
 
        
         
		WAPENS.  HUWELIJK.  VERMÖGEN.  BLOEDWRAAK. 
 g g f l  i : s : 
 hem?  S t   rifn^6wlamih-  1Sv.d-e  vader’  alle  leden van het gezin gehoorzamen 
 straft  hii  haar  met  ftpn  t"i.  *S  E l   01}beperkt  gebieder;  bij  kleine  overtredingen 
 gewoonterecht  nen?  en  n  f   ecbtbreuk  maS  hÜ  ha a rre lg en s  bet  Kurdische 
 hfeilio-  v?o?  de  WnderPr   r   J ? T   (p°n  H P a  schekyryß)-  De  wil  des  vaders | 
 landllieden  verach?  De’ Z  Z Z vaderS zii  ie]?  r L r tPa?;V  vader  kan  zyn  hinderen  als  knencihett sü  ver!hu Bren, lz odnodoerr   zdijant 
 boven  de  anderen,  zoo" veeThlj  dat  t h   r6Cht  ^   6611611  Z°°n  te  bevoor,leelen 
 , i » l o   huW.eliJ k ■1S  een,  kooP’  door  de  ouders  gesloten.  Als  er  ereens  een  huwbare  
 die  er  h“et  meest M m ,   I  i lT i  den  vader  toegekend  aan  den hSwelijksaanzoeker,  
 recht  komt  r  m  2 9  bralds«eld  (ka>a")-  Doch  bij  dit  vaderiijke 
 H i i T l T   i  ouderbjke  phcbt:  deWader  is  nl.  de  beschermer  van  zijn  kinde- 
 Het  fl-eheele  ng6n  1 9 1 1   ei?,.borg  blijft  voor  vele  hunner  daden. 
 famihe  behoort  aan  den  vader;  alleen  heeft  de  vrouw  
 huwebiWift  k   V6e’* datbaa r   blJ  bet  huwelijk  door  de  verwanten  als 
 De  vunrhnarrl  k   ,  eKSSe^en-  Aa?  de  zonen  behooren  hun  rijpaarden  en  wapens.  
 bereikt  heeft  h " ” K I   een  jonggeborene  den  achteten  I M 
 r i f f l f l H H  S W M S   een  naam;  hij  wordt  rondgedragen  om  den  vuurhaard,  en  
 ten  teeken  dat  h rt  l l f e l   afgesneden navelstreng  wordt  onder den haard begraven, 
 he  onderiiifre h?k  PV   ?  der  fa“ lhe geworden  is.  De  zoon,  die  na  het  huwelijk 
 moeder b ren tt  dft  B   -njg  W ' X   van  den  ouderlijken  haard  mede;  de 
 oud?er lhk  h u i f  rondodmr m    düen  PvSuufrhAaa  rSd,  a l,s   Doe mf  dl aiar vgaana  t aBfsc hbeeidt  vteer  lnaetemne  nv.a n Eheent 
 n t n   m   ’C C  ’ voor w.en  ieder  achting  heeft,  heet  „oshachsada”,  d. b  „zoon 
 van  den haard  een  zwervenden vagebond noemt men „beoshach”,  d. i.  „zoAder häärd” 
 het  haardvuur  haard  geeft aanleiding  tot  verschillende  gewoonten.  In 
 net  haardvuur  mag men  niet  spuwen of  vuil  werpen:  daardoor  zou  het  h e ilig 
 o M e r w ^ l l e e n T o u t 611'  W  1 1   dagen’  dat  men  herinneringsfeesten  viert,  wordt  
 zweert  Ü n   Z   f “d’  W M   f d™ogde  koemest>  zooals anders.  De Kurde 
 mijni   bes. trafter  zJi in”•   ' Deh  hla a7rd   v°a n  een  AMroTh™am me“emdayann sbcha”  >g  eBeste li”imkeo 8Set adaet  Hha arddf*- 
 Kurden  m  even  groot  aanzien  als  het  boek  van  den  Profeet  °   J  J  6 
 haaaar "  ouurvrouwen  vuur  van9  de Sn  hMaard  tTe0 0gre vdeen .w  eZlvija abret wveaenr t hsataerll igge zeinn , voamst   adaant  
 dan  de  koeien  minder  melk  leveren  en  de  lammeren  blind  worden  D e z ^ bm ik e n   
 moeten  worden  aangemerkt  als  overblijfselen  van  den  vuurdienst, welke  bij  de te-en  
 woordige  Mohammedanen  nog  sporen  heeft  achtergelaten.  J  g 
 de  bloeed v e rw a n iX n e defTpH!f  h66ft  6r  3 Ä I   sP,itsin8  Plaats>  maar  toch houdt  -  
 cemeenschaijneliikp  T   T£U1  een„  ges,actlt  nog  samen,  zoolang  zij  op  een 
 W1JZ,en'  De  leden  van  een  geslacht  staan  
 j  , ,  j  opzichten  bij.  Als  een  vader  sterft  en  onmondige  kinderen  nalaat  
 nemen  de  bloedverwanten  die  tot  zieh.  De  bloedwraak  ¡ M W H 
 O o f   om  ¿ o J T n etand6mandt  Z ’Z   J ordt,  moeten  zijn  verwanten  hem  wreken. 
