PI. 01.
is aangebroken, dan komt zoowel voor de vroüw als voor den man
de tijd, wäarin zij hunne kunstvaardigheid beginnen ten toön te
spreiden in het versieren der over en weer gewisselde geschenken.
Stoffelijke waarde bezitten deze veelal nie t; zij; ontleenen hunne
waarde slecbts aan de daaraan bestede moeite en de teritoonge-
spreide kunstvaardigheid.
Behalve als een gevolg van hün onderling verkeer, wördt dejonge
Bahau geprikkeld door den wensch, om zijn persoon voordeelig te
doen uitkomen, waardoör de man er zieh op toelegt, zijne wäpens bij-
zonder fraai te maken en zieh kunstig gesneden of gevlochten arm-
ringen te maken, terwijl de meisjes zieh met kralenstrooken voor
hoofdbanden, geborduurde kleeren en hoeden tooien.
Hieruit volgt, dat gesneden bamboe-kokers (tgloe kalong) , dito
kleerhangers (lawe kalong), rijgplankjes voor boomschors, gesneden
mesjes (njoe), roeispanen (bese) en fraaie, in katoen uitgesneden
figuren voor vrouwenkleeding, die voorwerpen zijn waarop de jon-
gelingen der Bahau’s zieh beginnen te oefenen, terwijl het borduur-
en kralenwerk der jonge meisjes zijn weg vindt naar hare aanbid-
ders en aangebedenen.
Deze beweegredenen voor hunne oefening brengen de jeugdige
kunstenaars en kunstenaressen vrij ver op den weg der kunstvaardigheid
; deze speelt echter aan enkelen hunner meer parten dan
hun gevoel voor vormen en lijnen, dat vrij algemeen onder hen
voorkomt.
Voor de meesten sluit de periode van activiteit in deze richting
met hun huwelijk en slechts weinigen laten zieh later, door hunne liei-
gingen in deze richting, van het zorgen voor zieh en de hunnen af-
leiden. Dit kunnen alleen zij zieh veroorloven, die door bijzonderen
aanleg uitmunten of die door hunne welgesteldheid meer tijd künnen
besteden voor oefening. Vandaar dat men onder de hoofden der
Bahau’s de meest begaafde kunstenaars vindt.
Dit wordt nog daardoor in de hand gewerkt, dat in hunne
maatschappij het vervaardigen van luxe-artikelen geen middel van
bestaan oplevert, misschien met uitzondering van het snijden van
zwaardscheden en gevesten , die ook buiten hun stam zeer gewild zijn.
Hun naaste omgeving levert den Bahau’s hunne motieven en hun