P L A A T S I N G DER PLATEN,
H et N oordzee- kanaal b ij I J m u id e n ................................... Tegenover den tite l.
H et N ieuw e d ie p .................................. r^fBlz. 28
H et K asteel H elmond....................................................... . . . . . . . v . . . . » 49
H e t K a s t e e l C r o y .............................................................. . ; ................. v . >> . 67
D e 0 . L . V. Münster te R oermond.......................................... » . 81
D e Markt te R oermond................................................................................. » 99
H et P al bis te So e std ijk . .................. IBS
De R otonde te B laRicüm. — ’s Gravelandsche weg bij H ilv
e rsum . ;— T rom p e n b u rg bij ’s G ra v e la n d » 157
D e L arenerweg bij H ilversum. — S te en g e v a a rte bij den
Trom p en b erg . — L a r e n . ‘ '^v » 189
Schildwolde. —- Monument te He ilige rle e. — K e rk te Zuidbroek.
Boerenwoning in B ee rta. — S lo c b te re n ...................... » 221
P raylemaborch ; . » 253
H oog-S oeren. — H e t oude Loo. — De sprenge bij P u t t e n . . . » 281
P a l e i s h e t L o o .......................................................... i » 835
De K annenburg b ij V aassen » 349
DE AMSTERDAMSGHE WATERWEGEN NAAR ZEE.
Dat het voor een koopstad van het hoogste belang is, een’
goeden waterweg naar zee te bezitten, is een van die Stelling
en, waarover niet veel te twisten valt. Niettemin is het te be-
wijzen, dat Amsterdam een’ zeer hoogen trap van bloei had
bereikt en een’ beslissenden invloed uitoefende in een’ tijd , toen
het over geene andere dan uiterst gebrekkige gemeenschap met
de zee kon beschikken, en het laat zieh zelfs verdedigen, dat de
befaamde ondiepte tusschen de Zuiderzee en het I J in niet geringe
mate tot den voorspoed der stad heeft bijgedragen. De
lasten en onkosten, die het Pampus aan scheepvaart en handel
berokkende, waren zeker niet gering. Alleen kleine en vlot
gaande vaartuigen konden met ongebroken lading over de b a n k ,
waar na langdurige Zuide- of Oostewinden niet meer dan 25
palm water stond, terwijl de groote zeesohepen het grootste
deel hunner landing op de reede van Texel moesten lossen of
innemen, tenzij zij gebruik wilden maken van de toch altijd
ook dure en tijdroovende diensten der scheepskameelen. Maar
deze onmiskenbare nadeelen werden ruimschoots vergoed door