214 GEBRUIKEN BIJ ZWANGERSCHAP.
Dne dagen na het bespreken van de huwelijksgift zendt de bruidegom een gezant-
S met beschenken, b.v. een slaaf, voorzien van een hoog zonneschem een n ^ r
stukken gebloemd katoen en een paar Bengaalsche sarongs, om te zien ho’e de b S
het maakt. Daarnaar wordt dit geschenk ook genoernd papaita, d. i. eens laten kiiken
Zulke bezoeken worden m het vervolg, al naar de afstand is, eens of tweemaal ner
week afgelegd. Doch de geschenken zijn eenvoudiger. Men bedenke dat dit alles betrekking heeft op vorstelijke famililn. hierbiJi ook wel ’
geschiedt, dew hauawroepl ijvkesrcdeerer mdoem veono rebnezr.e imdiöngge nto tw hije tnhiuewt evleijrkd ebri jb aeasnczhireijnvleijnk e hPoeer sionnteen
vreosesnagn t stziiljs taoaotk byz ijene. n Mveonr stl^elzijek dhauawroevliejkr . verder het werk van Dr. Matthes’ die uit-
Nog een enkel woord over de zwangerschap. Als bij de voorname Inlanders de
lUedl™en ' d,zewr afTa1mgei.Il|isec,h aaPa n nbl edkee n7ddeen oefn 8vstne enmdaeann,d wiso,r dwt obridjtti jedrs fheieesrtv agne vkieerndn. isA agne gaelv edne
en allen wedijveren m het zenden van allerlei heerlijke gerechten en vruchten En
wontng g SP°ed6n de gaSt6n Zich in groGten getale naar de feestelijke
Daar aangekomen, vinden zij het huwelijksbed weder gespreid als bii de bruiloft
en het jonge paar op dezelfde wijze uitgedost als toen zij door den echt verbonden
werden. Hier on vangen zij de gasten; de mannen echter blijven er n et l a t "a“
weten zieh spoedig te vermaken met dobbelspel en hanengevechten. W M
eerr eeeenn paar eda omkt eressevna,w n aaervt ane este eDn6 mmeent vPeIeal atsst a°apts ihe egt ebkeldee de ni ss, podeied igz iveehr, sdche iejneenne
wvrroiiuvwen XhdaalrT Br h Wm r oBt B BT W i H I M1 hinHker z«ijmdheo ovga nb ihj eet lkbaendd pelra, aetsne nd. e Ddeo zkwtearnegiseerne
b eh irlijk te p to s e n ’ °m’ Z°°alS Zij beW6ren’ het ongebGrei1 kind
nam* eh*jk Mgeakklaesusradree n nhjsete fto ph iedrebni j bnuoigk eedne r alvlerorvurwe emend stl agaet brduieik vperlavaotlsg.e nMs edno ostrr oeoeint
tP riLt“ 1 vvyken. VE n pz ook ed"i’e Gbmee> stzeono aolsn gheeltu kbkeiegt - gaele|ne rhaomnpgeern heenb bwene,d eirsw daiatr deiegnh ezdeeenr
eeB teeken en heeft men te duchten, dat het te verwachten kindie niet lang zal
Hook lhe bben weor rdwt n,jevrm 1genÜ en dvaegrsecnh iflleeensdt e gceevrieemrdo neine n leenkzk.e rp lgaeagtse ten en Sge dronken-’
„onndVafn k,üsJ d vdeerrs cbh^illean ldf eg vWooOrrzdot rgmeent, zd°er g wteegrkeimngo etv agne zbieono.z eM geene svterene. st Dtoaacrhte ngoen-a litsi idde
geschiedt. Dn aarart?eIgieTnr 0UbkWez -imgte t mketanP Poeorkb landoegr evne rosmchsiplloennndeen ,a niedtesr, e whautl pbmiji dadlleel esnt anEdeenn voornaam middel tegen de boozen geesten is het branden van hout of bladeren
aarden pot, wat veel rook en smook veroorzaakt. Soms wordt ook noo-
rslclpbrr lHL tv ^P p l 611"P’ aard,t 6noff °e ena paenndheara rb deeasatr,o pb rgaengdoto imd. enW taenrnsteoenrd e edne p ahsägreebno rveann k ihnedt dier, dat den schrik verspreidt heeft, om alras de nadeelige werking te voorkomen
afschrikken. nem0n' onaangename lucht bij dat branden zou de booze geesten
s«cphWot°. dDn octh6 no VwOereS,t elwidakn nkeienrd hgete bdooroern giese, n vtawlet edere sncah oete ng eovooglgedn bwliko rvdatn: dsitti lties eeeenn
teeken, dat moeder en kind dood zijn. Komt een tweede schot wel, dan leeft ten
ki i'n^ m pp t * , d° f DOg bllJft men “ onzekere omtrent den afloop kan men terstondj aasnc hdoet wvaijlzt>e ,w weeata rmope n,d ed atrt ommo egdeesrla geenn kwinodr dbte, hhoouodreenn , zoijfn d. eE jonn ngu- geborene een zoon of een dochter is. , ’ J s
* * *
Het geheele leven dezer volken is een aaneenschakeling van bijgeloof en biigeloo-
Z n ÄV ; gTftbJk W^1J, zTeTlTde ,DV’ an}s h eide ° °mrshPor0urd!k evlaijnk Hdeenid eKndooramn. bHijo ehweet l eziigj eMnloiihkaem vmoelk- totaal onbekend, terwijl Heidendom en fetischisme er overheerschen. Op d l uit wendige
BIJGELOOF. VOGELWICHELARIJ. LEENSTELSEL.
