
 
        
         
		Sr. i'S' i f c M M  W  I  *> Hl H hoofden  dwingen  niet  zelden  hun  schnnnrWht  ?  i  !Jw e J  treedt, en  arme familie-  
 middel  van b f s t a a n t e d a a r t o e   over  te  gaan,  om  alduseen  
 taehtig  stokslagen  en  verhannin^  a  .dlt. bekend  wordt,  Staat  hierop  de  straf van  
 geven  echter  de  voorkeur  aan  zlfmoord' b o C L n ^ tw e d f h u w e l l f   am 6  weduwen 
 t r a c h t e n ^ r e T s t a l ^ e n   vrouw  " te '6"   n°g  ^   t0*  6e“  tweedehuW -   Inditgeval  
 formeel  huwelijk  aan  te  gaan  om  zooXende'X  d<i?   over,eden  echtgenoot  een  
 plaats  te  doen  behouden  als  gehuwde  Arm!  de  plaats  op  de  farmhe-begraaf- 
 Een  dergelijk  huwelijk  van  e L 
 *  * 
 Sjantung*  Ö  H M W i  i  B  W k   
 hebben  daartoe  bijgedragen  Tn  cmp i r   .  beeft  de  wensch  om  veel  kmderen  te 
 w s m m im 
 familie]even,V h^^m^den t r H l e r l a a k .  J g   Veel  ^   “   onaanger>aa“ beid  in  het 
 V r 'J S f i l   het  den  man  ^ g u n d   is,  meer  dan  een  vrouw  te  nemen,  wordt  de  echt  
 breuk  der  vrouwen  in  China  als  een  misdaad  beschouwd,  die  zwaar  gestraft  mii«  
 worden.  De  man,  die  hierop  zijn  vrouw  betrapt,  heeft  het  recht  e»n  nf  h ! ;aÜ   ü   ig 
 ^ o r d t talled°0dHeil;  m  hiervan  8een  gebruik,  dan  blijft’ Wordt  alleen  de  man,  die  de  echtbreuk  pleegt, gedood  dan wordtd  dep   d^apahdnl doinnSae wstraft" 
 van  staatswege  als  slavin  verkocht  en  hetgMdkomt   “ d 7 s t a a t e k a s Ä i T T   
 echtgenoot  als  moordenaar  gestraft  wordt.  ’  haar 
 *  * * 
 .In  den  kring  van  het  huisgezin  bevinden  zieh  ook  bedienden  en  verder  de  slaven  
 Elke  aanzienhjke  familie  heeft  talrijke  dienstboden  van beide geslachten  Dochterwiii  
 dezen  vnj  zijn  en  zieh  sleehts  voor  een  bepaalden  tijd  v e rh u re rz iin   de  slaven  cn  
 hccftnnPnc  Persoonbjk  eigendom  van  het  famihehoofd,  die  hij  door koop verkregen 
 vo o f'  A rm  6 f  *  "i"  Z1JD Ü  taWJk’  H H B   slaven  komen  niet  zoovee“  
 not  «nolArc  menschen  verkoopen  m  siechte  tijden  hun  kinderen  soms  als  slaven  en  
 ook  spelers  na  zware  verliezen  wel  eens  hiertoe  over.  ? 
 De  slavernij  is  niet  alleen  levenslang,  maar  ook  erfelijk.  De  slaven  hebben  geen  
 ouderhjk  gezag  over  hun  kinderen,  doch  hun  achterkleinzonen  hebben  het  recht  als  
 2   ' r \ T ddeilen  ^ e   . bezitten,  om  zieh  vrij  te  koopen.  A l I ^ E ^ B ' S   
 famiheleden  beschouwd ;  in  vroeger  tijden  verkregen  zij  zelfs  den  familienaam  van  
 den  heer,  doch  dit  is  thans  opgehouden.  Doch hoewel als leden der familie beschouwd 
 als  leden  der  staatsgemeenschap  worden  zij  niet  erkend.  Daarom  kunnen  zij  geen  
 klachten  bii  het  gerecht  indienen,  en  hebben  zij  geen  burgerrechten,  zoodat  zij  aan  
 de  willekeur  hunner  heeren  zijn  overgeleverd.  De  slavinnen  kunnen  dan  ook  als  
 maitressen  aan  andere  heeren  of  zelfs  aan  bordeelen  verkocht  worden. 
 Het  komt  soms  voor,  zeiden  wij,  dat  een  heer  een  zijner  slavinnen  als  tweede  
 vrouw  neemt.  Als  de  eerste  vrouw  geen  kinderen  krijgt,  kan  het  gebeuren,  dat  zij  
 den  man  aanraadt,  een  der  slavinnen  naast haar te nemen, om kmderen te verwekken.  
 Deze  idyllische  verhouding,  die  aan  Abraham  en  Sara  hennnert,  komt  evenwel 
 zelden  bii  het  tweede  huwelijk  voor. 
 Een  schoone  trek  in  het  Chineesche  famiheleven  is  het,  dat  in  de  goede  familien  
 de  heeren  met  hun  bedienden  en  slaven  en  ook  de  dames  met  hun  dienstboden  en  
 slavinnen  op  vertrouwelijken  voet  omgaan,  zoodat  wederzijds  de  belangen der iamihe  
 besproken  worden.  Dit  neemt  niet  weg,  dat  de  heer  onbeperkte  macht  heeft  over  
 zijn  slaven  eri  niet  te r  verantwoording  kan  geroepen  worden,  als  een  dezer  door  
 overmatigen  arbeid  komt  te  sterven. 
