
 
        
         
		Een  eigenaardig  en  opmerkelijk  contrast  met  dien  familiezin  wordt  gevormddoor  
 e  wemige  pieteit,  die  de  Perzen  aan  den  dag  leggen  voor  het  oude  of  overge-  
 leverde.  Het  warme  gevoel  voor  aanhankelijkheid  aan  een  huis  of  erf,  of wat  ook,  
 door  erfenis  verkregen,  dat  sommige  volken  kenmerkt,  vindt  men  niet  bij de Perzen.  
 Hij  haakt  er  naar,  om  roem  en  eer  te  verwerven  door  zelf  iets  nieuws  te  scheppern  
 De  schoonste  paleizen,  met  smaak  en  diep  gevoelden  stijl  gebouwd,  ziet men  soms  
 aan  het  verval  pnjsgeven  of  afbreken,  om  bouwmateriaal  te  verkriigen,  teneinde  
 hiervan  iets  nieuws  op  te  richten;  de  zoo  noodige  karavansera’s  laat  men  zonder  
 zorg  m  puin  verzinken. 
 Is  een  Pers  tot  rijkdom  en  aanzien  gekomen,  dat  laat  hij  zieh  dikwiils  een  nieuw  
 huis  bouwen  zonder  andere  reden  dan  dat  hij  een  nieuwe,  eigen  gebouwde  woning 
 wil  bezitten,  en  de  gansche  
 schaar  van  stamgenooten,  be-  
 dienden,  enz.  vestigt  zieh  om  
 het  nieuwe  huis,  dat  weldra'  
 een  nieuw  dorp  wordt.  Doch  
 bij  de  snelle  wisselingen  der  
 fortuin  gebeurt  het  niet zelden,  
 dat  ook  de  nieuwe  vestiging  
 weer  wordt  afgebroken,  nog  
 voor  zij  geheel  voltooid  is. 
 In  het  maatschappelijk  ver-  
 keer  houdt  de  Pers  veel  van  
 praal  en pronk,  in zijn  huiselijk-  
 en  familieleven  is hij eenvoudig.  
 Met  zonsopgang  staat  hij  op,  
 slaapt  in  den  zomer  op  den  
 middag,  om  des  avonds  in  de  
 koelte  het  leven  opnieuw te  beginnen. 
   Bezoeken  bij  aanzien-  
 lijken  moeten  derhalve  1  ä  2  
 uur  na  zonsopgang of voor zons-  
 ondergang  afgelegd  worden.  
 Dagelijks  gebruikt  hij  slechts  
 twee  maaltijden:  des  morgens  
 een  ontbijt  en  des  avonds  den  
 hoofdmaaltijd.  Ook  de  aanzien-  
 lijken houden zieh hieraan.  Tus-  
 schen deze maaltijden wordt nog  
 koffle  of thee  gedronken en soms  
 eenige  beschuit,  kaas  of vrueh-  
 ten  gegeten.  De  nationale  gerechten  
 der Perzen  zijn  „pillaw”,  
 p e r z i s c h e   d a m e s   op  s t e a a t .  „tschillaw”  en  „asch”,  spijzen, 
 waarbij bovenal rijst, lamsvleesch  
 „  ,  in  vereeniging  met  ooft,  peulvruchten  
 enz.  gebruikt  worden.  „Asch”  een  soort  van  soep,  is  naar  Perzischen  
 smaak  het  lekkerst  gerecht. 
 Als  vleesch  gebruikt  men  meest  schapen-,  lamsvleesch  en  hoenderen.  De  arme  
 bevolkmg  voedt  zieh  meest  met  brood.  Plantenkost  vormt  het  hoofdvoedsel in Perzie.  
 Bij  het  eten  wordt  er  een  tafelkleed  op  den  grond  gelegd  en  daaromheen  nemen  de  
 gasten  plaats  op  stukken  vilt,  waar  zij  neerhurken  met  de  knieen  naar  binnen  en  
 rustend.  op  de  hielen.  Vorken  en  messen  worden  niet  bij  het  eten  gebruikt.  De  
 spijzen  worden  genuttigd  zonder  een  woord  te   spreken.  Na  het  eten  worden  water-  
 pijpen  rondgereikt  en  onder  het  rooken  begint  het  eigenlijke  gesprek. 
 Het  afleggen  van  bezoeken  gaat  met  veel  vormelijkheden  gepaard.  De  gewone  
 groet  bij  het  binnentreden  bestaat  hierin,  dat  de  binnentredende  de  rechterhand  op  
 de  linkerborst  legt,  terwijl  hij  het  hoofd  buigt.  .  F 
 De  woningen  der  Perzen  zijn  groot,  doch  niet  fraai.  Als  de klopper  op  de  deur 
 valt,  wordt  die  geopend  en  bij  het  binnentreden  bevindt  men zieh  in  een  voorhal, 
 waar  de  portier  verblijf  houdt ;  daarna  komt  men  in  de  mannenkamer.  Elk  huis  
 toch  bestaat  uit  twee  deelen:  de  mannenafdeeling  (birun)  en  de  vrouwenafdeeling  
 (enderun),  gescheiden  door  een  vierhoekige  binnenplaats,  waarop  de  verschillende  
 kamers  uitkomen.  Tegenover  den  ingang  vindt  men  het  voornaamste  deel  van  het  
 huis,  de  mannenzaal,  waar  de  heer  des  huizes  bezoeken  ontvangt,  zaken  doet  enz.  
