te beh!?eTschen°\m^ hier S M T ^ ° f altaren het
M I m
W M m m m m
S 3 « ^ ' - i a £ H 3
S m — i
m m B B B M I z s v
hf fi.: ”Wat is het werken met o n fe c h tz in n S e ls te lbe
ln se l vln t n n ! l t F T ) Spre" k door het staatsbestuur der Mandsju’s als
H —
school is ? rk e „ t r e r d iT g r o e g ! Pn<iSter’ 6611 religie’ die d°°r Confucius “
e n ^ u L i r i ^ ! * 1 drukt °P gen°emde beide godsdiensten en beperkt hun verbreidine
«wv,+ ^ en .meer* Op de verzoekschriften tot oprichting van kloosters wordt
™ J ,h00f mt20r!dering günstig beschikt, en reeds is bet zoover dat zTlden
aanvragen daartoe worden gedaan, daar het pogen toch onnut is. Hierdoor wordt
het verschijnsel^ verklaard, dat men alom in China, zelfs tot in d ro nC d d d lh k e
omgevmg van s Rijks hoofdstad, meer puinhoopen van kloosters en andere a ronte
godsdienstige gebouwen vindt dan werkelijk bestaande. stiehtingen van dien aard
™ “ * E«k J « Isatste eeuwen b i » “,« , '
Om den aeesteliiken stand te -besnoeien, bemoeielijkt zelfs de Staat de aanneming
s K Ê K w m zoodat ^n vele provinciën des Rijks haar kloosters geheel zijn verdwenen, maar ook
het Buddhisme gaat met snelle schreden denzelfden weg op.
* * *
Nog een enkel woord ten slotte over de pogingen, om in China het Christendom
t ..„pi,ondinen Reeds in zeer vroegen tijd moeten hiertoe enkele stappen gedaan zijn.
« B H W “an Kàtholifke ztndelingen moet door dezen in 1625 in een
der aanzienlijkste steden van Sjansy een opschnft m 635.
ziin dienend tot herinnering aan de eerste mvoenng van het ‘A'ristenüomm ooo Hü zou aeschied ziin door eenige Nestoriaansehe ,bisschoppen (zie pag. 78),
BHÜi HHHHBB ¡¡11 m
p a u f Clement V * “ ^ e K
m m 1 1 W W W ! a a * m
zes had hii gezelschap gehad van een Duitscher, broeder Arnold van W e n M
den val de? E g lm d y n a s t i e in het midden der 14« eenw verdwenen ook de laatste
sporen van deze werkzaamheid, evenals die der Nestonanen Tp„ .ïeten „elukte door
Zoo duurde het tot het laatst der 15e eeuw, voor het den J ez" late“ §®lukte’
den ontdekten zeeweg längs Indië in
eeuw later, in 1696, werd te Peking op aandrang der Portugeesehe regeenng we
% a “ o0pPheffirge der Jezuietenorde in 1773 namen de in H K M j g b
étrangères de Paris” de zendelingschap m China over. Dit
was hoofdzakelijk met politieke
Portngeezen in W -A z i e en te Macao had de Pauselnke ^ 1
patronaatsrechten over de Katholieke missies in Ind* te en zefdelfnlanden
geschonken, zoodat hier o.a. geen blssch0P / o n benoemd of een zende^
toegelaten worden zonder de toestemming van den konmg van h
zendelingen in deze landen waren daarom Portugeesch of moesten de Portugeescne
n1 n nhitte bemTdee“ eÎ7e eeuw evenwel had Spanje daarin eenige verandering weten
te brepgen zoodat o.a. de bedelorden in Japan werden toegelaten, en di lbSb wist
nater de Rhodes in Rome door te zetten, dat ook Fransche bisschoppen m Zmd-
M benoernd konden worden. Wel kwam dit
mede door het overliiden van den Paus, doch onder Alexander l i l weruen arie
F ra n s c h e bisschoppen in China benoemd. Met het einde der 17« eeuw was dat
S Ü M » sedert nam de invloed der FranscheW g t t h j U M W
Hemelsche Rijk voortdurend toe, waartoe vooral het verdrag van 1844, tusschen den
Keizer van Frankrijk (zoo M Louis Philippe genoemd in v e rd ra g ) en Chma
eesloten veel büdroeg. Sedert dien tijd werden de rechten en eisehen der zendelingen
herhaa“deüik door d! Fransche regeering op krachtige wijze gesteund Ook de
reaeerina der tegenwoordige Fransche Repubhek, hoewel minder cleiicaal, hee t
doofnieSr n d T e t e r d<w L f g Ä d T o r d e n ' Mr*