Graaf van Holland, zijne lieden van Rotterdam, wonende in zijnen
ambaghte , zekere regten en vrijheden heeft gegevcn.
Tot nog toe had R otterdam geene andere gcmeenschäp met het groot-
ste gedeelte der graaflijkheid, dan per as , waardoor de handel-
geest, welke meer en mcer ontkiemde, zieh hoofdzakelijk tot derivier-
steden bepaalde. Ter voorziening in dit groot ongerief verleende Graaf
Willem van H bnegobwen , ouitrent het jaar 134 0 , verlof tot graving
van een kanaal , tnsschcn de Delftsche-poort en Overschie, waar-
mede evenwel eerst ouitrent het jaar 1345 eenen aanvang werd ge-
maakt, daar de Regering der stad Delft, bevreesd geworden door den
toenemenden bloei harer mededingster , zieh met alle magt tegen deze
onderneming verzette, vreezende, dat deze vaart de doodsteek aan den
bloei van Delüand , hetwelk de monopolie van den binnenlaudschcn
handel bezat, zoude geven. R otterdam, ofschoon toen reeds tot eene
stad verheven , werd echter nog slechts onder de kleine steden gere-
kend, welke geen zitting of stem in de vergadering van Hollands
Staten hadden. Doch, door hären koophandel, zoo in gebouwen als in
vermögen toenemende , werd zij niet alleen de hoofdstad van Schie-
land, raaar ook de grootste der kleine steden. In het jaar 1380 werd
R otterdam, door de Staten van Holland en Westfriesland, met het
octrooi en privilegie begiftigd, om in de vergadering dier Staten, na
de steden Dordrecht, Haarlem, Delft, Leyden, Amsterdam en Gouda ,
de zevende der groote steden , welke stem in de Staten van Holland
voeren, gerekend te worden. In het jaar 1615 is door de Staten
het gelal der Vroedschappen bepaald op vier en twintig personen en
dat der Burgemeesters op vier, zoo als het voor de omwenteling
van 1793 nog was. Door het bovengemelde privilegie kreeg R otterdam,
benevens alle de andere groote steden, het regt van'zitting niet alleen
in de vergadering van Holland, maar ook op hare beurt in de Staten-
Generaal, den Raad van State , de Gecommitteerde Raden, de Reken-
kamer van Holland en die der Generalileit, in het collegie der Admi-
raliteit op de Maas, en in dat van Zeeland, wegens Holland, en om
het Synode van Zuid-Holland, om de twee en twintig jaren, in bare
stad te hebben.
De stad had vroeger tien poor t en, zes aan de landzijde en vier aan
den kant der Maas, welke de stad aan de zuidoostzijde voorbij stroomt.
Dezes eerste waren: d e Di jkpoor t of S c h i e dams c h e - p o o r t
en D e l f sh a ven sc h e-po o r t of Bi n n e nwe g s c h e - p o o r t , ten
Westen; de S t. Jori s o fDe l f t s c h e - p o o r t en he t Ho f - p o o r t j e ,
ten Noorden; de Goudsc he -po or t , ten Noordoosten; de Oost-
p o o r t , ten Üosten. De vier waterpoorten waren : d eOo s t e r -Ou d e -
Hoo f d - p o o r t , de We s t e r -Ou d e -Ho o f d p o o r t , de Oos t er -
N i e uw e -Oo s t - p o o r t , deWe s t e r -Ni e uwe -Ho o f d - p o o r t ; van
alle deze poorten zijn de S c h i e d ams c h e - p o o r t en de Wes t e r -
Ou d e -Ho o f d - p o o r t , in 1827; de Oos t e r s ch e - Nieu w e-Hoofd-
p o o r t , in 1832; de Ho f - p o o r t , in 1833; de Oo s t - p o o r t , in
1836; d e B i n n e nwe g s c h e - p o o r t , in 1838 en de Goudsche-
p o o r t , in 1842 afgebroken. Van de Schiedamsche- of Dijk-poort,
prijkende met een torentje, dat een scheepje, tot windwijzer, had,
weet men niet wanneer zij gebouwd was. De Delfshavensche- of Binnenwegsche
poort , was gebouwd in het jaar 1642. De Delftsche- of
St. Joris-poort, in het jaar 1545. Dezewas aan den buitenkant voor-
zien van een torentje, klok en uurwijzer, en daarboven met twee
torentjes op iederen boek , voorts met eene valbrug en schotbalken.
