474 HUWELIJK. ECHTSCHEIDING. KANNIBALISME.
zijn. Het huwelijk komt tot stand door de vrouw te koopen; de koopsom wisselt af
in Mandailing o.a. van f 150 tot f 300. Meisjes huwen in Angkola niet vodr hun
16®, jongens niet vodr hun 20® jaar, doch elders heeft het huwelijk vroeger plaats.
In Toba nemen de hoofden reeds vrouwen voor hun hinderen, als die nog knapen
zijn; worden uit dien echt kinderen geboren, dan komt het vaderschap in werkelijkheid
aan den grootvader toe. Echtscheidingen komen niet voor zonder redenen, welke
de Batak als geldig erkent. Zij zijn: kinderloosheid, impotentie, het lijden aan
zenuwtoevallen voor den man öf de vrouw, melaatschheid of een onoverwinnelijke
afkeer van de vrouw tegen den man. Daar men de meisjes nooit om hun toestem-
ming tot het huwelijk vraagt, komt dit laatste niet zelden voor.
Heeft de man reden, om de een of andere oorzaak zijn vrouw te verstooten, en
bezit hij geld genoeg, om een tweede vrouw te nemen, dan doet hij liever dit laatste,
BATAK8 CHE K BIJG SLIED EN .
daar men den band, door het huwelijk tusschen de wederzijdsche niet gaarne verbreekt. familien gesloten,
aanInzi eTnolibjka et rfaacmhitleienn dtee rsaldujitae’sn,. door meer vrouwen te nemen, veel verbindingen met
In de vrije Bataklanden bestaat nog slavernij; in de linien onder het Nederlandsch
gezag is zij bijna verdwenen. Ook bestaat er bij de Heidensche Bataks nog kanni-
balisme, hoewel dezen geenszins tot de eigenlijke anthropophagen mögen gerekend
worden; slechts een kleine groep eet met lust menschenvleesch. Wel verbindt de
amdeaets teh elta nodpsectheanp pveann zedledne nd geelivnoqluge nget gemveetn .de doodstraf, maar daaraan wordt in de
De Bataks houden van muziek en dans; in Toba hoort men veel beurtzangen, die
voornamelijk bij het roeien op het meer gezongen worden. Een der roeiers is dan
ZANG. TIJDREKENING. DE RAJA’S. KARAU-BATAKS. 175
hoofdzanger en tevens dichter want hij dicht zijn lied, dat dikwijls een vertelling
bevat, en zmgt het tegehjk. De ovengen antwoorden hem in koor, door steeds te
zmgen: „ja, dat is waar , of „zoo, hoe was dat?” De Bataksche boeken worden uit
een zekere boomschors vervaardigd, welke in water geklopt, geweekt en daarna
gdeedr rodoagtode ws, otrodot.v enDaea rsm heonu md ehduincinjenrm beoesetkeerns ; bseosmtamatig he oboefdvzaatkteenli jke enu its adgee . wetenschap
van 3„J0a rdjeang ewn,o rdf.ieen edlko ohr udne bBijzaotankdse rneine tn gaeatmel dh. ebHbeetn j,a aafrg weloeirdd tv vaenr ddee epldh aisne 1n2 d mera manadaenn.
De maand is verdeeld in 4 weken van 7 dagen, met twee aanvullingsdagen; elke
7« dag is een rustdag, waarop geen arbeid buiten het dorp verricht wordt. Het
etmaal verdeelen de Bataks in 24 uren, die elk een eigen naam dragen; de namen
der daguren zijn aan den stand der zon ontleend, de nachturen aan hetgeen er des
nachts voorvalt, als: eerste slaap, komst der dieren, eerste hanengekraai, enz.
Het bovenstaande beschrijft eemge algemeene zaken uit het leven van de Bataks,
die natuurlijk bij onderscheidene stammen nog veel verschillen. Wij zouden onze
grenzen ver moeten overschrijden, wilden wij daarbij verder in bijzonderheden stilstaan.
