H O O F D S T U K XXVI I .
W E T E N S C H A P E N G O D S D I E N S T I N C H I N A .
I . W e ten sc liap p e lijk e Studie eu examens.
. wetenschap en godsdienst in China in een hoofdstuk behandelen,
! L " 'n* rUe • ’ i eze beide hler nauw verbonden zijn. De godsdienst
cfeestebik leven h 'na Julst r elmg ,met de wetenschap bemoeid; geestelijk leven brengen als uitingen van het w i j ze echter naast elkander.
h L L P L i f T v.Zeke'u ? L “ e®n democratisch land, waar de adel van wetenschap en
bekwaamheid heerscht. Zoo is bet namelijk in enkele opzichten, want de verkrijging
van hooge betreklangen en eereambten is alleen opengesteld voor hen, die de noodjgS
examens daarvoor hebben afgelegd. De wetenschap Staat aldus in het Chineesehe
V h?°g aangeschreven, en sedert eeuwen is dit het geval.' De Chineesehe wetenÄstanndpnuntt
ebbWlijvvTenn sstTaaaann, mweta aHrop z1ij: re1edsB vooBr ve le een wgerno ostteonndde. elsD iot ps thabe7iezled öies
“ ‘“ L Z : b“ k* " k*“ ,an cw “ ' ■’• f * - » " * » “
toestand ,in China heeft ten gev.olge, dat de Studie en de wetenschap een
ouders L P L F P f L u is daardoor,geen wettige leerplichf noodig, om de
TW p,-P L i t i brengen’ dat onderwijs voor hun kinderen noodzakelijk is.
Daar ei zeer vele scholen bestaan en de eischen der onderwijzers over ’tgeheelzeer
bescheiden zijn is zelfs de ärmste in den rege! in Staat, het onderwijs te ontvangen
voiks h b ifP evL l ü , 10°ge P°sten op te klimmen. Een groot gedeelte des
volks blijft eyenwel nog buiten onderwijs, m onwetendheid verzonken. En dat de
meP jeS-J°7ei - , g eel buiten onderwijs blijven, zeiden wij reeds.
Onmiddellijke bijdragen voor het onderwijs verleent de staat niet veel. Een
ManTsi.fiafl maa Ü natlonale scb°o1 te Peking. ™or Chineesehe, Mongoolsche en
Mandsju-taal, waar de zoons van hooge staatsambtenaren worden opgeleid, die als
“ k L i i L L L S t e n en Pr°VinCi“ deS rijkS W°rden -rd e e ld , waar zij gewichtige
TwLLLlL B liill 1 M liH lI »Pnng Wen Kwan”,. een school, waar
gelsch, Fransch, Russisch en Duitsch, wiskunde, chemie, enz., onderwezen wordt
at?nV i UI'0pe e 6n Amerikaansche onderwijzers, terwijl de Chineesehe opvoeding
aan Chineezen is overgelaten. • ••
«p w A “66/ eennkind de" leeftjid van zes j aren bereikt heeft,. wordt het op een
DDaaaarr mmePnn ?inn 'hwet epChPmaeareZscehF geer enb eaPlapahlaVbeet nh eBeftf, rm'Saafrt iewdaear rowpo odridt gdoesocrh eieedne na fzkoann-.
W i M 0f , een verbinding van teekens wordt voorgesteld, is het leeren van
lezen met gemakkelijk. Het eerste boek is het „Boek van drie woorden”, waarin
elke zin slechts uit drie enkelvoudige woorden bestaat. De onderwijzer leest het voor
en de leerhngen herhalen de woorden en trachten tegelijkertijd den vorm der teekens
m * geheugen te prenten. Deze oefenmgen maken, dat door het nabootsen der
woorden op allerlei wijze de scholen reeds van verre door een onzinnig rumoer ken-
baai zijn. De roede wordt door den onderwijzer niet gespaard. Wanneer genoemd
boekje gekend wordt en een leerlmg ongeveer driehonderd woorden leesbaar kan
opvoeding voftooiT“ V°°r g6W°ne bevolking °P het land de wetenschappelijke
Wil iemand echter doorstudeeren, dan krijgt hij daarna het boek met duizend
teekens, en vervolgens moet hij. een reeks Chineesehe klassieken van buiten leeren,
eindigende met de „Le Ke” of het boek der ceremonien. Geheei het onderwijs is
gebaseerd op het van buiten leeren en het leeren kennen van hetgeen de vaderen
wisten. Daardoor zit er zoo weinig nieuwe geest in het Chineesehe volk. Op de
D E TEMPE L VAN DE GODIN D E R L IE FD E T E HONGKONG.
middelbare scholen blijven de Studenten tot ruim 18 jaren, deze scholen dienen tot
voorbereiding voor het bacealaureaatsexamen, dat toegang verleent tot de universiteit.
Als de student de school verlaten heeft, voltooit hij zijn opvoeding veelal door eigen
Studie of neemt hij een privaat onderwijzer. Vele Studenten zoeken de eenzaamheid
des lands op, omdat zij meenen, dat hun Studien door den aanblik der schoone
A Z IE . 20