v i - i v ■ ■ . s a f e ' T a p r o -M
weid ä H M 1 1 1 S| W00nten, Z1j nt ^d w en e n , sedert het.Christendom er gepredikt
S i ^ Ä f t i ä r ^ TCrdwenen; de s—
dathU 6T ane kleedlnS bestond voorheen uit een van den gordel neerhangend schort
het eenige kleedino-stuk 7elA do p -° 1 katoen, ook bij voornamen nog schier
. . Ä f Ä f t s r s a t f i r ” * - ? y ~ “ *k*“ « . - • *
vaneverrer to0[oon 1 1 Sam.oaners War?n’ als men hen 8eheel in S B zag reeds
i ’ a w u B K «
s £ M i M M ^ H i
m B B M M
ä ttrwiji 44 i*"8*“ •• ^
d e rem Z n e r lem i i r w d t d m / r0UWeV S vervaardif d van dezelfde rok v T " ;» “ H M H k S i I B I S f r a g e n . Hun wergkrcoonsdtustnomf ailss edeine
eenvoudige korte schort vormt i£^Jaa ^ deze echterv ?™nals bij de mannen, een
mdie tde-r 2 l1 n ; Z1J doen ze e°hter° p .een andere f l ü en zij zijno fv^eeafpgroo’fotetr 1
haar op den^rond“ sleep! 1S kleedmgstuk dikwerf zoo lang, dat het ver achter
x f r i ? r a H B i als mamien. W°rdt teo ™ o rd ig algemee'n getragen, zoowel door vrouwen
v a n ° l™ i 5Ü ^ br S?hrijY,ing van e,en feest- ter eere der Blanke bezoekers gegeven
Sommigen droegen zeer, fraai gevlöchten matten; deze' Worden zoo hoog geschat,
dat zii meer kosten dan een rijke zij den of satijnen kleeding. Anderen droegen rmme,
witte kleederen, vervaardigd van den binnenbast van den hibiscus, welkei omvang
■heniret Eonngdeelrsdceheed dvaomoer s dve awn ijvdrsoteeg ecrreinno ltiinjde, etenr wwiajla rhauann heeonu dsilnegep e wn avs,o oervkeonmareenn dgeen doieegn-
-zaam te kennen gaven, dat zij, wat wij er ook van mochten denken, zieh voor
■w eDzeant s dviat n oeoerdne eble tnerieet eonp hozoicghezreel fs oSotafat t,h ibellidjeknt . uit de besc.h.ri.jv. i ng van Samoa d,oor
Williams, die deze eilanden meer dan 30 jaren voor Hood bezocht. De vrouwen der
zendelingen hadden tevergeefs getracht, de vrouwen der Samoaners over te halen,
hun zoo ruime mantels om het geheele lichaam te wikkelen. De Samoasche schoonen
poogden integendeel de Blanke dames te overtuigen, dat zij heter deden te J a a -
Samoa”, dat is, in Samoa te doen als de Samoaners. Kleederen die het geheele
lichaam bedekten, mochten wellicht goed zijn in het land der Blanken, in Samoa
behoorde men zieh te kleeden als de inboorhngen; een eenvoudige mat om
het mid del, aan de eene zijde koket opgehaald; voorts zieh m te smeren met wel-
riekende olie en zieh beschilderen met „turmeric”; zij moesten, in plaats van een hoed,
een bloem op het hoofd dragen en in plaats van een corset een krans van bloemen
Zoo opgeschikt konden zij „faariaria”, dat is, deftig rondloopen, in het besef, goed
gekDlee edv roteu wzeiinn ednra gzeekne rh ebte whoanadr erodp tee eznu lalennd ewreo rdweinjz. e dan de mannen, ze.id. en wi.j..
Gewoonliik sniiden zij het vrij kort af en kämmen zij het naar achteren. Dan wordt
het gepoederd met fijne kalk, waardoor het een roodachtig purperen tint krijgt,
welke kleur voor de smaakvolste gehouden wordt. Nadat dit geschied is, vlecht een
Samoasche belle zieh eenvoudig een krans scharlaken-roode hibiscus-bloemen door
het haar. Beide geslachten maken van het haar veel werk; om dqn groei op iateren
leeftiid te bevorderen, wordt het hoofd der hinderen geschoren; jongens dragen een
enkelen haarlok aan een zijde van het hoofd, de meisjes een aan elken kant.
De vrouwen op de Samoa-eilanden worden even goed behandeld als in ionga en
zbieihno, ehveetn zgweaeknk zewrea agre swlaecrhkt ttee hdeolepne. nD. eP rmitcahnnaerdn sscchhriijjnfte nh ieerro imndtreerndta hade t tvrootlsgcehn doep : -te
Wii zagen verscheidene vrouwen bedaard in hun kano zitten, terwijl hun cavaliers
er naast zwommen en hen door de branding boegseerden, met, omdat zij m het
water minder thuis waren dan hun echtgenooten en breeders, hetwelk wij dezen
namiddag beter zagen. E r waren toen een aantal vrouwen in de nabijheid van het
schip; zij zwommen dikwijls, lachende en pratende, meer dan een half uur achter-
eenIn doife nza tdene ienc hhtguenn obooto teene,n edri e vzrioj utwel ksetnesr fto, mwwoierdrpt ezni.j”n weduwe ,bi.j .z.ij.n , b egrat„e m.s
niet opgeofferd, maar gewoonlijk, evenals de oude Joodsche gewoonte is, door zijn
breeder tot vrouw genomen. Het is, merkt Wood terloops op, merkwaardig, dat
vele Mozaische wetten onder de Samoaners hun volledige toepassing vmden. In
tiid van oorlog worden er geen mannelijke gevangenen gemaakt; allen worden ge-
dood Hun vrouwelijke betrekkingen worden beschouwd als het eigendom der over-
winnaars, en meestal worden zij de vrouwen van dezen. Het gebeurt derhalve
meermalen, dat vrouwen aan beide partijen vermaagschapt zijn en daar het hun uit
wellevendheid vergund wordt, hun bloedverwanten te bezoeken, worden ook de
plannen der eene pärtij spoedig aan.de andere overgebracht. Als derhalve het voor-
naamste opperhoofd een of ander plan beraamt, gaan onmiddellijk enkele vrouwen,
die bloedverwanten bij de vijandelijke partij hebben, op weg en deelen hun devoor-
genomen bewegingen mede. De Samoaners schijnen er echter een punt van eer van
te maken, met deze mededeelingen geen voordeel te doen en den vijand zijn beweDgien
gverno uzwonend ers cshtoijonrenni s inte dlaetne n ouoirtlvoog erzeene.r op hun gemak te zijn en vergezeUen
meestal hun .echtgenooten; zij doen dit, om hen van hun noodzakelijkste behoetten
ite voorzien en hen te verzorgen en op te passen, als zij gewond worden. Pritchard
zegt, dat hii hen, te midden van het gevecht, aan de gewonden water heelt zien
brengen ; zij scheuen' minder te geven om de kogels; die om hen heen vlogen, dan
de krijgslieden zelf,