
 
        
         
		H O O F D S T U K   XXVI I .   
 W E T E N S C H A P   E N   G O D S D I E N S T   I N   C H I N A . 
 I .   W e ten sc liap p e lijk e   Studie  eu  examens. 
 . wetenschap  en  godsdienst  in  China  in  een  hoofdstuk  behandelen, 
 !  L   "   'n*  rUe  •  ’  i   eze  beide  hler  nauw  verbonden  zijn.  De  godsdienst 
 cfeestebik  leven  h 'na  Julst  r elmg ,met  de  wetenschap  bemoeid;  geestelijk  leven  brengen  als  uitingen  van  het  w i j   ze  echter  naast  elkander. 
 h L L P L i f   T  v.Zeke'u ?   L “  e®n  democratisch  land,  waar  de  adel  van  wetenschap  en  
 bekwaamheid  heerscht.  Zoo  is  bet  namelijk  in  enkele  opzichten,  want de verkrijging  
 van  hooge  betreklangen  en  eereambten  is  alleen  opengesteld  voor hen,  die  de noodjgS  
 examens  daarvoor  hebben  afgelegd.  De  wetenschap  Staat  aldus  in  het  Chineesehe  
 V  h?°g  aangeschreven,  en  sedert  eeuwen  is  dit  het  geval.' De  Chineesehe  wetenÄstanndpnuntt  
 ebbWlijvvTenn   sstTaaaann, mweta aHrop   z1ij:   re1edsB  vooBr  ve le  een wgerno ostteonndde. elsD  iot ps thabe7iezled öies  
 “ ‘“ L Z : b“   k* " k*“ ,an  cw “ '  ■’• f * - »   " * » “ 
 toestand  ,in  China  heeft  ten  gev.olge,  dat  de  Studie  en  de  wetenschap  een  
 ouders  L P L F P   f L   u  is  daardoor,geen  wettige  leerplichf noodig,  om  de  
 TW   p,-P L   i  t   i  brengen’  dat  onderwijs  voor  hun  kinderen  noodzakelijk  is.  
 Daar  ei  zeer  vele  scholen  bestaan  en  de  eischen  der  onderwijzers  over  ’tgeheelzeer  
 bescheiden  zijn  is  zelfs  de  ärmste  in  den  rege!  in  Staat,  het  onderwijs  te ontvangen 
 voiks  h b ifP evL   l  ü  , 10°ge  P°sten  op  te  klimmen.  Een  groot  gedeelte  des  
 volks  blijft  eyenwel  nog  buiten  onderwijs,  m  onwetendheid  verzonken.  En  dat  de 
 meP jeS-J°7ei - ,   g  eel  buiten  onderwijs  blijven,  zeiden  wij  reeds. 
 Onmiddellijke  bijdragen  voor  het  onderwijs  verleent  de  staat  niet  veel.  Een 
 ManTsi.fiafl  maa  Ü   natlonale  scb°o1  te  Peking.  ™or  Chineesehe,  Mongoolsche  en  
 Mandsju-taal,  waar  de  zoons  van  hooge  staatsambtenaren  worden  opgeleid,  die  als 
 “ k L i i L L L S t e n en  Pr°VinCi“   deS  rijkS  W°rden  -rd e e ld , waar zij  gewichtige 
 TwLLLlL B liill 1  M liH lI  »Pnng  Wen  Kwan”,.  een  school,  waar  
 gelsch,  Fransch,  Russisch  en  Duitsch,  wiskunde,  chemie,  enz.,  onderwezen  wordt 
 at?nV i UI'0pe  e  6n  Amerikaansche  onderwijzers,  terwijl  de  Chineesehe  opvoeding  
 aan  Chineezen  is  overgelaten.  •  •• 
 «p w A “66/   eennkind  de"   leeftjid  van  zes  j aren  bereikt  heeft,.  wordt  het  op  een 
 DDaaaarr  mmePnn ?inn  'hwet epChPmaeareZscehF  geer enb eaPlapahlaVbeet nh  eBeftf, rm'Saafrt  iewdaear rowpo odridt   gdoesocrh  eieedne na fzkoann-.  
 W i M   0f , een  verbinding  van  teekens  wordt  voorgesteld,  is  het  leeren  van  
 lezen  met  gemakkelijk.  Het  eerste  boek  is  het  „Boek  van  drie  woorden”,  waarin  
 elke  zin  slechts  uit  drie  enkelvoudige  woorden  bestaat.  De  onderwijzer  leest het voor  
 en  de  leerhngen  herhalen  de  woorden  en  trachten  tegelijkertijd den vorm der teekens  
 m  *  geheugen  te  prenten.  Deze  oefenmgen  maken,  dat  door  het  nabootsen  der  
 woorden  op  allerlei  wijze  de  scholen  reeds  van  verre  door  een  onzinnig rumoer ken-  
 baai  zijn.  De  roede  wordt  door  den  onderwijzer  niet  gespaard.  Wanneer  genoemd  
 boekje  gekend  wordt  en  een  leerlmg  ongeveer  driehonderd  woorden  leesbaar  kan 
 opvoeding  voftooiT“  V°°r   g6W°ne  bevolking  °P  het  land  de  wetenschappelijke 
 Wil  iemand  echter  doorstudeeren,  dan  krijgt  hij  daarna  het  boek  met  duizend  
 teekens,  en  vervolgens  moet  hij. een  reeks  Chineesehe  klassieken  van  buiten  leeren,  
 eindigende  met  de  „Le  Ke”  of  het  boek  der  ceremonien.  Geheei  het  onderwijs  is  
 gebaseerd  op  het  van  buiten  leeren  en  het  leeren  kennen  van  hetgeen  de  vaderen  
 wisten.  Daardoor  zit  er  zoo  weinig  nieuwe  geest  in  het  Chineesehe  volk.  Op  de 
 D E  TEMPE L   VAN  DE  GODIN  D E R   L IE FD E   T E   HONGKONG. 
 middelbare  scholen  blijven  de  Studenten  tot  ruim  18  jaren,  deze  scholen  dienen  tot  
 voorbereiding  voor  het  bacealaureaatsexamen,  dat  toegang  verleent  tot  de  universiteit. 
 Als  de  student  de  school  verlaten  heeft,  voltooit  hij  zijn opvoeding veelal door eigen  
 Studie  of  neemt  hij  een  privaat  onderwijzer.  Vele  Studenten  zoeken  de  eenzaamheid  
 des  lands  op,  omdat  zij  meenen,  dat  hun  Studien  door  den  aanblik  der  schoone 
 A Z IE .  20