en bastioii TL, lang 60 M .,fo rm e n cle zeewaterkeenng van
bet Slot.
De hoogte wisselt af; voor eerstgenoemd gedeelte van 3.45 tot
5 60 M. -j- AP., en voor de kade van 2.75 tot 2.90 M, -j- AP.
De buitentaluds zijn veisterkt door steenglooiingen oploopende
tot 2.70 à 2.20 M. + AP.; de kruinbreedte van de kadeis 2.70
M ., die yan de verschillende gedeelten der batterij natuurlijk
zeer afwisselend.
De in 1851 gebouvde beer is lang 20 M., de bovenkant van
den rüg ligt op 4 M. + AP. Hy is voorzien van drie kokers,
elk aan de buitenzijde met een paar puntdeuren en eene beweeg-
bare schuif. Deze kokers, elk wijd 1.8 M., hoog 1.5 M., liggen
met den drempel op 2 M . . ^ AP. Zij dienen om in geval van
oorlog water in de graebten te binnen laten; zoo noodig kunnen
zij ook dienen tot ontlasting van de Naarder-vaart en tòt ver-
verscbing van bet water in de slotgrachten.
De Oostsluis, gelegen in genoemden gemeenscbapsweg, is een
steenen duikersluis, wijd 3.80 M.; de slagdrempel ligt op 1.70 M.
— AP.; zij heeft één paar vloeddeuren en daaracbter eene scbuif,
en dient evenals de kokers in den beer tot bet inlaten van zee-
water bij inundatie en om de afstrooming van de IVaarder-Vd&rt
te bevorderen.
Al deze waterkeerende werken zijn in beheer en onderhoud bij
de Militarne Genie, voor zooveel de sluizen betreft onder toe-
zicbt van Dijkgraaf en Hoogheemraden van den Zeedijl leooden
Muiden.
DE MUIDEE ZEESLUIS MET DE ZEEWATEEKEEEING LÄNGS DE
OOSTZIJDE DEE BDITEN-VECHT.
Gemeente : Muiden.
Sobut- en uitwateringssluis met drie openingen,
De middenopening is wijd 6.70 M.,
de westelijke 7.88 M.,
de oostelijke 7.84 M.,
de scbntlengte bedraagt 51.75 M.
De slagdrempels liggen met de bovenkanten op 3.15 — AP,
In iedere opening zijn één paar hooge en één paar läge
vloeddeuren, alsmede één paar ebdeuren voor militaire inimdatie,
die van toldeuren zijn voorzien. Tn de middenopening is boven-
dien een tweede paar ebdeuren, om ook nog in dat geval te
kunnen blijven schütten. De vroegere brug over deze. sluis werd
in 1870 vervangen door een ijzeren draaibrug, bestaande uit een
vast gedeelte over de westelijke opening en een beweegbaar gedeelte,
dat de beide andere openingen overspant. Hierdoor is
ook de oostelijke opening voor de doorvaarl van schepen met
staanden mast gescbikt geworden en heeft de doorvaartruimte be-
langrijk gewonnen. De kosten voor dit werk hebben ruim
/ ’28.900.— bedragen.
De Veeht watert door deze slüis op de Zuiäerzee uit.
Bij de buitenste deüren in de westelijke doorvaart dezer sluis
zijn in 1854 gemaakt beweegbare wachters, dienende om de
deuren bij het eindé van iedere waterloozing van den muur af te
drukken, opdat zij zieh bij het opkomen van het buitenwater
vanzelf zouden sluiten.
Daar deze wachters bij het openen der deuren in het muur-
werk teruggaan, zoodat die deuren zieh in hare volle wijdte
kunnen openen, ondervinden de waterloozing en de scheepvaart
daardoor geene belemmering. -
Deze wachters zijn ontworpen door den opzichter P. V e e s c h u u e
te Muiden. Zij verrichten hun dienst zonder de tusschenkomst
van personen te vorderen. Die voor de westelijke doorvaart
hebben f 476.57 gekost; in 1855 zijn dergelijke in de mid-
denste en oostelijkste doorvaartopening aangebracht. Zij voldoen
goed aan hunne bestemming.
Het gedeelte zeewaterkeering bij deze sluis behoorende be-
gint bij den delimitatiepaal bij de barrière van het Kasteei te
Muiden en is lang 324 M.. Zuidelijk sluit het aan tegen de
Zeeshm. Het bestaat uit een muur, die in 1884 en 1885 ver-
2*