
OPGAVE EN VOLGORDE DER PLATEN
IN HET DERDE DEEL.
■RI0UW................................................................tegenover bladz. 8.
REEDE VAN PADANG..........................................'. .. // „ u ii >«Jo.
KAIJOETANAM, INGANG DER BERGKLOOF. u // 1 6 7
MALEI JE RS, PADANGSCHE BOVENLANDEN. u // 1 7 8
HUIS VAN EEN HOOFD , - PADANGSCHE'
BOVENLANDEN .......................................................... ;/ ^ 474
ROTTA SIANTAR, MANDHELING.............................. „ ;/ 254.
KAART DER KUST VAN MANGAREI, EILAND
FLORIS OF ENDE . . ............................................ „ n 3 5 g .
EENE DAIJAKSCHE KAMPONG............................... „ n 3 8 7 .
ROTTA KARINGAN, BORNEO. .......................... „ 4 2 ] .
DAIJAKSCHE DANSERS................................................. u # 4 3 4 .
R I O U W .
In den vroegen morgen dan van den 8sten September (1854)
vertrokken we (gelijk aan het slot van Deel II is aangetee-
kend) naar de met 23,334 zielen bevolkte Eesidentie B io uw.
Beeds ten 6 uren waren we aan boord van het stoomschip
K o n in g in der N e d e r la n d e n , Kapitein t . d e ig h t o n , het-
welk ter afhaling der Europesche mailbrieven naar Singapoer
zou afvaren. Van de reede hadden we een schoon gezigt op
de zoogenaamde blaauwe bergen, als: den Gemoeroe, Man-
d e la w a n g i, P a n g e ra n g o , en de toppen Kawa, (krater) en
S e d a - r a t o e s (honderd dooden) van den bekenden G e d e ,
welks uitbarstingen in 1747, 1 7 4 8 , 1761, 183 2 , 1840, 1843,
1 8 4 5 , 1847 en 1852 bet omliggende land dan eens meer en
dan eens minder met asch en steenen bestrooiden, - zoomede op
den Artja of top van den T jib o d a s, en op den Gadja of
Gagak of top van den S a la k , waaruit de T jid o e r ian ont-
springt, en verscheidene andere toppen en bergen meer. Weldra
stoomden we weg en noordwaarts op, zagen eenigen der d u iz
e n d - e ila n d e n , als ook den Hoek van Krawang, welke
juist door 3 schepen gedoubleerd werd, en verder het eiland
N o o rd wach te r , en waren des anderen daags tegen 10 a 11
in . l