 Deze  hooggebouwde  zaal,  „talar”  geheeten,  is  bij  rijke  Perzen  prächtig  versierd  met  
 kostbare  schilderwerken,  ornamenten,  verguldsels,  glaswerkèn  enz.  aan  het  plafond :  
 een  enkel  versierd  venster  bevindt  zieh  aan  de  voorzijde.  De  vloer wordt met vilt  en  
 tapijten  bedekt,  en  aan  de  zijde  vàn  het  venster  vindt  men  de  voornaamste  plaats,  
 de  konings-  of  heerenzetel,  met  kostbare  tapijten  bedekt. 
 Meubelen  vindt  men  in  de  Perzische  woningen  niet,  doch  tapijten  worden  met  
 zorg  gebruikt.  In  plaats  van  kästen  heeft  men  in  de  verschillende  vertrekken nissen,  
 waar  de  zaken  van  dagelijksch  gebruik  in  geborgen  worden. Deuren  en  vensters 
 staan  dag  en  nacht  open;  voor  tocht  schijnt  de  Pers  ongevoelig te  zijn.  Op  warme 
 zomerdagen  geeft  men  den  gast  een  plaats,  waar  het  sterk  tócht,  als  eereplaats.  
 Onder  de  zaal  vindt  men  een  kelderachtige  ruimte,  waar  de  lucht  geregeld  door-  
 trek t ;  hier  houden  de  Perzen  zieh  veel  op  gedurende  warme  zomerdagen,  doch  ’t is  
 er  voor  Europeanen  ongezond. 
 De  binnenplaats  is  een  soort  tuintje,  veelal  met  blo'emen  en  schadiiwgevende  
 boomen.  In  het  midden  vindt  men  een  waterbekken,  soms  een  springfontein,  om  de  
 noodige  wasschingen  bij  de  gebeden  te  verrichten. 
 Het  platte  dak  der  huizen,  door  een  laag  gestampte  klei  met  stroo  tot  een  vasten  
 vloer  gevormd,  heeft  veel  waarde  in  het  Oosten.  Na  zonsondergahg  snelt  ieder  naar  
 het  dak,  om  daar  frissche  lucht  te  genieten.  Een  muur  omgeeft  ook  dit  nog,  om  
 nieuwsgierige  blikken  af  te  sluiten. 
 Uit  het  mannenvertrek  komt  men  in  het  vrouwenvertrek.  Dit  is  alleen  voor  
 vrouwen,  den  echtgenoot,  de  eunuchen,  en  na  bij zonder  verlof  voor  den  arts toegan-  
 kelijk.  Zelfs  de  echtgenoot  mag  dit  vertrek  niet  onaangediend  betreden.  Alleen  des  
 avönds  gaat  de  man  in  de  „enderun”  of  harem,  om  dien  des  morgens  vroeg weer te   ■  
 verlaten.  De  ouders  en  vrouwelijke  verwanten  mögen  deze vrouwenkamer ook  zonder  
 vooraf  gevraagd  verlof  bezoeken.  In  inrichting  komt  het  vrouwenvertrek  met  dat  
 der  mannen  overeen ;  alleen  is  het  ruimér  gebouwd.  De  wanden  zijn  op overvlöedige  
 wijze  met  zijden  voorhangsels,  tapijten,  schoteis,  schalen  en  kannen  van  Ohineesch  
 en  Europeesch  maaksel  enz.  behängen. 
 De  Pers  behandelt  over  ’t   geheel  zijn  vrouwen  goed ;  hij  beschouwt  haar  als  zijn  
 levensgezellin,  en  ondanks  de  afzondering  van  het  Mohammedaansche  vrouwen-  
 leven,  dat  ook  hier  bestaat,  neemt  zij  deel  aan  de  zaken  van  den  man,  zelfs bemoeit  
 zij  zieh  met  politieke  aangelegenheden.  Huwelijken  worden  voor  vast  of  tijdelijk  
 gesloten.  Scheiding  of  verstooting  van  een  voor  vast  getrouwde  vrouw  komt  niet  
 veel  voor,  en  dan  nog  meestal  op  grond  van  onvruchtbaarheid,  een  ontuchtige  
 levenswijze,  ontrouw  enz.  Een  door  den  man  verstooten  vrouw  kan  nog  een  tijdelijk  
 huwelijk  met  een  ander  sluiten. 
 Op  reis  neemt  de  Pers  zijn  vrouw  niet  mede,  maar  als  hij  zieh  langen tijd  ergens  
 ophoudt,  sluit  hij  voor  eenige  dagen,  weken  enz.  een  tijdelijk  huwelijk.  Is  de  duur  
 van  het  verdrag  verstreken,  dan  is  de  betrekking  uit,  doch het contract kan verlengd  
 worden.  Gedurende  den  loop  van  dit  tijdelijk  huwelijksverdrag  geniet  de  aldus  
 verbondene  de  rechten  van  een  wettige  vrouw,  en  de  echtgenoot  is  verplicht  te   
 zorgen  voor  alle  kinderen,  zoowel  die  uit  het  vaste  als  uit  het  tijdelijke  huwelijk  
 geboren  worden. 
 De  groote  kosten,  welke  hieruit  voortvloeien,  zijn  oorzaak,  dat  in  Perzie,  hoewel  
 de  polygamie  geoorloofd  is,  toch  alleen  de  aanzienlijken  daarvan  gebruik  maken.  
 Hierdoor  is  de  monogamie  algemeen  voorkomend.  In  arme  gezinnen  regelt  de vrouw  
 de  huishouding;  bij  aanzienlijken  doet  zij  dit  eveneens  en  houdt  zij  zieh tevens bezig  
 met  de  opvoeding  der  kinderen. 
 De  huwelijken  worden  voornamelijk  gesloten  tussclien  de  leden  van  dezelfde  
 familie,  neven  en  nichten.  Naar  men  mededeelt,  moeten  die  familiehuwelijken  aan