
 
		dekt,  in  geheimzinnige  knoopen  opgebonden,  en  
 dit  wordt  ook  een  mor ai genaamd.  Op elke van  
 deeze  fcheeps-morais  lagen  enige  kokos-noo-  
 ten,  plataanen,  Hukken  van  brood-vrugt,  vis-  
 fchen,  en  andere  dingen.  Men  zeide  ons  dat  
 deeze  den  Eatooa  toebehoorden  en  dat  zij  de  
 vloot  moeften  verzeilen,  die  beftemd was  om  te*  
 gens Eimeo  gezonden  te worden. 
 Het  ongelukkig  flagtoffer,  bij  deeze  gelegenheid  
 aan het voorwerp van hunnen eerdienst opgeofferd, 
   fcheen  een  man van middelbaare  jaaren,  en  
 was,  naar  ons  gezegd  wierd,  een  toutou,  dat  is  
 van  de  laagfte  klasfe  des  volks.  Doch  ,  daarna  
 vernoomen  hebbende,  kon  ik  niet  te  weeten  
 koomen  dat  men  hem  daartoe  verkoren  had  om  
 enige bijzondere  misdaad,  door  hem begaan,  die  
 den  dood  verdiend  had.  Het  is egter  zeeker dat  
 zij  gemeenlijk  zulke  misdadigers  tot  hunne  offerhanden  
 verkiezen,  o f anders gemeene  flegte  knaa-  
 pen,  die  van  plaats  tot  plaats,  en  van  eiland  tot  
 eiland  omzwerven,  zonder  enige  vaste woonplaats  
 o f  enige  zigtbaare  middelen  van  een  eerlijk  be-  
 ftaan  te  hebben,  van welke  foort  van volk  ’er genoeg  
 op  deeze  eilanden  gevonden  worden.  Gelegenheid  
 gehad  hebbende  om  het  lijk  van  den  
 armen  man,  die  thans geofferd wierd,  te  bezien,  
 nam  ik  waar  dat .het  aan  het hoofd  en  het aange-  
 zigt  bloedig  was  en  grootlijks  aan  den  regter  
 flaap  gekneusd,  waaruit  bleek  op welke  wijze  hij 
 ge* 
 gedood  was.  Men  zeide  ons  dat hem  in  het geheim  
 met  een Heen de  kop  was  ingeflagen. 
 Die,  welke  men  tot  fterven  doemt  om  deeze  
 bloedige  godsdienftige  plechtigheid  te  verrigten,  
 zijn  onkundig  van  hun  lot  tot  de  flag  gegeeven  
 wordt,  die  een  einde  aan  hun  leven  maakt.  
 Wanneer  een  van  de  groote  Opperhoofden  bij  
 eene  bijzondere  gelegenheid  eene  menschlijke  
 offerhande  nodig  oordeelt,  kiest  hij  het  flagtoffer  
 uit.  Hij  zendt  enige  van  zijne  vertrouwde  
 bedienden  af,  die  hem  eensklaps  overvallen,  en  
 met  eene  knods  of  fteen  dood  flaan.  Vervolgens  
 geeft  men  daarvan  bericht  aan  den  Ko-  
 ning i  wiens  tegenswoordigheid  bij  de  plechtigheden  
 ,  die  ’er  op  volgen,  naar men  mij  zeide,  
 volftrekt  noodzaaklijk  is,  ook  konden  wij  bij  de  
 tegenswoordige  waarneemen  dat  otoo  ’er  eene  
 voornaame  rol  in  fpeelde.  De  plechtigheid zelve  
 wordt  Poore  Eree  of  het  Opperhoofds  gebed  
 genaamd  en  het  flagtoffer,  dat  opgeofferd  
 wordt,  Taata-taboo  o f  gewijde  man.  Dit  is  
 het  eenigst  voorbeeld,  in  hetwelk  wij  op  dit  
 eiland  het  woord  taboo  hebben  hooren  gebruiken, 
   daar  het  dezelfde  geheimzinnige  betekenis  
 fchijnt  te  hebben  als op  Tonga,  fchoon  het aldaar  
 op  alle  gevallen  wordt  toegepast,  waarin  dingen  
 niet mogen  aangeraakt worden.  Maar  op  Otahiti  
 dient  het  woord  raa  tot  hetzelfde  einde  en  is  
 even uitgeftrekc  in zijne betekenis. 
 De