Het werk van de verdieping der iVoonfeeehaven hoezeer na
de openstelling van het kanaal met kracht voortgezet, kon, niet-
tegenstaande de termijnen van oplevering op de voorgeschreven
diepte herhaaldelijk werden verlengd 1), niet zoover worden gebracht,
dat de bij de concessie gevorderde afmetingen werden be-
reikt. Eindelijk bleek het, dat de Maatschappij niet de noodige
middelen hezat om het werk geheel te voltooien en evenmin om
al hare werken behoorlijk te onderhouden. Aan de ongelegenheden
daaruit ontstaande is toen een einde gemaakt door de overeen-
komst van 31 Oct. 1881, krachtens welke alle bezittingen en
rechten en alle verplichtingen en lasten der Amsterdamsche Ka-
naalmaatschappij op den Staat zijn overgegaan, waartegen deze
aan haar heeft toegezegd de bruto-opbrengst der op het kanaal
geheven haven- en kanaalgelden tot een bedrag in de overeen-
komst bepaald. Bi] de Wet van 19 Dec. 1882 (Stbl. n°. 231)
werd aan deze overeenkomst de vereischte goedkeuring geschonken.
Yolgens haar artikel 10 werd de overeenkomst geacht den l eB
Januari 1881 in werking te zijn getreden.
Sedert dien tijd is dus het Noordzeekanaal met zijne havens, sluizen
en verdere werken eigendom van en in onderhoud bij het Rijk.
Het ligt in den aard der zaak, dat het Rijk niet ten achter gehle
ven is om, hetzij te voltooien wat nog niet voldoende was afge-
werkt, hetzij verbeteringen aan te brengen, waar deze werden
gevorderd, hoe omvangrijk en kostbaar deze ook blijken te zijn.
In de eerste afdeeling van dit hoofdstnk is reeds de beschrij-
ving opgenomen van de sluizen en havenwerken te IJmuiden en
van den afsluitdijk en de sluizen bij Schellingwoude.
Eene beschrijving van het Noordzeekanaal, als IJboezem, zooals
dit thans i s , volgt hier, voordat de polders op dien boezem uit-
waterende, worden omschreven.
Het Noordzeekanaal.
Het kanaal bestaat uit een hoofdkanaal en 10 zijkanalen.
Het hoofdkanaal strekt zieh uit van de sluizen bij IJmuiden
tot den afsluitdijk bij SckelUngwoude en is ongeveer 28 Kilometers
lang.
De zijkanalen loopen: zijkanaal A naar Beverwijk,
n B en 0. naar Spaarndam,
" D naar Nauerna,
. " E naar Westzaan,
" F naar Nalfweg,
// G naar Zaandam,
// H naar de Barndegats-Molensluis,
n J naar Oostzaan,
.■ // K naar Nieuwendam.
Het hoofdkanaal is van de sluizen te IJmuiden tot het zijkanaal
'A, ongeveer 1100 M. beoosten den straatweg van Haarlem
naar Alkmaar, gegraven en gebaggerd door de hooge gronden en
duinen over eene lengte van ongeveer 4700 M.
De diepte bedraagt hier van de sluizen tot den mond van het
binnentoeleidingskanaal der nieuwe sluis 8.30 M. f tB TVAP
overigens, sedert de in 1889 aangevangen verdieping 9,10 M.—
Di AP.; de bodembreedte is van de Noordzeesluizen tot de brug
te Velsen in genoemden straatweg 32 M., van daar tot zijkanaal
A 28 M.
Yan de sluizen te IJmuiden tot den straatweg te Velsen bedraagt
de breedte op den waterspiegel, ter hoogte van 0.50 M.
NAP., ruim 100 M. en zijn de hooge gronden längs de zuid-
zijde weggegraven tot A P ., op welke hoogte de breedte tusschen
de oevers 125 M. bedraagt, waaruit de Wederzijdsche beloopen
onder hellingen van twee op den opgaan.
Yan den straatweg te Velsen tot het zijkanaal A bedraagt de
breedte tusschen de oevers op de waterlijn 70 M.
Längs de noordzijde heeft het terrein, onmiddellijk längs het
kanaal tusschen de sluizen en de spoorwegbrug te Velsen, eene
hoogte van 5 tot 12 M. -j- N A P ., van den spoorweg tot den
straatweg van Haarlem naar Alkmaar van 5 tot 2.50 M. -j- NAP.,