^ waarnemmg van Mohammed’s leer zijn de priesters en andere grooten, mits niet
te zeer aan. opium of dobbelspel verslaafd, echter zeer gesteld. In dit opzicht ziin zii
rteaimnieghijnkg neanu wgegbeezedt; . hiDeritb ijg ewldotr dienn adlel e eveorsotres chprliafatetsn vinoo ra cahllte gvenooomrsecnh.riften omtrent
Van de Mohammedaansche bedehuizen valt weinig te zeggen. Zij bevatten niets
dan een m>nbar of preekstoel en een nis in den muur tot aanduiding der hemel-
sbterse ehke evrat nm Mene kwkeai;n iogv evro o’tr gdeehne eel erzeiednie nzisjt eorv etrr.eurig en vervallen uit. Op Zuid-Cele-
De geheele natuur is volgens de Makassaren en Boegineezen vervuld met booze
geesten van verschillende soorten. Gelukkig bezit de Inländer een menigte voorboden
.en kenteekenen, zoo wel van het goed als het kwaad, dat hem te wachten Staat.
eLelnro obmeelann gzriijjnk e mro l.d it opzicht van hooge beteekenis, en ook de voog elwiche,l ariji s^peelt
Zoo zal bijv. de nachtuil, die van het oosten naar het noorden vliegt, de voorbode
zijn van lijken en nngeluk; vliegt hij van het noorden naar het oosten, dan is dit
een teeken van voorspoed Veel kraaien voorspellen een sterfgeval, een meening, Dwee lkreei. ger, dmie pin Z6 u*5i dg-Cedeeleeblteesn dvoaonr gNaaendse rklaanlmd nboogv ebnioj pd ed ebne vobulkfli'negl ggeakato ezsitteterdn , wwoorrddt t
in begeri als voorbode van hongersnood beschouwd, als hij oostwaarts vliegt, d.i. naar
het gebergte; een vliegen in omgekeerde richting belooft een rijken oogst
De Inlander heeft een groot aantal middelen te zijner beschikking ter verdrijvino-
van allerlei ziekten en kwalen, die hun ontstaan aan booze geesten te danken hebben°
De dokters bedienen er zich van, om onder het prevelen van allerlei gebeden nu
deze, dan gene medicijn op den patient te spuwen of te blazen, terwijl men ook
gdeoeosrt emn idtrdäecl hvt atne gkeebeerdeenn. , duivelbanning en tooverformulieren den invloed van bo<oze
schEeennk bmlaidd,d epl ltaoatt sat fwdaearirnogp vsainri ho, ngpeinluakn gi;s ennozg., hveet rvdoelrg eenedne .p oMtjeen dnreienmkwt aeetenr keonp eereenn
mandje gekleurde of geroosterde rijst, met een aangestoken Inlandsche kaars. Dit
blad wordt op de slaapplaats gezet van hem, die op reis of voor een moeieliike zaak
van huis is. Het afbrokkelen van de kaars is een siecht, het tegenovergestelde een
goed teeken. In het eerste geval begeeft men zich naar de moskee, om een offer te
dbareanrdgoeonr, amlse ehsetta l wiänr e shueikt e.zro emte ete n klvagpttpee rd ebre sataaradned ed,e eilna chdteig hwooorpd, e.dat de afwezige
Niet alleen hebben de bewohers van Zuid-Celebes een tooverformulier, om als zii
op de vischvangst gaan, de visschen te lokken, maar de minnaars hebben een toover-
rmmodedteenl, ionm d iht eotp zhicahrtt dvoeor ragle leieefnd eo naawne ezrisctha atneb avreer btionodveenr.k rDaceh tt räbnezeintt evna.n een dolfijn
* * *
Zooals uit het bovenstaande valt af te leiden, Staat de ontwikkeling des volks in
Zuid-Celebes op een lagen trap. Wel zijn er door het Nederlandsch Gouvernement
f ““ opgencht voor Inlanders, doch het aantal leerlingen was steeds gering,
alnsp i1r8an/bt- ownedredr wtiej zMersa,k atsoslakre ne,e ne nGz.o, udvoecrhn emdeeznet si-sk wine e1k8s9c5h owole doperg eorpicgheth evvoeonr .Inlandsche
Het eigenlijke volk lijdt er buiten de Gouvernementslanden onder de willekeurige
heerschappij van vorsten en aanzienlijken, die dikwijls met Oostersche willekeur over
hun onderdanen en hun bezittingen beschikken. Geen wet beschermt de bevolkinc
gteegmenaa kdt.ie dwingelandij. In de Gouvernementslanden is hieraan echter een einde
In zuidelijk Celebes bestaat nog het leenstelsel, hetwelk ontstaan schijnt te zijn
uit de gewoonte der vorsten, om hun kinderen of bloedverwanten een gedeelte lands
tot onderhoud m leen af te staan, of om getrouwe dienaren te beloonen. Soms ook
is dit leenmanschap een gevolg van den oorlog, waardoor een zwakker vorst door
een sterker overwonnen wordt. Dit leenstelsel verbindt de bevolking trapsgewüze
vmaent dsec hlaakde dlse r,a ahne te lmkaenedste rt,e telirjwdeijnl hdeee flta.ndbouwende bevolking, op de onderste sport