ip», •f i
'Ili
y;
Ni
í f I
32+ N o o R D
De Hovelingcn doen in Baratola, et
Hooft-ñad in Ta n ^ u t , zoo als anders in
dien nacm iict gelicele R y k van Ta»¿nt
wel werd benaemt , een ongeloovelijki
Icoftcn in kJeding , die van Go u d Laken
i s , wczcnde anderzins dcze Landaerd
zeer fiordig. Mannen noch Vrouwcn dra
gen Hemden : flapen, zonder Bedden
tcgen de vloer aen : eeten veeltyds r3eu\
vleefch, en waiTen nooic de banden of her
aengeziciit j doch zijn minzaem , en byzonder
tegcn de vremdelingen. De Vrouwcn
gaen daer zoo wel als de Mannen ovei
flraer.
Her Landfchap Koi» is na aen BiirantoU
gelegen.
Van Barantola toog Grubcr na het R y k
Nekbal, 't geen een Maend reizens grooi
is. In dit Land zijn twee voornamc Steden
, Katinitndir cn Puia» g e n a emt , di<
alkenlijk door een Riviere van malkanderen
gefcheiden zijn.
De Konink aldaer, word genaemt Dartosmal.
Hy onthoud zieh in de Stad Katimndir,
en zijn Broeder, genaemt IVevagmal,
in Fataa , welke het gezag over het
krygsvolk heeft. T e r t y d , als Gmi>fr da«-
w a s , had hy een grootc ma g t , tegen zekeren
kleinen Ko n i n k , genaemt r a r c am ,
die zijn Land , door veeivuldige invallen,
belaegde, op de been.
De Stad Kuthi, z egt h y , is een der
voornaemfle Steden in het Landfchap Nrkbal
of Nupal : als cok Neßi, en Kadme»-
du , de Ho o f t - ñ a d . Da e r is heet en koud
w a t e r, ui t onderaerdfche Bronnen overvloedelijk
: en men vind 'er goede We i -
de.
Van Nekpal of Nekbd quam h y , in v y f
dagen , aen het R y k Mm-anga. Hi e r zag
h y geen Steden , maer alieenlijk H '
oflievcr Hu t t e n , van ftrooigemaekt. De -
ze Konink betaelt Schatting aen den grooten
Mogol . Hi e r kreeg de Prieiler groot
geloof, door gift van een verkyker, daer
nooit gezicn.
H y v e r h a e l d , dat de Tartaren in die
geweften geen gedachtnaem hebben; doch
malksBderen enkclijk mec eige namen on.
derfcheiden.
Men ziet een Sinefche Volkplantin^
jn het Land van Moranga, in welk L a n d
fchap een Stad i s , Hedonda genaemt. Var
daer k omt me n , in a cht d a g e n , i nMu i -
gari, de eerfte Mogolfche Stad. Da n komt
men, om na ^ g r a ( alwaer de groote Mo -
gol zijn H o f h o u d ; te reizen, in BmaHa
een Stad in het Bcngaelfchc R y k , aen ò
R m e r Ganges, op v y f en twinrig graden
p l e g e n : en van daer in Bf »Ares, daer eer
hooge School der Brachmannen , of Hei.
cn O O S T
•denfche-Indiaenfche Papen , is : wa e r i n
alle wetenfchappen , dien R y k e
geleert worden. En dit
•fchrvv(
- — , Velgens
rhryvens van den Priefter Crnber , welke
'dezTO we g hadde gereift.
H e t T a r t a r i f c h K y k Ta>sg»t ftrekc, Velgens
Martyn , z i eh uit van de Wo e f t y n e
Lo^. achter de Sinefche Mi m r , tot aen
het oude Ta r t a r y e , dat de Sinezcn * Sa-,
mahama noesnen. Van deze Tartaren zeg.&ni^Iuüi
•n de Sinezen , dat zy belecfder zijn ,
i d'Ooftelijker Ta r t a r en. Di t volk is van
oude tyden af al gewoon gewecft met de
Sinezen om te gaen. In hiin Land zijn mede
Sinefche Volk-plantingcn gebr agt , van
Wien zy goede zeden hebben geleert. Zy
zijn dikmael van naem verändere. Zevent
ig Jaren omtrent lang , hebben zy Sina in
bezit gehad : en uit iiun zijn negcn Sineefch
Tartariche Keizers gefproten e e .
weeft. ®
-J'S'^j'^ was , in Markus Paulus t y -
den , een gedeelte van het Tangut f che
Ryk : waer van de Hoof t - f t ad Cala^ '
CM gebeten wierd. De Inwoonders waren
Heidenen en Neftoriaenfche Chrifte^ Ò
nen.