Het Hof-poortje, is te voren een van de stadstorens geweest. De
Goudsche-poort, was gebouwd in het jaar 1642. De Oost-poort, in
de jaren 1612 en 1613. De poort van het Ooster-Oude-Hoofd, aan
den Maaskant, is gebouwd in den jare 1598 en hestaat, voor het grootste
gedeelte uit blaauwe arduinsteen. Boven deze poort is eene kamer,
waar vroeger het Zeeregt in gehouden werd , en de Commissarissen brood
wegers bijeen kwamen , ook hielden hier de bakkers- en schippersgil-
den enz. hunne vergaderingen. Thaus dientdeze kamer tot K a n t o o r
voor de Br a n d - e n -Ze e g e v a a r -As s u r a n t ie - C om p a g ni e .
Van boven pronkt deze poort met een torerftje, slagklok en uurwijzers.
De poort van het Wester-Oude-Hoofd was gebouwd in het jaar 1667.
Zij was van voren, alsmede van achteren, voorzien met vier witte hard-
steenen kolommen. De poort van het Ooster-Nieuwe-Hoofd, een
groot gebouw , met een kunstig gewelf, was gestioht in het jaar 1664.
De poort van het Wester-Nieuwe-Hoofd, met regt voor een aan-
zienlijk meesterstuk gehouden , is gebouwd in het jaar 1662. Zij is
aan alle vier de zijden voorzien met. halve ronde kolommen , en ten
cenemaal van wit hardsteen opgehaald; heeft vier voorgevels (fronti-
spices), waarop een torentje rust, lantaarns gewijze, twee hoog boven
■elkander, gemaakt, en voorts vier uurwijzers, met eene slagklok.
Nog pronkt zij van boveu met eene hemelglobe, waar de Zeegod
N eptbnüs met zijn drietandige vork boven op zit. Tijdens de onlusten
met Belgie, was de telegraaf op deze poort geplaatst. R otterdam is vroeger
ook versterkt geweest, doch had slechts twee bol werken , beide aan
den Maaskant gelegen, zijnde de stad overigens sterk genoeg door hare
gelegenheid. Volgens de aloude wijze der versterking van steden,
had men eertijds, in de muren der stad , op voegzame afstanden ,
torens opgerigt. Aan den Oostsingel ziet men in het Marin e - k r u i d «
hui s daar nog eenige overblijfsels van.
Brüggen zijn er uithoofde van de menigvuldige havenS en grachten
niet weinig in getal ; in de huitenslad zijn het meestal dubbele op-
haalbruggen , welke tot gerief van den handel zijn gelegd. De Beur s -
brug is sedert de laatste jaren evenwel verbouwd en is tegenwoor-
dig eene passage, welke zijne wedergade in ons rijk niet heeft. Zij
is zeer smaakvol geheel van hardsteen opgetrokken , heeft drie bogen,
zeer goede voetpaden en de noodige ruimte, dat er drie rijtuigen on-
gehinderd knnnen overrijden. Zij prijkt bovendien met vier ijzeren
gebronsde lantaarnen van eene kolossale grootte , welke door gaz verlieht
worden en, met vier kandelaren van het zelfde metaal en vorm,
zeer veel schoons aan het geheel hijzetten. Sedert eenigen tijd is
men begonnen ijzeren basculerende bruggen te vervaardigen, waarvan
er reeds drie voltooid zijn.
Het is niet onwaarscbijnlijk, dat door het opmalen van het water
der landerijen , door de molens , in den Rottestroom , na de regens van
het wiutersaizoen , die wateren uit de Rotte met Sterke drift door deze
sluizen in de Maas körnende, in de gorzinge, riet en biezen eene geul
of soort van haventje gemaakt hebben , welk verder opgeruimd en ver-
wijd zijnde, de Ou d e - h a v e n genoemd werd, en tot eene gemak-
kelijke aankomst diende voor de van buiten aankomendc schepen , om
omlrcnt deze sluizen hunne legplaatsen te nemen. Om deze van bni-
ten aankomende schepen en kooplieden hier alle mogelijk gerief te
doen vinden, en daardoor den handelaar der buitensteden meer en
meer aan te moedigen, om bunne koopwaren hier ter markt te bren-
gen, en andere waren van hier naar elders te doen brengen , werd