Amsterdamsche Kanaalmaatschappij uit de drooggemaakte gronden
van het I J verkocht, bestaat uit twee deelen, ten zuidwesten van
het Noordzeekanaal gelegen, ter wederzijden van bet zijkanaal
B en in bemaling vereenigd door middel van een duiker, gele-.
gen in den bodem van dit zijkanaal.
Het gxootst, zuidelijk gedeelte, is grootendeels omgeven door
de dijken längs het hoofdkanaal en de zijkanalen B en C (naar
Spaarndam) en is aan de oostzijde aangesloten aan het zuidelijk
deel van den polder Hintenhnizen, dat binnen de bedijking is ge-
trokken, doch van den nieuwen polder door zijn eigen dijk is
gescheiden gebleven. Dit gedeelte van Buitenhuizen is, bij de
grensregeling dex gronden in het westelijk I J , van Assendelft
overgebracht naar Spaarndam.
Het kleiner, noordelijk gedeelte, is ten noordoosten en ten
oosten besehennd door de dijken längs het hoofdkanaal en zijkanaal
B, aan de zuid- en westzijden door eene kade, gelegen längs de
ringsloot, die den polder van het oude land, de Uleerweiden en
den polder Velserbroek, scheidt.
De kanaaldijken hebben eene hoogte van 1.10 M. + AP.; ¿e
kade längs de ringsloot eene van 0.60 M. -\- AP.
De dijken längs het hoofdkanaal zijn, krachtens de verkoop-
voorwaarden en het daarop gevolgd contract van 15 Febr. 1875,
eigendom gebleven van de Kanaalmaatschappij en zijn thans over-
gegaan op het 11 ij k, dat ook in het onderhoud voorziet; de ove-
rige waterkeeringen zijn ten laste van den polder. De ringkade
van den polder Buitenhmzen, hoog 0.50 M. -(- AP., wordt door
de ingelanden van dezen polder onderhouden.
Bij contract van 26 April 1874 heeft het bestuur van dien
polder zieh verbonden, eT voor te zorgen, dat geen water uit
Buitenhmzen op de droogmakerij worde gebracht, en dat te
dien einde de kade ten genoegen van de Kanaalmaatschappij
of hare rechtverkrijgenden op bepaalde afmetingen worde onderhouden.
De Zuid- en Noord-Spaarndammerpolder heeft twee stoomgema-
len, waarvan het eene, gelegen in het zuidelijk deel, in 1874 gesticht,
uitslaat op zijkanaal C; het andere, gelegen in het noordelijk
deel, in 1880 geplaatst, op zijkanaal B.
Het eerste wordt gedreven door een Cornwall-ketel met een
vuurmond en een verwarmingsoppervlak van 25 M2. De stoom-
machine is eene horizontale van 20 PK., met drijfriem werkende
op eene centrifugaalpomp, die door een afvoerbuis van 0.50 M.
middellijn 30 M3 per minuut kan uitslaan.
Het tweede bestaat uit een staande locomobiel van 12 PK.,
met 1 vuurkist en een verwarmingsoppervlak van 14 M2. De
machine is horizontaal, door een kamrad werkende op eene centrifugaalpomp,
die door een afvoerbuis van 0.30 M. middellijn
10 M3 water per minuut kan verplaatsen.
Het zomerpeil is 2.60 M. • A P., het winterpeil de bodem
der tochten.
De schuldplichtige gronden hebben eene grootte van 473.0680
H ., die allen gelijke lasten betalen. Deze bedroegen in 1888—
1892 gemiddeld f 25,80 per H. ’s jaars.
Volgens het regiement van bestuur, opgenomen in het Pro v.
Blad n°. 47 van 1874, gewijzigd in 1889 (Prov. Blad n°. 39),
bestaat het bestuur uit vijf leden, waarvan den Voorzitter , allen
rechtstreeks gekozen door stemgerechtigde ingelanden. *)
DE HOUTRAKPOLDER.
Gemeente: TLo.arlemm.erliede, en Spaarnwoude.
Deze polder, den 14den Oct. 1874 en l l dei1 Febr. 1875 door de
Amsterdamsehe Kanaalmaatschappij uit de drooggemaakte gronden
van het I J geveild, ligt ten zuiden van het Noordzeekanaal, tus-
schen de zijkanalen C (naar Spaarndam) en F (naar Halfweg).
De kanaaldijken hebben eene hoogte van IM . - ) - AP.
Aan de zuidzijde ligt de polder voor een deel.tegen debuiten-
landen van den Inlaagpolder, doch hij is daarvan gescheiden door