D e Konink , die onlangs over T Ta n -
gutfche L a n d , in 't Waereldlijke gebood,
wordD«/Ägenaemt. DeGe e f t e l i jkeOve r ^
fte verhoud zieh geheim in cen plaets of
P.Ieis. Hy heeft gezag over alle Ge e - zin k»-
ftelijken en Godsdi enf t ; wo r d van alle
omliggende Tartaren in Bcdevaert be -
z o c h t , en als een Go d op Ae rde geviert
H y word Priefter der Priefteren gena emt ,
en eeuwiac Va d e r , om dat zy hem oniterfelijk
houden te zijn. De meeft No o r .
dehjke Volken zijn het yvcrigiè met dezen
dienliraengedaen. He t S l o t , daer in hy
:h ophoud , is Bietek oÌBwalagehe^
1 , op een hoogen Berg g e b o uwt , na
de wyz e der Hu i z c n in Europe. He t heeft
vier verdiepingen.
Het is jammer , hoe dat heden in deze
Oofteriijke Ta r t a r f che geweften het Chr i f -
tendom ganfch uitgeblufcht i s , daei-ons
de f chnf t en van H^ython , den Armenifchen
Prins melden , hoe hy , in 't iaer
twaelf honderd twee en vyf t ig , afgezonden
door zijn Br o e d e r , Konink van Ar -
menie , aen den Tartarfchen C h a m , om
hulp , tegen de Türken of Saracynen cn
Bügdadfche Kalifs®tc verwerven , aldaer
in Ta r t a r y e het Wa r e Chriftelijke Ge l o o f
heeft zien belijden; zoo dat de Cham zelf
ziilks aengenomcn h a d , cn gedoopt zoude
gewceft zijn. Men vind zekcren b r i e f ,
welke aen Konink Lcdcif^y^v^n Vr a n k r y k ,
de Heilige gebynaemt . van den Broeder
des grooten Tartarfchen Ch ams , Ermlray
o f
T A R T
ofFfaolo» genaemt, gefchreven zoude z i jn.
D e Chriftenen wierden aldaer Terfaj gebeten.
In zcker Malabaers o u d Kerkboek
van den Af oMT h omo f , op Chaldeefch
gefchreven, vind men , dat het Chriftendom
door de Heilige Thomas in Sina was
geplant.
Men wi l , dat de opgemelte Ch am zelf
ter Krui sva e r t , tot hulp van den Arme -
nifdien Konink , gcweeft zoude zijn. De
Roomfche Geeftclijken melden , dat 'er
zeifTartarifche Afge zondenen, o p ' tCo n -
cilie tot Li o n s , verfchenen zijn gcweeft :
cn op 't Jae r dcrticn honde rd zouden 'er
veel Francifcanen in Nanking, Pekings en
vorder in Sina en Ta r t a r y e , als mede in
Tangjit cn Tebet, gezonden zijn.
Het fchynt dat by gebrek van. Geeftelijke
Lccr-meefteren , en verre afgelegenheit,
of wel door opkomende Keizeren en
Princen , den Chriftelijken Godsdienft
min toegedacn, (gelijk dan de Oofterfche
Volken, i n ' t ftuk van Go d s d i e n f t , veel
na hunner Princen oogen z i en) het Ch n f -
ten Ge loof in Ta r t a ry e en Sina is uitgeblufchtj
daer de Mahome t anen, enNe f torianen
veel toe geholpen fchynen te hebben
, welke laetfte in Ta r t a r y e , op zekere
oorden. de Chaldefche letteren
voert hebben. . , , . .
Wanneer in ' t Jaer zeftien honderd v y i
en vyf t ig een Hollandfch Gezantfchap
Fek'»g' Hoof t - f t ad van Sina . wa s , v.
fcheen daer een Gezant vao de Lamat of
Bonfen, dat zijn Pr i e f t e r s , uit Tangnt ,
waer van boven gemelt is. Dc z e was in
' t Geel gekleed, had o p ' t hooft een hoet,
als de Kardinalen te Romen ; op z y d e eer
fnoervan kleine koraelenofbollekens, daei
b y zy mede zekere secyden lezen. Dez(
verzochc toegankin het R y k j gelijk hunne
Godsdienf t , voor den laetftcn Sinefchen
Kc i z e r , daer zeer g e o e f e n t ; doch
voor de komf t der Tartaren verjaegt
geweeft. Hy wierd tcn Ho v e wel ontfangen.
