de binneusluis aan den lJsscl en eene over de sluis bij Zwolle. Benoorden
längs het kanaal loopt een klinkerweg van de stad Zwolle naar het
Kater veer.
Deze vaart is voor de scheepvaart van het hoogste belang ; zi| wci'd ,
in het jaar 18415, door 7402 schepen, waaronder 4900 geladene en
34 houtvlotten, bevaren.
WILLEMS VAART (DE ZÜID-), kanaal in de provincien Noord-Bra-
* bund en Limburg, dienende tot gemakkelijker vervoer van goederen,
die van ’s Hertogenbosch naar Maastricht en terug gezonden worden.
Het plan tot het graven van deze vaart is een der heilzaamste ontwerpen ,
die w(j aan het besluur van Z. M. den Koning Willem I , te danken
hebben. Op den 10 November 1822 , werd de eerste steen aan dit
werk gelegd. Dit kanaal, dat eenen aanvang neernt te Maastricht,
en van daar af een gedeelte van Belgisch-Limburg doorloopt, treedt
na in Nederlandsoh-Limburg, längs het stadje Weert en het dorp Ne-
derweert gekomen te zijn , bij de Zeven-Moeren, onder de gem. Some-
ren, in de prov. Noord-Braband ; loopt voorts in eene noordwestelijke
doch hoekige strekking , nabij Someren en Lierop , längs Helmond ,
en Donk, en van daar bijna in deze zelfde strekking, längs Mid-
delrode , naar ’s Hertogenbosch , daarbij de dorpen Veghel, Dinther ,
Heeswtjk den Dungen en Berlictim op körten afstand voorbijgaande.
In ’s Hertogenbosch ontlast het zieh , na eenen loop van 21 u. en 30
min, , in de Dieze. Dit kanaal heeft twee zijtakken, als een tnsschen
sluis ns. 8 en 9 , bezuiden Helmond, op Eindhoven en eene bij sluis
no. 4 op Veghel. De Kosten van het onderhoud dier vaart, worden
door het Rijk , ender genot der inkomsten gedragen. Het is naar het
ontwerp van wijlen den Inspecteur-Generaal van den Waterslaat Goo-
d r ia a n , en onder diens opperbestuur , in het jaar 1822 en volgende ja-
ren aangelegd.
Dit kanaal bcgint hinnen de stad Maastricht en ontvangt zijn water
uil het bassin in het Noorden dier stad, dat door middel eener schut-
sluis «net de Maas gemeenschap heeft. Uit deze havenkom loopt het,
noordwaarts aan , door de veslingwerken , waartoe in het jaar 1823
drie gewelven onder de wallen gebouwd zijn. Het nieuwe kanaal van
Luik op Maastricht, dat thans (1849)zijne voltooijing nadert, stört zieh
insgelijks door eene sluis in dit bassin, zal daardoor zijn water aan
aeze vaart mededeelen, en daarmede een geheel uitmaken. Er zal dus
ene gemakkelijke gemeenschap onlstaan tnsschen ’s Hertogenbosch ,
Maastricht en Luik, die voor den handel en scheepvaart goedp vruch-
en belooft.
De lengte-van het kanaal bedraagt 122,830 ells; het is met uitzon-
dering der beslaande havenkommen , in den bodem breed 10 en diep
.10 eil.; heeft 21 sehnt- en 4 keersluizen, die der vestingwerken van
Maastricht op ’s Hertogenbosch er onder begrepen , en 37 enkele opalbruggen,
waarvaa er 13 op de sluizen liggen, zonder de bruggen
innen de steden.
De Zcid-Willemsvaart komt aan den Kleinen-Hekel door eene schut-
luis hinnen de stad ’s Herto^eiibosch en doorloopt die in eene noord-
estelijke rigting, valt bij de Citadel, aan den zoogenaamde Boom, in
e Dieze; bggeride op dit kanaalvak 8 ophaalbruggen, waarvau eene
hhele in den grooten weg der eerste klasse no. 8.
Van Smeermaas af tot voorbij sluis 17 loopt dit kanaal over Belach
grondgebied ; terwijl even boven sluis no. 1 8 , onder Bocholt, het
. npeusche-kanaal eenen aanvang neemt.
3 8 , 0 0 0 ¿1 1 ., a l s :
Van de Llmburgsche grenzen tot sluis No. 13 , 107 eilen
» sluis Nommer 13 tot sluis Nomrner 1 2 , 239g ,
* * 12 » » 11 8163 -
} \ * * 10 , 3033
10 9 , 3611
V » 8 , 2881
* * 7 , 3387
' » 6 , 8193
® » 8 , 8163
» » 4 , 8266
1 » » 3 , 8479
“ * 2 , 4968
2 » 1 , 6682
1 tot aan do vesting
’s Hertogeribosch 800
Van daar tot de rivier de Dieze 1300
W LEMSV , o f bet Odde-Veeb , pontveer in de Lanne-
shaal, prov. Woord-Braband, gem. en 20 min. ten Z. W. van Itaams-
donk, over de Donge, in den binnen rijweg van Oosterhout naar Raams-
donk, aan het gat onder Raamsdonk
^WILLEM-VAN-GENTSVAART of W .lle re k sv a a rt , ook wel eens
K S T * genoemd rijweg in de Langestraat, prov. Noord-
f|j> V ’i 00Pende van de Lage-Zandsehel naar den builendijk tusschen
de Vrouwkensvaart en de Nieuwe-vaart, gem. Capelle.
CaneM« 3am Var Vaart '* welli3t bÖ voorraad, toen een der Heeren van
o J L ’ VAtt {jeni)amd , het voornemen opvatte, die lo doei*
V i"’ e" /'" s ie» l“ t jokkernij aan dezen rijweg gegeven.
van Bastibg,ds) in 4688 opgemaakt, stond des-
Jds de windkorenmolen aan het noordeinde van dezen weg op den
deVch °flp N° anS * iuidwaarts ten van den weg (ussehen
WH I um w*i«C^ art en ^dlem-van-Gentsvaart gevonden.
vp -VAN-GENTSVAART of W illekensvaart , ook wel eens
ftra b a n d ^ T * ^ / S.e.noelnd > 8el'- in de Langestraat , prov. 1Voord-
kora en u t dislr., arr. en 6 u. W. Z. W. van ’s Hertogenbosch,
va r / /S U" j t6n Van "alwijk, gem. en 20 min. Z. Z. W
v " n a ! ’ a* ' \ der) rÜweg van dienzefden naam ; met 16 h. en onp-e-
W irT FM \v r r ^ SilaMatc,daar ee" houlen windkorenmolen.
of Koos H.li'W lr 'ZIJN-^LÜ0T « op sommige kaarten K e e s -H i l l e s l o o t
K o o s -H i l l e s l o o t gespeld , water in Kennemerland, prov. Noord-Holland>
«“J l Oostzaan, dat, van de Noord-Uaal körnende met eene
suidoostelijke strekking in de Twisk uitloopt. ’
Dit water is vermoedelijk ontstaan door het graven van turf, i„
oegere eeuwen aldaar benoodigd, voor de lijmfabrijken en linnenblee-
Lr-a m ™en,Ste testenden, a^nennanden arbeid verschatten. en aan honderden men-
WILLENS (POLDER-VAN), pold. in de b ^ rh S tein, pro v . /W- .
FlfKn « ’ arr’ olterdam> haut. Gouda, gem. Stein; palende N aan
9 ^ aan de ureede-vaart.° - aaa d“ f " ld- s,ein’ z ü -