BWaitja klsattaemn meecnh tevro lngoeng. eemge mededeelingen van anderen over enkele önafhankeliJjke
* * *
1he1eOf1vt e8ro dea öBnraefnhnaenrk, eldiijek eh Buna tagkesb,i ewd avaravna nD eelni kueilte dsotaomrtrmoken, neoeng kbaonenki bgaelisscmhree vderinjv, eenn, Deheerd Cen. dJ eW meesdteednebeelmrgg(eBna wt. eGredne.n 3 d4o) odre Neletd oevrlearn ddesnc hstea amm dbeter nRaarejan’ sh hieertovmoltgreenndtgeemdeadane..
Evenals bij alle andere Bataks vindt men ook onder de Raja’s de verdeeling in
margas. Slavernij is algemeen; ook bij oorlogen of strafoefeningen het kannibalisme.
¡v^ePreüchSiiläleänBd en ovoolr'lsetjhesjk, ogpe lewgieen deen Tnooega nz eRear jaw egirnoiogt:e bne kinevnldoee dD ohleoelfdt.anden staan onder
BongdHelrjl mn gS dHoor l eie n bzeesktaeraenn ubiatn de enw orredeekns vebroenedngigedn.o otEscehna popeerno,e n„go bereosetanagt” ,u iwt eelkene
hofe t msteaemr dohropo,f dakfahmanpkoenlgisjk, zwijana rvDaen veerezna mzeelkdeer paaanngthaol ekloleesin dee rk ahmoopfodnkgasm, pkoonlgosn vieosr mveann
loeos veanz«elf. eSDn oUcuh on1gJVelu!kJk, hige tl,amaet t de samenweeenrsk, mdga n vveeoll gteen wdee nasncdheenre opvaenrg hdooeo-r den onderlmgen nayver.
Reeds sedert jaren, misschien wel eeuwen, heeft Atjeh over de gezamenlijke Karau-
tonden een zekere Suprematie uitgeoefend, welke zieh vooral hierin uitte, dat enkele
hWoovgvllTakttet AtjehscThe1 " zaean!d?Seilemlhgrelng vvaenr seAhte.ienhe nv, erdkiree gsecnh, aettnin gd aet isecrh tneun , eon f dAatnie hospc hdee
toeJtand^TOort wegnamen, wat hun aanstond. Tot op dezen dag duurt die
De kampongs der Karau-Bataks bestaan uit een aantal ruwe, stevige huizen, van
hout gebouwd, met ldjoek gedekt en bewoond door 12 ä 18 gezinnen. De daken
3 +Veekl VerS1f , met karbouwenhorens en zeer hoog. Behalve deze woonhuizen
rv relemSd e lmJ g e n10 8e n o n g evh. uEw dDe mSaenbnoeunw. tje s, d jam b o e r, b e ste m d to t v e rb lijfp la a ts v an
• de dorPen> die door bamboezen, meest vrij vervallen paggers ziin omgeven
M m MhoMlle wbe°g° mgeene’ ftd 0tcohe graonngd omto t stdreek kkeanm pzioenhg .v riDj adaicr htdee^ booosrclhojgise nu "g.egv oEeerdn
Tlaalllioooozzee Tvnoeettnp na dHeSn d o o rVsfh n g e°rPegne wdeo rpheono gkvolaekbtoee. ’s, zijn d e k am p o n g s zeld e n v e rs te rk t.
e n t l t ^ n 0d6iing Vai de..Alas ziJn de Karau-Bataks Heidenen. Overleveringen, bij
dveo osr- eLesfte ne Wvann lv^pt raIaSru ’ W{|Ze?l v°ePr l,o6reenn ^is ggeegca0amn.p hcDeee rgdreono tgeo mdsadsisean svt,e wreeelrkte selcechhtetsr mmaaaakttt zelfs on^d er 1de UD. oesoena-fBgaetsatokrsv ebnijenna, gaelsemn ebdeek beeorslcinhg-eenn. berggeesten. De Islam
i• s onder h,e enK asrlaeucsh tsh eemft zhoeotv perarned ebleinkgenscdh, aapl sd iheipeer ewno rdtealasr gTesimchoort-e no, f dToocbha s-lBavatearknsij,