
moeteu zonder bloedstorting gedood worden. Ilet eten van
dierenvleeseh is intusschen streng verboden, dewijl, zoo als ge-
zegd is, de zielen der afgestorven mensclien, volgens hunne leer
der zielsverhuizing, in dieren overgaan.
Uit lief. Brahmisme lieeft zieh de sekte der Tliugs of
B u d h ik s ontwikkeld, d .i. de sekte der wurgers, gewoonlijk
P lian s ig a rs genoemd, die het dooden van mensclien door ver-
wurging als een godsdienstig werk beschouwen, hetwelk aan k a l i
welgevallig is. Yolgens hen wint men de gunst der godin ge-
durende een maand lang, door haar een’ krokodil te öfteren, -
gedurende een jaar, door de ofterande van een’ os, - gedurende
10 jaren door het öfter van een Antilope of een everzwijn, — gedurende
1000 jaren door het öfter van een’ leeuw, een hert of
een’ mensch, - en gedurende 100,000 jaren door de ofterande
van drie menschen te gelijk! De sekte der T h u g s is voor het
eerst ontdekt in 1810, en is misschien nog maar 5 0 jaren
oud. Ze is eene soort van vrijmetselarij, die vele en uitgebreide
vertakkingen heeft, en vooral onder de laagste käste der Brahminen,
de Paria’s, hare aanhangers telt. In 1830 bleek het,
dat ze zieh reeds had uitgebreid van Kaap Comorin af tot
aan het Himalaija-gebergte en van Assam tot aan Cutch.
Ze beschouwt hare B h ow a n ie -d ie n s t als historisch, dewijl er in
den alouden onderaardschen tempel van E llo ra verschillende''
afbeeldingen van menschen-verwurging in steen gebeiteld gevou-
den worden. De hoofddaders, d. i. degenen, die den strik om den
hals van het öfter werpen en toehalen, worden B h u r to te n genoemd
, d. i. meester-verwurgers of hoofd-verwurgers, - en hunne
medehelpers, of zij die het öfter beletten zieh te verdedigen,
heeten Thumsea’s. Yele honderden van Thuggisten zijn door de
regtbanken van H y d e rab ad en Ju b u lp o o r e in het tijdperk
van 1816 tot 18-37 ter dood veroordeeld. - Dat met het
Thuggisme ook roof en diefstal gepaard gaau, blijkt uit de
daadzaak, dat de gewurgde lijken altijd gekeel-uitgeschud längs
de wegen gevonden zijn; doch het hoofddoel der verwurging
is het dooden of het öfteren van menschen aan b h o iv a n ie of
KALI, - het uitschudden der lijken is slechts bijzaak of liever
een ondergeschikt gevolg.
Maar genoeg over H in d o s tá n . Keeren we nog even tot
Bali terug, doch alleen om er van te zeggen, 1°. dat in
het jaar 1597 onze beroemde c o e n e l is h o t jtm a n , bij den eer-
sten togt der Holländers naar In die en vóór dat hij bij de stad
Balamboeang ten anker kwam, te B a li landde, en het eiland
.Tong-Holland noemde, en 2°. dat de inlandsclie Christen-
gemeente te Dep o k , bij B a ta v ia , die we in het Buitenzorgsche
bezocht hebben, oorspronkelijk uit slaven van Bali bestaat,
gelijk dit hooger reeds is aangeteekend. - Thans worden er
geen slaven meer van Bali uitgevoerd, hoe gaarne de vorsten
dit welligt ook zouden wenschen, dewijl het Nederlaudsch
gezag den slavenhandel strengelijk tegengaat.
Overigens zij jaog vermeld dat. Bali eene oppervlakte van
105 géographische mijlen heeft, met eene breedte van N. tot Z.
van 12 uren en eene lengte van O. tot W. van 18 uren. Het
bevatte vroeger 10 onafhankelijke koninkrijkjes, als: B o le lin g
of B lilin g , K a ra n g -A s s am , B a n g li, M an g o li, T ab an an ,
K lo n k o n g , G ia n ja r, B a li-b a d o n g , P a jan g an en Djem-
brana. Beide laatstgemelde rijkjes bestaan echter thans niet.
meer, daar ze bij de anderen ziju ingedeeld. - De voortbreng-
selen van het. land zijn vogelnestjes, olie, huiden, garens ,
katoenen, gam bie r, gember, k a ts jo e , oranje-appels, koffij, rijst,
tabak, d en d in g , kokos-noten en t e lö r - ä s s in (gezouten eijeren).
En nu, lezer, moeten we van Banjoewangie, de laatste
plaats die we op het eiland J a v a te bezoeken hadden, afsclieid
nemen. We hebben thans het eiland, dat de inlanders ta n a h -
misa of tana.h-dja.wa (eiland-land) noemen, van het westen
naar het oosten en van het noorden naar het zuiden bezocht. (1),
(1) J a v a heeft eene oppervlakte van 28000 □ mijlen, en strekt zieh nit van