  om  nepotisme  en  
 den  grooten  invloed  van  enkele  familien  te  voorkomen. 
 De  laatste  dagen  vöör  het  huwelijk  brengt  de  bruid  in  gezelschap van haar  zusters  
 en  vriendinnen  door  met  klagen  en  jammeren,  dat  zij  het ouderlijk huis moet verlaten.  
 Dit  gebruik  wordt  met  zooveel  toewijding  volgehouden,  dat  men,  in  het  zuiden  des  
 lands  vooral,  het  geschrei  der  bruid  tot  op verren  afstand kan hooren.  Voor dergelijke  
 officieele  droefheidsbetooning  hebben  de  Chineezen  veel  talent.  Dat  kan. men  o.  a.  
 zien  op  Allerzielendag,  den  derden  dag  van  de  derde  maand,  als  weduwen  en  
 haar  dochters  de  graven  van  echtgenooten  en  vaders  bezoeken,  snikken  en  schreien,  
 het  lichaam  als  uiting  van  diepe  smart  heen  en  weer  bewegen,  zoodat  men  haast  
 gelooven  moet,  dat  de  treurende  elk  oogenblik  onder  haar  smart zal bezwijken.  Doch  
 die  in  halven  toestand  van  krankzinnigheid  treurende  houdt  in  eens  op,  keert  zieh  
 om,  roept  de  dienstbare,  om  haar  de  thee  en  de  pijp  te  brengen,  en  op  kalme wijze  
 onderhoudt  zij  zieh  daarmede,  om  een  kwartier  later  opnieuw  met  de  treur-  
 ceremonien  aan  te  vangen. 
 Op  den  dag  van  de  bruiloft  wordt  de  bruid  door  den  bruidegom  in  feestelijken  
 optocht  met  een  bruiloftsdraagstoel  afgehaald  en  naar  de  nieuwe  woning  gevoerd.  
 Muzikanten,  ,vaandeldragers,  lantaarndragers  omringen  den  bruiloftsstoet.  Het  jonge  
 meisje,-  rijk  gekleed,  met  een  bontversierde,  helmaehtige  kroon  op  het  hoofd,  neemt  
 afscheid  van  haar  ouders,  wordt  vervolgens  in  een  langen,  rooden  mantel  gehuld,  
 welke  haar  geheele  figuur  bedekt,  terwijl  zij  öf  een  grooten  rooden  hoed,  öf  een  
 rooden  sluier  op  het  hoofd  draagt.  In  dit  costuum,  hetwelk  werkelijk  de  bruid  zoo