 1''  ,   l  g  om  tand  geldt  als  leuze  bij  de  Kurden  De  viiandsehan 
 die  a ten0ffeerrX enblZirdt  Z   viJ a" dschaP  der  geslachten.  Het  bloe'd  van  den  vijand  
 hi? Koo  T   H I  bloedvYraak  gevallen  is,  wordt  soms  door  den  wreker  gedronken  of 
 ^ o o S   d :r eI f b r d eduitZ1Jeenn hddr“?.nt kmt 0vUaWn <lhne- t  wTeahteuri.S   gEeekn° mgerDij’z e^  vrou wd ed  e“e"ldede"  m’ etP  
 zoon  had  gedenken.  e’  ^   ^   h6t  bl°Bd  Va“   den  moordenaar  va“  haar  eenigen 
 pp  l S Syghehaaddb,l ° trSacehtnen   de  oudstend 6/de\  brfloeenJd vheertw  waneteerng eIvda'n    dAelns   evre remeno omrdoeo redn  hdeeenft 
 h .t??teaaai'  betalmg  van  weergeld  met  elkander  te  verzoenen  In  den  regel 
 betaalt  men  voor  een  moord  1 0 0 -5 0 0   roebels,  voor  een  afgehouwen  arm  40  150 
 r  e t  sS’  Ak  T   b°UWen  roebels,  voor  een  S s t o k e n   00g  ^ = 2 0 0 
 roebels.  Als  de  moordenaar  zelf  met  in  Staat  is,  het  weergeld  te  voldoen,  dan 
 GEBOORTE.  HUWELIJK.  BRUILOFT. 117 
 betaalt  de  gemeente  voor  hem.  Ingeval  de  moordenaar  een  ongehuwde  zuster heeft,  
 behoeft  hij  geen  weergeld  te  betalen,  doch  wördt  die  zuster  aan  den  broeder  of  een  
 der  verwanten  van  den  vermoorde  uitgehuwelijkt.  . 
 De  geboorte  is  er  zeer  gemakkelijk  en  kost  blijkbaar  der  moeder  weinig  mspan-  
 ning  of  pijn.  Daags  na  do  bevalling  rijdt  de  Kurdische  vrouw  weder  door  regen  
 en  wind  en  brengt  zij  den  nacht  door  onder  den  blooten  hemel.  De  naamgeving  
 van  het  kind  heeft  plaats  op  den  7en  of  8sten  dag,  zeiden  wij;  de  besnijdems  eerst  
 maanden  of jaren  na  de  geboorte.  De  besnijdenis  geschiedt  zonder  eenige feestehjk-  
 heid  en  wordt  verricht  door  een  barbier.  Rijke  ouders  geven  daarbij  nog  wel  een 
 feestmaal.  .  , 
 De  besnijdenis  geeft  beteekenis  aan  den  knaap  of  den  jongehng.  Een  onbesneuen  
 Kurde  mag  geen  dier  slachten,  want  het  vleesch  zou  als  onrein  beschouwd  worden.  
 Een  meisje  zal  niet  huwen  met  een  onbesneden  Kurde. 
 Hoewel  de  religie  den  Kurden  veelwijverij  veroorlooft,  nemen  toch alleen de rijken  
 meer  dan  een  vrouw  en  dan  nog  hoogst  zeiden  meer  dan  twee. 
 Gewoonlijk  huwt  de  jongen  niet  vöör  zijn  15e  en  het meisje niet voor het 12e jaar.  
 Soms  komt  het  nog  voor,  dat  het  meisje  geroofd  wordt,  doch  een  dergelijke  daad  
 wordt  gevolgd  door  bloedwraak  der  familie  van  de  geroofde. 
