
 
        
         
		te  beh!?eTschen°\m^  hier  S M   T  ^  ° f   altaren  het 
 M I m 
 W M m m m m 
 S 3 « ^ ' - i a £ H 3 
 S m — i 
 m m B B B M I  z s v 
 hf fi.:  ”Wat  is  het  werken  met  o n fe c h tz in n S e ls te lbe 
 ln se l  vln  t n n ! l t   F T )  Spre" k  door  het  staatsbestuur  der  Mandsju’s  als 
 H — 
 school  is  ? rk e „ t  r e r d iT g r o e g !   Pn<iSter’  6611  religie’  die  d°°r   Confucius  “ 
 e n ^ u L i r i ^ ! * 1  drukt  °P  gen°emde  beide  godsdiensten  en  beperkt  hun  verbreidine  
 «wv,+  ^   en  .meer*  Op  de  verzoekschriften  tot  oprichting  van kloosters wordt 
 ™   J  ,h00f   mt20r!dering  günstig  beschikt,  en  reeds  is  bet  zoover  dat  zTlden  
 aanvragen  daartoe  worden  gedaan,  daar  het  pogen  toch  onnut  is.  Hierdoor  wordt  
 het  verschijnsel^  verklaard,  dat  men  alom  in  China,  zelfs  tot  in  d ro nC d d d lh k e   
 omgevmg  van  s Rijks  hoofdstad,  meer  puinhoopen  van  kloosters  en  andere  a ronte  
 godsdienstige  gebouwen  vindt  dan  werkelijk  bestaande.  stiehtingen  van  dien  aard 
 ™   “ *  E«k  J «  Isatste  eeuwen  b i » “,« , ' 
 Om  den  aeesteliiken  stand  te -besnoeien,  bemoeielijkt  zelfs  de  Staat  de  aanneming 
 s K Ê K w m zoodat  ^n  vele  provinciën  des  Rijks  haar  kloosters  geheel  zijn  verdwenen,  maar  ook 
 het  Buddhisme  gaat  met  snelle  schreden  denzelfden  weg  op. 
 *  * * 
 Nog  een  enkel  woord  ten  slotte  over  de  pogingen,  om  in  China  het  Christendom  
 t  ..„pi,ondinen  Reeds  in  zeer  vroegen tijd moeten hiertoe  enkele  stappen gedaan zijn.  
 « B H W   “an  Kàtholifke  ztndelingen  moet  door  dezen  in  1625  in  een 
 der  aanzienlijkste  steden  van  Sjansy  een  opschnft  m  635. 
 ziin  dienend  tot  herinnering  aan  de  eerste  mvoenng  van  het  ‘A'ristenüomm  ooo  Hü zou  aeschied  ziin  door  eenige  Nestoriaansehe ,bisschoppen  (zie  pag.  78), 
 BHÜi HHHHBB ¡¡11 m 
 p a u f  Clement  V  * “ ^ e  K 
 m m  1 1  W W W !  a a *  m 
 zes  had  hii  gezelschap  gehad  van  een  Duitscher,  broeder  Arnold  van  W e n   M  
 den  val  de?  E g lm d y n a s t i e   in  het  midden der 14«  eenw verdwenen  ook  de  laatste  
 sporen  van  deze  werkzaamheid,  evenals  die  der  Nestonanen  Tp„ .ïeten  „elukte  door  
 Zoo  duurde  het  tot  het  laatst  der  15e  eeuw,  voor  het  den  J ez" late“   §®lukte’  
 den  ontdekten  zeeweg  längs  Indië  in 
 eeuw  later,  in  1696,  werd  te  Peking  op  aandrang  der  Portugeesehe  regeenng we 
 % a “ o0pPheffirge der  Jezuietenorde  in  1773  namen  de  in H K M  j g b   
 étrangères  de  Paris”  de  zendelingschap  m  China  over.  Dit  
 was  hoofdzakelijk  met  politieke 
 Portngeezen  in W -A z i e   en  te  Macao  had  de  Pauselnke  ^   1 
 patronaatsrechten  over  de  Katholieke  missies  in  Ind*   te en   zefdelfnlanden  
 geschonken,  zoodat  hier  o.a.  geen  blssch0P / o n   benoemd  of  een  zende^  
 toegelaten  worden  zonder  de  toestemming  van  den  konmg  van  h 
 zendelingen  in  deze  landen  waren  daarom  Portugeesch  of moesten  de  Portugeescne 
 n1 n nhitte bemTdee“ eÎ7e  eeuw  evenwel  had  Spanje  daarin  eenige  verandering  weten  
 te  brepgen  zoodat  o.a.  de  bedelorden  in  Japan  werden  toegelaten,  en  di  lbSb  wist  
 nater  de  Rhodes  in  Rome  door  te  zetten,  dat  ook  Fransche  bisschoppen  m  Zmd-  
 M   benoernd  konden  worden.  Wel  kwam  dit 
 mede  door  het  overliiden  van  den  Paus,  doch  onder  Alexander  l i l   weruen  arie  
 F ra n s c h e   bisschoppen  in  China  benoemd.  Met  het  einde  der  17«  eeuw  was  dat  
 S Ü M »   sedert  nam  de  invloed  der  FranscheW g t t h j U M W   
 Hemelsche  Rijk  voortdurend  toe,  waartoe  vooral  het  verdrag  van  1844,  tusschen den  
 Keizer  van  Frankrijk  (zoo M   Louis  Philippe  genoemd  in  v e rd ra g )  en Chma 
 eesloten  veel  büdroeg.  Sedert  dien tijd werden de rechten en eisehen der zendelingen 
 herhaa“deüik  door  d!  Fransche  regeering  op  krachtige  wijze  gesteund  Ook  de  
 reaeerina  der  tegenwoordige  Fransche  Repubhek,  hoewel  minder  cleiicaal,  hee  t 
 doofnieSr n d T e t e r d<w L f g Ä  d T o r d e n ' Mr*