stad komt; van deze zijn , in 1822,, de twee middelstcn, ten
dienste van de toen verlegd wordende Keulsche vaart, weggebroken,
en hicrdoor is eene opening ter doorvaart daargesteld, die van eene
dubbele valbrug, inet daaraan verbonden nederslaande balansen, voor-
zien en tusscben de hoofdinuren 8 el en 1 palm wijd is. Om even-
wel den Amstei. ook voor diepgaande schepen bevaarbaar te maken ,
is de riv., in bet verband niet de Drecht en de Aar (zie dit art.) ,
in 1824 en ^ 8 2 3 , op het voorstel van den Heer J a c o b d e Jone (1),
die het plan hiertoe en tot het doorbreken der bogen in de IIoo-
gesluis, te Amsterdam , hetwelk daarmede in onmiddellijk verband
Staat, reeds in 1817 , aan Z. M. den Ifoning had voorgedragen:,
van baren oorsprong aftot aan den Omval, ter breedte van 16 elf. in
den bodem tot op 5 eil. beneden A.P., nitgediept, terwijl, van den Omval
tot aan het paalwerk vöör de llooge sluis,deze diepte zieh over eene breedte
van 41 eil. uitstrekt. De reden , waarom men de genl hier breeder, dan
in het overige gedeelle , gemaakt heeft , is , omdat aan den Omval de
van Keulen op Amsterdam varende schepen op den A m s t e i komen. Voorts
zijn mede, volgens het plan van gezegden Dijkgraaf, de brnggen aan den
Uithoorn en te Ouderkerk zooveel verbreed, dat zij thans eene wijdte
van 8 e il., 7 palm. en 3 d. binnen de kapitale hoofden , benevens
eene hijzondere doorvaart voor de vlotten hebben , terwijl zij, ter
wederzijden , van stevige remmingwerken ter lengte van 230 eil.
voorzien zijn. Hiermede in verband zijn ook de brnggen , die binnen
de stad, over den B in n e s -A m s t e i , de Zwanenburgwal en de
Oude Sclians lagen, namelijk de Magere brug, de Blaauwe-
b r n g , de Z w a n e n b u r ge r b r u g , de St . A n t li o n i es bru g ,
de K e i z e r s b r u g , de R i d d e r s b r u g e n de K a l k m a r k t s-
b r u g , die, op twee n a , allen slechts eenen val hadden , door dnbbele
ophaalhruggen , met eene wijdte tusschen de kapitale hoofden van 9
eil. , vervangen , en daar nu van de beide , op deze vaart liggende,
schntslnizen , zijnde de A ms t e, 1 s 1 u i s en de St. A n t o n i e s l u i s ,
de eerste, tusschen de slagstijlen , 8 eil. en 7 palm. wijd, en in de
kolk 47 e il., 7 palm. lang i s , en de tweede, tusschen de slagstijlen
, 8 eil. en 6 palm wijdte, en in de kolk 47 eil. , 6 palm.
lengte heeft, zoo. kunnen thans alle schepen, die8 eil. breed en 43 eil.
lang zijn, door Amsterdam, nit den A m s t e i naar het IJ varen. De
nitvoering der werkzaamheden , zoo tot uitdieping van. den A m s t e l ,
als tot verwijding der bruggen, was, bij Koninklijk besluit van
o April 182o , opgedragen aan het Heemraadschap van Nieuwer-Amstel,
welk collegie toen den titel bekwam van Heemraadschap van den
Amstei en Nieuwer-Amstei, en bij hetwelk genoemde Heer J a c o b • d e
J o s g gelijktijdig eerst als lid , vervolgens , gedurende de werkzaamheden,
als Dijkgraaf werd aangesteld. Thans bestaat het Heemraadschap uit
eenen Dijkgraaf, vijf Heemraden en eenen Secretaris.
Het aanleggen van het Oosterdok of de Oosterhaven te Amsterdam ,
heeft weder eenige verandering in de gemeenschap tusschen den A mstel
en het IJ te weeggebragt, en wel, dat de S c h a r b i e r s l u i s - e n
de St. A n t o n i e s l u i s te voren aan de schepen van den A mstel
körnende ter doorschutting in het IJ dienden , terwijl die schepen nu
l 1 ) H e t is u it ’ s m a n s , niet in den h an d e l a anw e z ig e , g edrukte b e s ch r ijv in g ,
g e t ite ld : D e A m s t e l , de D r e c h t e n de A a r v o o r g r o o t e r e s c h e p e n
b e v a a r b a a r g e m a a k t , d a l wij , zoo nopcns deze w e r k e n , als d ie aan de
A a r en D r e c h t , v c e l o n lle cn d hebben.
door deze sluizen in de voorzeide haven komen, uit welke zij, door
de Oosterdoksluizen, in het IJ geräken. Die schepen echter, welke
het Oosterdok niet willen aandoen , varen links af uit de Oude Schans
längs de Waal, onmiddellijk inhet lJ.
