
manier en onder het maken van martiale en oorlogszuchtige
gebaren, en het aannemen van antieke of Academische standen
of poses, niet ongelijk aan die van d o e b la n g ’ s of voorvech-
ters, werden uitgevoerd, - ons werkelijk belang inboezemdeu,
ofschoon we van de meesten de fijnere en diepere beteekenis niet
begrepen. Van den lieer v a n o p h u i s e n ontving ik later eene
lijst of programma der verschillende dansen en speien, welke
in zijne Afdeeling als nationale of provinciale vermakelijkheden
bekend en geliefd zijn. Dit programma of index (de lezer sla
het maar over .1 luidt als volsrt :
I.
MUZYK.
A. M a in -g an d an g , d. i. trommel—
muzyk; behoorende
hiertoe :
1. M a in -p a d o -p a d o ,
2. N a n d o e â g o ,
3. S id a n g -b a lam , en
4. S ik o e d id i.
B. Rabab ofviool; behoorende
hiertoe :
1. Prampahan,
2. K a tjiem p o n g -m a n d ie ,
en
3. S id ja g o -d ja g o .
C. T je lem p on g , (harp, guitar)
of T a lem p o n g , bestaande
uit 5 bekkens; behoorende
hiertoe almede:
1. P rampah an ,
2. K a tjiem p o n g -m a n d ie ,
en
3. S id ja g o -d ja g o .
n.
TARIE o f DANSEN DER MANNEN.
A. M a n t ja k -p a g a ijo en g a n ,
Gadjah—B ad jo an g , en
M a n t ja h -s ilé .
(Schermen met den sabel.)
B. P a d o -p a d o .
(Dans met 2 sewar’s, eene
soort van dolk, ter eenre, en met
2 borden ter andere zijde of aan
den kant der tegenpartij, en met
eén’ ring aan elken wijsvinger, be-
geleid door trom-muzyk.)
C. N a n d o e à g o , (als B.)
D. T a r ie—S id a n g -b a lam ,
(als boven, doch de dansers
moeten bij afwisseling op één been
staan.)
E. T a r ie -S ik o e d id i,
(dans zonder eenig voorwerp in
de handen.)
P. Tarie-rahab-Prampahan,
(dans als B , doch inet muzyk
der viool.)
G. K a tjiem p o n g -m a n d ie ,
(dans als B.)
H. S id ja g o -d ja g o ,
(dans als B , doch soms ook
zonder borden.)
I. T a r ie -T a lem p o n g ,
(dans als B, doch niet muzyk
van bekkens.)
K. K a tjiem p o n g -m a n d ie ,
(dans als I.)
L. S id ja g o -d ja g o ,
(dans als I.)
M. T a r ie -d am a r ,
(dans met een bakje met 4 lichten
op het hoofd. De tegenpartij
is hierbij als vrotiw gekleed, doch
de liguren en muzyk zijn als I.)
III.
DANSEN DER VROUWEN.
A. T a r ie -r a b a b of viooldans,
d. i. met vioolmuzyk.
a. Prampah an,
b. K a tjiem p o n g -m a n d ie ,
c. S id ja g o -d ja g o .
B. T a r ie -ta lem p o n g of bek-
ken-dans, d. i. met muzvk
van bekkens.
a. Prampahan,
h. K a tjiem p o n g -m a n d ie ,
c. S id ja g o -d ja g o .
C. T a r ie -r a g a k ,
(dans zonder muzyk, doch bij
enkele passen gepaard met uit-
dagende posities of figuren, en
met aanheffing van een schel ge-
schreeuw of gegil.
NB. Deze dansen worden slechts door
2 personen te gelijk uitgevoerd.
De dansen der mannen onder letters E tot M, en die der
vrouwen, worden altijd begeleid door gezangen uit de Malum-
deman (eene geschreven verzameling van p anton ’s of liederen,)
of ook door andere berijmde zangstukjes, die echter niet, gelijk
de M a lum -d em a n , in s c r ip tis of in handschrift bestaan.
Het Programma bevat overigens nog de volgende dansen en
speien, als :
A. T a r i e - randei.
a. Tjara— rantouw, (d.i.'l
op de manier of naar de I
wijze van R an touw .))
b. T ja r a -p a n jen g a h a n .l
c. T ja r a -so em a n ie . J
B
B. T a r ie -g a n d a n g .
a.
b.
c.
8
Mara—pada.
S id a n g -b alani,
S ik o ed id i.
A r a -b o e b o e .
L a g o e -h ik a j e t -h ik a j e t .
15