d eT G i K 1 dit -ysticisme verliet het Buddhisme
hoogste doel kan verheilen °°r zelfvoll“ aking zieh tot het
e l k t d “ 8 !;' H ü ™»d, « « d e n de d ri, H E , S ^ j p g i P P p i P f e
verdere ontwikkeling, toen h e t'B u d d h fsm e ^h “w ® T s echter de overhand en
Een eigenaardige ontwikkeling verkreeg het Budd^fsunT^¡ 1 1 ^ 1 » Yerbr,eidd,everleend.
In de geboden van Tsnnkhana f daarf an het eigenaardig karakter
waarheden, evenals gebeden en nffpro n werden het geloof aan Buddha en zijn
voor den aanhanger van h e t' RuHHhl hem, noodwendig geacht als eigenaardig
Buddha te g e C e n men moet S o vin k t Ü 18 evenwe' , n i e t n o o d i^ a a n eeS
mensch de beteekenis i ! wmlossers verschonen zullen, dat ieder
verstand en de de Buddha het hoogste
magische kracht tegeno^er fe ü ! B $ | | Sebed wordt een H M M M —
* *
eu B het Brahmanisme met zijn uitsluiting
nieuwe beginselen aan het laatste Ook het ?. ®rdoe?> schonk het toch onderscheidene
Tot die hervormin^ behoort' o a h e p T “ ^“ 6 ‘S d° ° iet B l i B hervormd.
S ^ i . h K nooit°popuIair geworfen B r a Z a ^ Z n
n
M S ■ I w H M i
- Ä S ä s ä S - S S ä
of lingam werd later het hoofdsymbool van dezen god; ook de stier werd hem
Dit nieuwere Brahmanisme kan alleen als vrucht van een epigonentijd beschouwd
worden, want nieuwe gedachten ontbreken, terwijl het volk daardoor meer m een
afgodendienst verzonk. De beide hoofdrichtingen van Vishnuieten en Siwaieten zyn
door invloedrijke leeraren en philosophische richtingen nog weer m onderscheidene
partiien verdeeld, en aldus stonden er nieuwe sekten op, dikwijls met kleine verschiilen.
Zoo bestaat h e t' Brahmanisme van den tegenwoordigen tijd uit een groot aantal
sekten en partijen, die gezamenlijk de heilige: werken der oudheid tot grondslag
hebben, bovenal de Purâna’s, en aan een veelheid van goden gelooven, mannelijke
zoowel als vrouwelijke, goedgezinde zoowel als booze, en die alleen in hun dagelijksche
ceremoniën en den vuurdienst, met de meeste zorg volbracht, en in de gemeen-
schappelijke groote feesten zieh als gezamenlijke aanhangers van het Brahmanisme
vèrtoonen. . . . , ,
De Brahmanen, eens de raadgevers van vorsten, zijn zeer in rang gedaald en
oefenen tegenwoordig het ambt van Puröhita, d. i. „voorbidder , uit, m welken
rang zii bii geboorten, huwelijken en sterfgevallen te hulp worden geroepen. Rijke
familiën hebbeü een eigen „Puröhita”, tegelijkertijd een raadsman en leeraar m de
familie. De volkspriester is - gedaald tot den rang van waarzegger en heett een
ondergeschikte beteekenis. , , ,
De Indier bezoekt den tempel wegens de heiligheid der plaats, wegens de zegenmgen,
die er aan verbonden zijn ; een altaargodsdienst kent de Brahmaan met. Niet alleen
de gewone offers, ook het heilig gehouden vuuroffer, de offers aan de Manen, kunnen
overal gebracht worden en vinaen overal plaats.
In dé laatste tijden wordt er meer naar gestreefd, de moreele, deïstische grond-
beginselen in philosophische speculaties om te zetten en aan de legenden van hun
heilige Schriften minder waarde toe te kennen. Zelfs vindt men bij enkelen een
neiging, om Christelijke ideeën op te nemen.
TeGENWOORDIGE GODSDIENSTEN IN InDIË.
Wii hebben in het bovenstaande de beide hoofdgodsdiensten, welke in Indie hun
ontwikkeling erlangd hebben, in körte trekken geschetst. Wij mochten daarbij niet
langer stilstaan, hoeveel merkwaardigs hierover ook nog valt te zeggen. \ ooi de
kennis van een volk is de godsdienst-een belangrijk element, en daarom mocht dit
overzicht hier niet ontbreken. H B I
Thans moeten wij van het historische afstappen en ons hoofdzakelijk tot de tegen
woordige toestanden hepalen. Deze nu zijn in Britsch-Indië betrekkelijk goed
hekend door de tienjarige volkstellingen. De laatste wolkstellmg is die van 18J1,
waaraan wij de resultaten omtrent de godsdiensten in Indië ontleenen. De hootdzaken
dier statistische gegevens zijn samengevat in Baines, General Report on the Census
of India, 1891, te Londen in 1893 versehenen. I .
Als wij in ronde getallen den godsdienstigen toestand in Indië overzien, vmden
wij voor de hoofdgodsdiensten:
1891
Brahmanisme...................................................207 731 727 72,3 pCt.
Animisten ............................................... 9 280 -*67 3,2 „
Buddhisten......................... 7131361 „
Mohammedanen 57 321164 19,9 „
Christenen .............................. 2 284 380 0,8 1
Verder geeft de volkstelling van 1891 nog aan 1,9 millioen Seikhs, 1,4 millioen
Jaina’s, 89,900 Parsen, 2,2 millioen Christenen en 17,200 Joden.
Op den hoogsten trap van religie in Indië Staat het Animisme, dat m t geheel
9,2 millioen aanhangers telt, waarvan 2,7 millioen in Bengalen, ruim 2 millioen m
de Gentraal-provinciën en bijna 2 millioen in de Schan-staten, terwijl de ovengen
over onderscheidene provinciën verdeeld zijn.