AMSTEL (BINNEN), het gedeelte van den middelsten arm der riv.
den Amstel, binnen Amsterdam, van de llooge Sluis tot aan de Hal-
vemaansbrug.
AMSTEL (KROMME), riv. in Amstelland. Zie B ü l l ew ijk .
AMSTEL (NIEUWE 11-), k an t., prov. Noord-Ilolland, arr. Amster- >
dam, palende N. aan de kant. Amsterdam, n°. 1,3, !5 en 6, 0. aan het I k;
kant. Ouder-Amstel, waarvan het gedeeltelijk door den Amstel ge- ( ^
scheiden wordt, Z. aan het kant. Aalsmeer en W. aan het Leg-
meer, het kant. Aalsmeer en het Haarlemmermeer. Het bevat in
de twee gem. Nieu wer-Amstel en Riet wij k-en-Rietwi jkeroord,
3000 bund, land, en ruim 4900 inw.
AMSTEL (NIEUWER-), oudtijds Ni.ien-A m s t e l , gem. in Amstelland,
prov. Noord-Ilolland, arr. Amsterdam (4 m. k.,, 8 s. d. ), palende N.
aan Amsterdam , O. aan den Amstel, die haar gedeeltelijk van de gem.
Watergraafsmeer en Ouder-Amstel scheidt, Z. aan Tharnen-en-Uit-
lioorn, en W. aan de Legmeer, de gem. Aalsmeer-en-Kudelstaart,
Rietwijk-en-Rietwijkeroord en Sloten-Sloterdijk-Osdorp-en-de-Vrije-Geer.
Zij bestaat uit verscheiden polders, als daar zijn : de Bui tenveld-
sche polder , de Amstel veensche ofMiddelpolder , de Boven-
k er k er pol de r , de O u tew aler-of Over -Ams telpolder , benevens
een gedeelte der S tads polder. Zij bevat het d. Amstelveen, de
buurten: Aan - d e - S c h u l p b r u g , Over -Ouderkerk, Zwaluwen-
b u u r t , De-IIand-na ar -Leyden, Aan-de-No ordammerb rüg , de
D u b b e l e - b u u r t - a a n - d e n -O v e r t o om , benevens gedeelten van
de buurtendeNes, W a a r d h u i z e n , Aa n - d e -We e s p e r - z i j d e ,
A a n - d e -U t r e c h t s c h e - z i j d e en A a n - d e n - O v e r t o o m-
s c h e n -w e g ; alsmede d eAms t e l d i j k , d e L e gm e e r d i j k , de
Amstelveensch e - w e g , B u i t e nv el d e r t en Bovenkerk. De gem.
Nieu wer -Ams tel beslaat 4877bund. 19 v. r. 61 v. e. gronds , en
heeft 1400 h., 1 Herv. kerk, 3 Roomsche kerken, 4 scholen , een
dep. der Maatschappij Tot Nut van 't Alt/emeen, dat den 23 October
1820 opgerigt i s , en 16 leden telt. 1 pottenbakkerij, 1 kaarsen-
makerij , 2 katoendrukkerijen, 1 kruidmolen, 1 glasblazerij, 2 grutterijen,
onderseheidene lcerlooijerijen, eene leerlakkerij , vele buiten-
plaatsen en 4830 inw , diemeest in landbouw, vetweiderij , melkerij en
veenderij buö bestaan vinden , en onder welke ongeveer 2200 Herv.,
die allen tot de gem. van Amstelveen behooren, ruim 1400 R. K ., die
tot de statien van Bovenkerk } Buitenveldert, de Nes- en- Zwaluwen-
huurt en de Quakel gerekend worden, van welke laatste statie de kerk
eigenlijk buiten de gem. N iedwer-A mstel gelegen is, terwijl daaren-
tegen de* meeste leden der statien, waartoe de onder N iedwer-A mstel
staande kerken op h e t R u s t e n b u r g e r p a d en de Li e f d e , aan
de L a n geb 1 eek e r-s l-o o t , behooren^ onder Arns t erdam wonen.
Voorts heeft men onder N iedwer -A mstel 140 Luth., ettelijke Doopsg. en
eenige Joden , die tot hunne respective gem. te Amsterdam behooren.
Het bestuur der polders onder N iedwer-A mstel of liever over den
Buitenveldsclien ,, den Middel-en den Vrijen Bovenkerkerpolder , werd,
volgens octrooi van Keizer K arel V , gegeven den 51 December 1320,
aan eenen Dijkgraaf, vier Heemraden en eenen Secretaris opgedragen.
De Keizer noemde dat collegie toen Dijkgraaf en Heemraden van
I . D eel. 7 7
cf/eA ( A