vormd. Bezuiden den Spreeuwendijk tot den Hazedwarsdijk,
längs het Vlak van Fetten, toont, zieh weder de Zijpsche dijk
als waterkeering des polders, terwijl, van dien Hazedwarsdijk tot
den Schoorischen dijk, de Hazendijk de waterkeering des polders
is, die voor zijne rekening wordt onderhouden.
Be westen dien Hazendijk ligt de Hazepolder, die met de Zijpe
een waterschap uitmaakt. Ten westen ingesloten door den Honds-
losschen Wakerdijk of Hondsbossche zeeweri'ng, ten zuiden door
den Droomerdijk, beide staande onder het bestuur des Hoogheem-
raadschaps van den Hondsbossche en Buinen tot Betten, is An Hazepolder
ten noorden van het Vlak van Betten gescheiden door
den Hazedwarsdijk, die onder een eigen bestuur staat.
De hoogte der dijken van de Zijpe is als volgt:
De Zijpsche Slikkerdijk, van den Westfr/eschen
dijk, längs de Wieringenoaard en Anna-Bamlownapolder,
tot de (Jude Sluis. .................. . -8.10 M. -j- AP.
Bij het sluisje van de Wieringenoaard tot den
meelmolen 2.25 M. ¡C ;-AP
De Zijpsche dijk ten noorden van de Oude Sluis. 3.97 M. - f AP.
Bij de eendenkooi van J. d e W i t ............... .... 4 .1 4 M. 4- AP
Bij de Mosselwiel......................................... 3 81 M 4- AP
Ten zuiden van den overrit naar de Groote Keeten 4. 23 M. 4- AP.
Ten noorden van den overrit naar Callantsoog . 5,10 M. -f- AP.
Ten noorden van den overrit naar Betten 5.28 M. 4- AP.
De Hazendijk , . . . ..............., 5.28 M. - f AP.
De polder de Zijpe wordt in zijne geheele lengte doorsneden
door het Noordhollandsch kanaal. De opening ten noorden wordt
door de Kolksluis aan het Zand beveiligd. De zuidelijke doorgra-
ving, in den Schoorischen dijk, was ingericht om met zware schot-
balken te worden gedieht, maar het bleek bij eene in het jaar
1838 genomen proef, dat daarvan in nood geen gebruik zou b in nen
worden gemaakt.
Ten gevolge daarvan is tusschen het bestuur van de Zijpe en
Hazepolder en het toenmalig bestuur van de domeinen eene over-
eenkomst getroffen, houdende, dat, voor rekening van het Rijk,
de stortgronden aan beide zijden van het Kanaal ter hoogte van 0.50
M. boven volzee zouden worden gebracht en onderhouden, en dat
de in de gemelde gronden gelegen bruggen zouden worden ingericht
om door middel van schotplaten te kunnen worden afgeslo-
ten. Op deze wijze is in de waterkeering der landen van de
Zijpe voorzien. Jaarlijks in de maand September wordt over de
gemelde werken door Dijkgraaf en Heemraden in tegenwoordig-
heid van den te AIkmaar gevestigden Ingenieur van den Water-
staat eene nauwkeurige inspectie gehouden.
Na de uitvoering dezer overeenkomst is de sehotbalksluis in
den Schoorischen dijk uitgebroken en opgeruimd.
Yolgt de staat der in de stortgronden längs het Noorähollandsch
kanaal in de Zijpe gelegen en tot waterkeering dienende jaag-
en rijbruggen en van de bij elk aanwezige schotplaten.
T Nos. der bruggen. 1
Ligplaatsen
der
bruggen.
Wijdte
tusschen
de land-
hoofden1
op 20-
merpeil
(0.58 M.
- AP.)
Lengt
deiv
schotplaten.
Diepte
der
drem-
pelq.
- AP.
Oost- of
westzijde
van het
Kanaal.
Ligplaatsen
■ der
‘ schotplaten.
59 Bij den molen L. 3.10 M. 3.40 M. 1.69 M. westzijde Bij den molen L.
60 Aan den Burgerweg. 3.40 » 3.76 » 2.05 » id. » de brug n°. 60.
64 vy; id. 3.43 » 3.80 » 2.05 » oöstzijde » » » n°. 61.
62 Bij den molen M. 3.07 » 3.45 » 1.53 » westzijde » den molen M. |
63 Sint-Maartensweg. 3.43 » 3.80'-» 1. 98 » oostzijde » de brug n°. 63.
64
65
In eene egalementsloot.
Bij den molen ooster N.
3.12 »
3.09 »
3.45 »
3.40 »
1.73 »
1.63 »
westzijde
oostzijde V
» woning van S.
B r o u w e r .
den molen ooster N.
66 » » » N.’ S. 3.15 » 3.48 » 1.72 » westzijde s de brug n°. 66.
68 Aan den Schagerweg. 3.40 » 3.72 » 2 .— M H | » I A i » 68.
69 id. 3.43.» 3.81 » 1.97 » oostzijde » » » » 69 .
70 In eene egalementsloot. 3.10 » 3.43 » 1.64 » westzijde V » » » 70.
71 Aan het Zand. 3.42 » 3.77 » 2. — » id. » » » 71.
72
id.
73
Bij deZyper-schutsluis
3.42 »
3.1Q »
3.75 »
3.38 » ’
1.98 »
1.55 V
oostzijde
id.
»
»
de woning van de
Wed. v. B e u z e k om .
de brug n°. 73.
Het aantal schotplaten voor iedere brug voorhanden is 10 a