
 
        
         
		W   de  leider’  in  de  volste  beteekenis  van  ’t woord  de  ziel.  In  het heilio'dom 
 « ■ H H   T   1 8  W&S  h«  de Priester e“ B S  en  bewaardê 
 inJ elk  8  een  geheimzinmge  mach^nædedeeîde  ^   ^   «   ~ n  *8 
 plaatselhke  ü S P   zi> verbond  ’grondvestte,  was  natuurlijk  de 
 aangeroepen,  doch  meestal  onder  dien  van  Hadad”  Hii  is  de  o-nd  in  ^   
 verschijnselen  van  den  hemel,  zieh  v e r e e n i g C o m j V  de  fod ’  ™ T to rm   e t   
 1S’  waarm, a*  die  verschijnselen  samenwerken;  hii  is  weldadio-  door  het  
 schenken  van  vruchtbaarheid  aan  de  landen,  en  gevreesd  door  den  hlik?em  tIm   
 M°zes  werd  Jahve  niet  van  de  natuur  losgerukt.  Het  tegendeel  is  waar-  hii  hleef  
 haar  beheersehen  en  zieh-ook  in  haar  openbaren.  Maar  Mozes  heeft  Jahve  boven  d5 
 naTatr S  •   I N  V T   ¿0 t¿ en S B  te mak“  ^ n nadat  Hij  _   en  dat  is  de  Hoofdzaak  —  voor  hem  de-God  zi ienesn   leveevnens tezl isitanmTmeeSn   
 en  helper  geworden  was.  Heel  de  rijke  ontwikkelina-  van'  h e t I h î J ï Î   v mÈËÊÈÊÈÈÊM MÊÈiÊËÈBmnaar mBÊ 
 denat  hii  pm  denken  hem  reeds  in  den  mond  gelegd  of  in  « ■ ■ ■ ■ ■   
 dat  hij  een  vereenvoudigmg  m  den  eeredienst  aanbracht,  en  de  heilifheid '  dat ^   
 ongenaakbaarheid  van  zÿn  God  op  den  voororond  steldp  lant  Vitii  ’  -, 
 Strengheid  en  soberheid/was  steed^  f e — M   
 profeten  m  Israel  en  Juda  streden,  en  als  zii  zieh  daarbii  steed«  n„  j .   j  
 mStellingen  en geboden beriepen,  zal dit althans niet geheel zonder recht zijngeweesM> 
 *  * * 
 De  vestiging  van  den  Jähve-dienst  bij  de  Israëlieten  einff  snmen mot  
 van  o f  vestiging  in  het  land  Kanaan,  liier  b e h t î d T ^ Z :   ^ 
 S È Ë È   had  Ultgeleid  en  aan  wien  zij  met  recht  dankbaarheid  verschuidigd  waren  
 Jahve  was  een  mächtig  god:  dat  had  de  geschiedenis  hun  geleerd. 
 w l   m ten  stondei1  echter  in het overwonnen  land niet alleen.  De oorsnronkeliike  
 bewoners  hieven  er  nog  gevestigd,  vormden  op  sommige  plaatsen  zelfs  nos-  de  
 meerderheid,  doch  smolten  in  den  regel  met  de  overwinnaars  sàmen.  Uitgeroefd  £ 
 zijnooit- MËmmÈÈÊÊ 
 ■  ®ude  kj r?-  der  Vewlking:  -.openbaarde  zieh  ook  nog  in  den  godsdienst  De 
 h t i t   S f e t t g   g0den  bleven  aanvankelijk  naast  den  Jahve.dienst  
 bestaan  en  zelfs  werd  daaraan  ook  door  de  Israëlieten  deelgenomen  terwiil  de  
 Jahve-dienst  aanhangers  vond  bij  de  öude  bewoners  of hun  vermenging’en  Weder  
 zijds  oefenden  beide  invloed  op  elkander  uit;  de  strenge  dienst  ?an  Jahve  werd  
 vermengd  of  verbonden  met  andere Elementen.  Zoo  zag  men  steeds  de  oudere  goden  
 veirijzen  naast  den  oppersten  Jahve  en  zelfs  in  diens  tempel.  Tegen  die verzwakkino-  
 traden  ernstige,  strenge  mannen  op,  die  den  nationalen godsdiensfwiwL handhaven  
 hervormers,  die Aerug  wilden  keeren  tot  het  oorspronkelijke.  Dat  w a r e n d ew l   
 predikers  van  het  oude  Israël,  de  godsdienst-reinigende  profeten  
 Het  Jahvisme  heeft  een  hooge  vlucht  genomen  en  al  de godsdiensten  der verwante  
 stammen  achter  zieh  gelaten.  Het  is  niet  slechts  een  geworden,  maar  een  gestTchte 
 «tieht  e6n  ,natuu.r' ’  “ aaf   een  ethische  godsdienst,  waarop  door  den  persoon  des  
 s ichters  een  Stempel  gedrukt  werd  en  die  zieh  ontwikkelde  onder  den  invloed  der 
 1 ? 16  i?ten^re  va?-  00rsPr0D&  alsmede  de  eenheid  van  opperheer  gaf  den  
 godsdienst  kracht.  En  op  dien  stam  ontstond  de  loot  van  het  Christendom 
 1)  Naar  Tiele,  Geschiedenis  van  den  godsdienst  in  de  oudheid. 
 Palestina  is  aldus^de  wieg  geworden  van  den  monotheistischen  godsdienst.  De leer  
 des  Ouden  Verbonds  kwam  hier  tot  ontwikkeling  en  die  van  het  Christendom  werd  
 er  eeo-rondvest.  De  ligging  van  het  land  werkte  met  de  historische  omstandigheden  
 sameih  om  de  Christelijke  leer  van  hier  uit  spoedig  een  groote  verbreiding te geven. 
 Doch  evenmin  als  de  oorspronkelijke  bewoners  hier  gevestigd  bleven,  hebben  de  
 Joodsche  en  de  Christelijke  leer  hier  stand  gehouden.  De  Joodsche  godsdienst  ging  
 in  Syrie  zoo  goed  als  te  gronde  met  den  ondergang  van  den  Joodschen  staat  en  de  
 verspreiding  van  het  volk  over  de  aarde.  Het  Christendom  verloor  er  in  de  eerste