De oostelijke havendijk of hoog-e. steenen dam, lang 2060 M.,
lioog 2.55 M. + A P ., is aangelegd op de zandplaat „de
Harssens".
Tegen het noordelijk einde van den leidam is in 1881—1884
het koepelfort op de Harssens gebonwd.
De westelijke havendijk strekt van de sluis in het Nieuwe
Werk, bij bet fort Oostoever, waar de Koegras-zeedijk eindigt,
tot den Heldersahen zeedijk en maakt over dien geheelen af-
stand, dat is over eene lengte van 1955 M., de zeewering van
het aehtergelegen land nit. Hij heeft de hoogte van 2.80 M.
+ AP.
Onder aile omstàndigheden biedt deze zeehaven eene veilige
ligplaats voor groote zeeschepen aan. Zij heeft door middel van
vier sluizen gemeensohap met het Noordhollandsch kanaal en met
het Bijks maritieme établissement- Willemsoord, als :
He sluis in het Nieuwe Werk. Deze in 1792 gebouwde sluis
is thans ingericht tot schutsluis voor de kleine of binnenlandsehe
vaart, van het Noordhollandsch kcynaal naar de zeehaven en om-
gekeerd. Zij heeft twee paar vloed- en twee paar ebdeuren, van
welke laatste de buitenste tot 1871 waren ingericht tot tol-
deuren, doch in dat jaar doór gewone puntdeuren zijn vervangen.
De wijdte in den dag ter plaatse van de slagstijlen bedraagt voor
het buitensluishoofd 6.905 M. gemeten op 0.26 M. -f- AP.
(TZ.); voor het binnensluishoofd 6.53 M. op dezelfde wijze gemeten.
De schutlengte tusschen de deuren is 22.30 M.; de diepte
der slagdrempels 2.42 M. — AP. Er ligt eene voetbrug over
deze sluis. De sluis wordt tot uitwatering van Schermerloezem
gebruikt.
De Koopoaarders-schutslnis. Deze sluis, in de jaren 1851—
1854 gebouwd ter vervanging der oude bij den aanleg van het
Noordhollandsch kanaal gebouwde sluis, die een weinig meer noord-
waarts lag, bestaat uit een buiten- en een binnensluishoofd, met
tusschengelegen van gemetselde muren voorziene schutkolk, Zij
dient tot het schütten der zeeschepen van en naar de Itoöpvaar-
ders hinnenhaven en het Noordhollandsch kanaal. Zij heeft twee
paar vloed- eil twee paar ebdeuren, en is wijd in doorvaart tusschen
de slagstijlen op AP. 16.90 M. Breedte van de schutkolk
tussschen de dekzerken in het midden 33 M. Lengte
van de schutkolk 43 M. Schutlengte tusschen de deuren van
punt tot punt 69.60 M.; tusschen de punten der gesloten vloed-
deuren en der gesloten ebdeuren 77.70 M. Diepte van de slagdrempels
6.58 M. — AP.
He Marine-schutüms, met twee paar vloed- en twee paar ebdeuren.
Zij dient voor de dagelijksche gemeenschap van het
maritieme établissement met de zeehaven en voor de uitwatering
van Schermerloezem. De wijdte in den dag op VZ. is 9 .50 M.
De schutlengte tusschen de vloeddeuren 38 M. ; tusschen de ebdeuren
33.10 M. Diepte van de buitenste slagdrempels: vloeddeuren
4.21. M., ebdeuren 3.98 MA.-** A P ., van de binnenste
vloeddeuren en ebdeuren 3 .9 3 5 M. ppjpAP. Over deze sluis
ligt eene dubbele ophaalbrug. In 1878 is deze sluis, na drooglegging,
voorzien van hardsteenen puntstukken ter vervanging van
de houten.
He Marine-zeedakshiis, gebouwd in 1861—1862, wijd in den
dag 20 M., diep op den slagdrempel 7.87 M. — AP., met een
paar vloeddeuren en een paar ebdeuren, beide van geslagen ijzer.
De havenwerken en de opgenoemde sluizen worden voor Bijks-
rekening onderhouden : de beide ■ eerstgenoemde sluizen vanwege
het Departement van Waterstaat, Handel en Nijverheid, de beide
laatsten vanwege het Departement van Marine.
DE HELDERSCHE ZEEWERING.
Gemeente : Helder.
De Heldersche zeedijk met de daarvöor liggende hoofden werd
bij K. B. van 17 December 1819 n°, 1, (Prov. Blad 1820 n°.
2), aan de Provincie in beheer overgegeven, doch is met 1 Augustus
1876 krac-htens K. B. van 27 Mei 1876 (Staatsblad n°. 109)
weder in beheer en onderhoud bij het Bijk teruggenomen, uit