 *  $ Ht  
 Er  is  wellicht  geen  land,  waar  de  zorg  voor  de  dooden  zoo  omvangrijk  is  als  in  
 China.  Men  zou  dikwijls  zeggen,  dat  de  zorg  voor  de  dooden  er  grooter is dan voor  
 de  levenden.  Die  zorg  begint  reeds,  wanneer  de  oogen  voor  goed  gesloten  zijn  en  
 de  liikkist  moet  besteld  worden,  want  deze  is  voor  de  rust  van  den  gestorvene  
 onontbeerlük.  Daarom  bestaan  er  in  elke  stad  en  zelfs  m  elk  dorp  lijkkisten-  
 vereenigingen,  die  men  ook  wel  „Vereenigingen  voor  het  verknjgen  van  een  lang  
 leven”  noemt.  Deze  vereenigingen  komen  met onze begrafenis-vereenigingen  overeen,  
 elk  lid  betaalt  contributie,  en  het  lidmaatschap,  mits  de  contnbuties  voldaan  zijn,  
 geeft  recht  op  doodskleederen  en  een  doodkist.  Deze  kist  is  zeer  massief,  verlakt,  
 en  bii  den  dood  van  een  aanzienlijke  met  bloemen  versierd.  Wie  zijn  zestigste  
 levensjaar  heeft  bereikt,  maakt  gewoonlijk  zijn  doodkist  reeds  gereed,  en niet zelden  
 bieden  de  kinderen  den ouders op hun een en  zestigste jaar  een doodkist ten geschenke  
 aan,  welk  geschenk  met  dankbaarheid  wordt  aanvaard.  Deze  doodkisten worden met  
 zelden  in  kloosters  of  tempels  bewaard,  tot  men  ze  noodig  heeft,  doch  er  zijn  ook  
 velen,  die  ze  in  huis  bewaren  en  daaraan  meer  waarde  hechten dan  aan  een gewoon 
 meubelstuk.  I  ,  .  ,  , 
 ,  Als  de  laatste  ure  voor  den  Chinees  van  gegoeden  stand  geslagen  is,  brengt  men  
 hem  in  den  regel  in  het  atrium  van  het  huis,  waar  het  overhjden  wordt afgewacht. 
 De  stervende  wordt,  met  de  voeten  naar  de  deur,  op  een bed gelegd,  en  de naaste  
 bloedverwant  maakt  de  beste  kleedingstukken  gereed,  om  die  den  stervende  onmid-  
 delliik  na  het  overlijden  aan  te  trekken.  De  hoed  of muts  wordt  op  het  küssen  
 gelegd  de  tunica  of  rok  naast  den  stervende,  de  broek  naast  zijn  beenen,  en  de  
 schoenen  bü  zijn  voeten.  Met  kalmte  ziet  de  lijder  dit  alles  aan,  want over  t  geheel  
 vreest  hii  den  dood  niet,  en  soms  hoort  men  hem  zelfs  nog  zijn  blijdschap  te  
 kennen  geven,  dat  hij  in  zulk  een  goede  kleeding  bij  de  manen  zijner  voorvaderen  
 kan  verschijnen.  Zoodra  de  doodstrijd  verwacht  wordt,  wascht  men  den  stervende  
 met  een  aftreksel  van  pomeloebladeren  en  trekt  men  hem  de  kleederen  aan.  De  
 naaste  verwant  sluit  den  overledene  de  oogen,  noemt  zijn  naam,  en  verzekert,  dat  
 de  nakomelingen  hem  zullen  eeren,  als  het,  hun  met  de  hulp  van  den  geest  des 
 overledenen  op  aarde  wel  zal  gaan.  ■   ■   H 
 Kort  na  den  dood  wordt  een  Taoistische  pnester  geroepen.  Deze  tracht  een  der  
 drie  zielen,  welke  ieder  heeft,  door  gebeden  over  te  halen,  het  lichaam  te  verladen,  
 om  naar  den  hemel  te  gaan.  Daarna  wordt  de  horoskoop  van  den  overledene  
 getrokken,  en  bierdoor  kan  medegedeeld worden,  hoe ver de ziel reeds is weggezweetd,  
 welke  gedaante  zij  aanneemt,  enz.  Als  hierbij  wordt  medegedeeld,  dat  de overledene  
 een  menschengedaante  heeft  verkregen,  legt  men  groote  vreugde  aan  den  dag ;  is  
 het  een  dierengedaante,  dan  beklaagt  men  zieh  zeer  en  tracht  men  door  gebeden,  
 het  lezen  van  missen  en  het  verbranden  van  afbeeldingen  van  goud-  en  zilverstaven  
 de  goden  te  vermurwen,  om  den  geest  des  overledenen  daarvan  te  redden. 
 Een  groote  reeks  van  ceremonien  hebben  thans  nog  plaats,  die  verschillen  al  naar  
 den  stand  van  den'  overledene,  en  welke  wij  niet  zullen  besehnjven.  Als  het  hjk  m