door de priester,schap beslist, dat hij in 10 dagen tijds een’ tempel
moest bouwen met 1000 levensgroote steenen mensclnm-beelden.
Na verloop van 10 dagen was de tempel (Borobodor) met een
getal van 997 beeiden gereed. Er ontbraken dus nog 3 beeiden, -
en wegens dit verzuim werd de vorst veroordecld, dat hij
met m o e n d o e t , en het kind dat hun geboren was, tussclien
4 muren ingemetseld zou worden, en dat hij zijn voedsel,
bestaande in enkel rijst en water, alleen door het dak. ontvangen,
en daarna v e rs te e n e n zou.” — De drie zittende personen in
den tjandi M o en d o e t zijn dus de versteende d ew o - k o e s o em o ,
en m o e n d o e t met haar kind! — Eene andere traditie echter zegt
eenvoudiglijk, dat koning h a n d a i ja -n in g r a t of raden b a n d o o n g ,
die door b r o w id jo i jo Y I, keizer van het rijk van M o d jo p a h it,
tot koning van P e n g g in g verheven was, den tempel van
B o ro b o d o r in het javaansche jaar 1360 of in het christelijk
jaar 1433 (of 1454) zou gesticht hebben.
De sage omtrent den tjandi S e lo -G r io zegt, „dat hij in de
dertiende eeuw gesticht is door den Hindoe-hoogepriester b a m b a n g -
som b o , zoon van d o r o w a t t ie , en wel in den tijd van slechts
7 dagen. Deze lioogepriester begeerde de dochter van een’ minderen
priester tot vrouw, en zijne bede werd hem toegestaan
onder voorwaarde, dat hij in 7 dagen tijds een’ tempel zou
bouwen! De minnaar deed alzoo, huwde, leefde nog een
w ien d o e , of 8 jaren, en stierf!”
De legenden betreffende den bouw der overige bovengenoemde
tempels of tjandi’s zijn mij niet bekend. Ook hebben deze
tempels, naar ik meen, geene bijzondere vermaardheid onder
de bevolking.
Men vraagt, - en vraagt het reeds zoovele jaren lang, -
wat toch de voorstellingen in b a s r e lie f op de muren der
galerijen van den tempel van B o ro b o d o r beteekenen? Is het,.
de godsdienstleer en zedeleer zinnebeeidig afgemaald? Is het de
geschiedenis van I n d ie , in hieroglyphen of beeldspraak beschre-
ven? Is het de geschiedenis der schepping in hare verschillende
perioden, of de historie der steeds voortgaande ontwikkeling en
bescliaving des menschdoms? Is het de mythologische geschiedenis
van den grooten b o e d d h a , voortgaande van deugd
tot deugd, van reinheid tot reinheid, van heiligheid tot
heiligheid, en zieh ten laatste tot de godheid'verheffende ? . . . .
Al die v ragen zijn nog niet beantwoord, en het geheim van
Bo ro b o d o r is nog met een’ digten sluijer bedekt. Misschien
dat men een voldoend antwoord vinden zal, nu de gansche ge-
leerde wereld op de hooger bedoelde afbeeldingen of lithographien
van B o ro b o d o r’s tempel den blik zal kunnen vestigen.
De Protestantsche gemeente te Kadoe bestaat (1852) uit
216 zielen, waaronder 60 ledematen. Ze wordt bediend door
de predikanten van Sam a ran g , die haar jaarlijks tweemalen
bezoeken. Yermoedelijk werd ze reeds sedert 1778, even als
de gemeenten der residentien Bagelen en B an jo em a a s, door
de leeraars van Samarang meer of min geregeld bezoclit, en1
wel bepaaldelijk door den predikant r. m o n t a n u s , die van
1778-1814 het leeraarsambt te Samarang bekleedde, en ook
de gemeenten te S o e ra k a rta en D jo k jo k a rta herhaaldelijk
bezocht. Na het jaar 1821, en vooral na het jaar 1828, zijn
de gemeenten van K adoe , B ag e len , Banjoemaas en eenige
andere residentien in M id d e n -J a v a geregeld door de Samarang-
sche leeraars bezocht geworden. Sedert 1856 is de gemeente
van Kadoe gecombineeTd geworden met die van D jo k jo k a r ta ,
en in 1857 is er een eigen leeraar voor de gecombineerde
gemeenten van D jo k jo k a rta en Kadoe benoemd en in eerst-
sremelde o residentie oe evestigod.
De gouvernements lagere school te Magelang telt (1852) 38
leerlingen.
De school voor zonen van inlandsche hoofdeu aldaar telt 7 ■>
kinderen, en die in het regentschap Temangoug is bevolkt
met 39 kinderen. De beide regenten, zoo van Magelang als
Te mangong, zijn met deze scholen hoog ingenomen.
In den regent van M ag e lan g , bij wien we een bezoek af