 Het  koopen  der  bruid  is  algemeen,  zeiden  wij.  Nadat  de  huwelijksbemiddelaar  
 aan  den  vader  van  den  jongeling  bericht  gebracht  heeft  van  de  toestemming,  door  
 den  vader  van  het  meisje  gegeven,  gaat  de  eerste  met  eenige  verwanten  een  bezoek  
 bij  den  laatste  afleggen,  om  het  officieele  aanzoek  te  doen.  Hoewel  men  het  in  het  
 'wezen  der  zaak  reeds  eens  is,  worden  allerlei  uitvluchten  gemaakt,  allerlei bezwaren  
 veorgewend,  dat  het  meisje  bijv.  te   jong  is  (00k  al  is  zij  reeds  over  de  twintig) enz.  
 welke  gemakkelijk  weerlegd  worden.  Toch  duurt  de  bespreking  nog  geruimen  tijd  
 en  pas  na  lang  praten  wordt  men  het  eens.  Dan  neemt de vader of de bloedverwant  
 des  bruidegroms  zout  en  brood  en  wendt  zieh  tot  den  vader  der  bruid  met  de  
 woorden:  „door  den  wil  van  God  en  Fatime,  in  tegenwoordigheid  van  deze  recht-  
 geloovige  Mohammedanen,  vraag  ik  de  hand  uwer  dochter  voor  mijn  zoon!  De  
 vader  van  het  meisje  antwoordt  hierop:  „ik  roep  God,  den  grooten  Profeet,  Fatime  
 en  de  rechtgeloovigen,  die  hier  samen  zijn,  als  getuigen,  dat  ik  mijn  dochter  aan  
 uw  zoon  tot  vrouw  geef.”  De  ouders  van  het  bruidspaar  verdeelen  brood  en  zout,  
 en  een  der  aanwezigen  reikt  de  moeder  der  bruid  een  gouden  of  zilveren  ring ovei,  
 welken  zij  haar  dochter,  die  den  geheelen  tijd  in  een  hoek  verscholen  zat,  aan  den 
 vinger  steekt.  . 
 Ieder  der  gasten  geeft  nu,  elk  naar  zijn  vermögen,  geschenken  aan  de  bruid.  Een  
 feestmaal  heeft  later  plaats  in  het  huis  der  bruid,  waarbij  gedanst wordt,  en op  deze  
 wijze  is  de  verloving  een  voldongen  feit  geworden.  Daarna  mag  de  bruidegom  in  
 ’t  geheim  zijn  bruid  bezoeken,  vooral  des  avonds.  De  verloofde  brengt  daarbij  in  
 den  eersten  tijd  geschenken  mede  voor  zijn  toekomstige  schoonmoeder. 
 Eerst  na  eenige  maanden,  soms  na  jaren,  wordt  over  het  huwelijk  gesproken  en  
 de  bruidprijs  bepaald.  Een  door  den  vader  der  bruid  gekozen „huwelijksmaarschalk  
 brengt  de  zaak  tot  een  einde.  Gewoonlijk  bedraagt  de  prijs  5—50  roebels  in  geld,  
 10—60,  soms  zelfs  100  schapen  of  geiten,  1—5  runderen  en  een  gezadeld  paard.  
 Bovendien  schenkt  de  vader  van  den  bruidegom  aan  den  vader  of  broeder  der bruid  
 een  geweer  of  een  paar  pistolen  en  5—20  roebels  in  geld. 
 De  bruid  krijgt  een  uitzet  mede,  bestaande  hit  kussens,  dekens,  tapijten,  kousen  
 enz.,  ter  waarde  van  20—80  roebels.  Wanueer  de  vrouw  binnen  körten  tijd  scheidt  
 van  den  man  en  in  het  ouderlijke  huis  terugkeert,  moet  de  vader  2/8  van  den  
 bruidprijs  terug  betalen.  .. 
 Als  een  arme  wil  huwen  en  zijn  middelen  veroorloven  hem  niet,  den  bruidprijs  
 te  voldoen,  dan  ondersteunt  hem  de  geheele  gemeente;  de  een  brengt  een  schaap,  
 de  ander  een  geit,  een.  derde  iets  anders  aan.  Dit  gebruik  noemen  de  Kurden  
 „radskhu”,  d.  i.  „aalmoezen”. 
 De  bruiloft  wordt  gevierd  met  een  feest,  waarbij  velen  genoodigd  worden.  Door  
 haar  vriendinnen  vergezeld,  wordt  de  bruid  onder  dansen  voor  de  Woning  van  den  
 bruidegom  gevoerd.  De  bruidegom,  die  met  den  huwelijksmaarschalk  vooraf  een  
 bad  genomen  heeft,  gaat  de  bruid  tegemoet.  Er  wordt  een  schijnbare  strijd  gevoerd