Trii'auiius meld , hoe hy in Sina Me n -
fchen'^gevonden heeft , die Kruis-aenbiddcrs
gebeten wierden : ook overblijfzeJen
van Joden , die zieh Ifracliten noemden,
cn den nacm van Joden niec kendcn. Zy
wiftcn van het Chr i f t endom n i e t j maer
waren zeer verbaftcrt : en, na allen fchyn,
overblijfzclcn van de overgcvoerde ftammen
: of tcn minftcn zijn hunne voorzaten
, voor zeftien honde rd J a e r , in die
geweften gekomen. Men heeft bevonden ,
dat de Mctropoliet der SintThomas Chr i f -
tcncn in Cochin v o o r g e e f t , over Indien cn
Sina Mctropoliet te zijn.
D e Bonfe» zenden hunne Pricfters,bloots-
A R Y
hoofts, door Ta
'8
E . 32 f
arye , Sina en e ide r s ,
in hun Geloof.
De LamM zijn zeer geeerc, niet alieenlijk
by die van de Koninkryken van Tangtit
!n Teket; maer ook by mceft alle de andere
Tartaren. Alleen de Ta r t a r s van 't Oo f t e ,
lu Heeren van Sina zijn , hadden ben
voor eenige Jaren niet in hun Lande : lioe
wel zy hen nu me e r , dan alle andere, achten
cn eeren: in het begin uit reden of in-
:ht van ftact; daer n a , door gewoonte.
D e Lamoi in Tangut gaen gekleed in
Lywaet of S toffe van wol gemaekc, en rood
-'"-¡Äl gevcr f t , met geele of roode mu t -
op>c hooft. Z y z i j n te onderfcheiden,
op eenige plaetzen , aen de hooft-kappen ,
/oor ZOO veel hun rang be t r e f t ; op ande-
•e plaetzen zijn z y anders gekleed. En of
hunne Opperfte Pr i e f t e r , die een Prieftec
der Priefteren g e n a emt , en als een Af g o d
geeert word , ( als gezegt i s ) onder Tanw
o o n t , ZOO heeft deze Afgodcndienft
c te min op andere plaetzen mede hunne
Oppe r -pr i e f t e r s , ja tot in 't midde n
van Afugaha , en by de Kabnakken, dien
allen boven-menfchelijke eere worde aendaen;
fchoon de Tangut f che voor d'eer-
; en Hciligfte word ge a cbt , en d'andere
n hem a fhangig zijn.
Z y hebben hunne byzondere Vaften in
het J a e r , die zy G/mma noemen. In die
dagen eeten zy maer e enma e l , en drinken
geen Th e e . Te dier t y d fpreken zy n i e r ,
maer geven, by tekenen , hunne gedachten
te kennen.
Een andere Vaften wo r d by hen gebeten
Cuena, dat is, gemeene f^afien: als dan
eeten zy wel tweemael d a e g s , doch maer
eens Vleefch , en voorts Me l k , Ey e r s ^
Rozynen, enz. zoo veel als hen welgevaltj
drinken dan ook veel Th e e , gelijk zy die
gcwoonelijk veel drinken , oordelende het
zelve cen aengename zake Go d e te zijn ,
alzoo z y , met die veel te drinken , de
mg zeggen los te hebben , om Go d te
loven. Als zy ter bede in de Tempelen
gaen , wo r d op Tr omp e t t c n van Me t a e l ,
en ook we lopdi evana%e f torveMcnf cbenbeenderen,
geblazen; gelijk zy mede Ro o -
ze-kranzen , van Menfchen-beenders gemaekt,
gebruiken. Zomt yd s drinken zy
uit bckkerelen van afgeftorve Menf chen ,
•t geen uit Godsdienftighcit gefchied , om
des doods te gedenken , en te vromer te
leven.
Als het Vee krank is, lezen de z ommi -
ge onder ben daer gebeden binnens mond s
over , zonder de tanden te openen , op
dal het weder gezond zou mögen worden.
De Waereldlijke perzoonen gaen niet
ZOO dikmaels ter Kerke , als de Priefters:
S s 5 maer
'm
m s o s a