uitnemendste sieraden van de plaats uwer inwoning is. Iioe meer
de inrigting voor doofstommen bekend wordt in den lande, des
te meer zal zij Sympathie, ondersteuning en — mögt het zijnZ%i
ook navolging vinden. Aller Sympathie verdient zij, veler steun
behoeft zij, nagevolgd te worden verlangt zij. Zij begeert in
geenen deele het monopolie van het doofstommen-onderwijs in
Nederland. Zij zet' hare deuren open voor alle doofstommen,
voor zoover haar middelen het toelaten, maar verrezen er meer
inrigtingen in verschillende streken des lands, waar door be-
kwame en bevoegde onderwijzers het noodige onderrigt kon
worden gegeven, haar wensoh zou vervuld, een deel van haar
doel zou bereikt zijn. Zeer gaarne geeft zij gelegenheid, om
zieh theoretisch en praetisch te bekwamen in het moeijelijk maar
treffelijk werk van een’ doofstommen-onderwijzer; zeer gaarne
wil zij helpen, waar het gevraagd wordt, elders in ons vader-
land de Duitsche methode over te brengen en toe te passen,
gelijk ’t in Belgie en in Engeland is geschied. Daarom is belangstellend
bezoek haar welkom, en wij vreezen geen afwijzing, als
wij om toegang tot de sehool en om de gewenschte inlichtingen
vragen. Willen wij alle leerlingen aantreffen, dan doen wij het
best, als wij ons vöör 12 uur aanmelden, want na dien tijd zijn
de oudste .en dus in den regel ook de meestgevorderde jongens
bij de bazen, waar zij in de leer zijn.
Als wij den tum zijn doorgegaan, waarin wij een groot aantal
kleine, afgezonderde tuintjes opmerken, door de kinderen bewerbt
en verzorgd, dan komen wij aan de school, die de be-
zoeker van de Diergaarde welligt reeds ter zijde van den weg
derwaarts. had opgemerkt, want alleen een ijzeren hek scheidt
den tum der Doofstommen-inrigting van den toegang tot de fraaije
en veelbezochte zoologische tuinen, en menigeen zag de vrolijk
speiende kindertroepjes, misschien zonder er aan te denken of
zonder te weten wie zij waren. Het onderwijs wordt dan ook
meermalen afgewisseld door een’ speeltijd in den tu in , bij on-
gunstig weder in de ruime veranda voor de school, of wel door
gymnastische oefeningen in gindsche zaal bij de directeurswoning.
Hier vooral is een afwisseling n o o d i g , die bij alle onderwijs
veelligt we n s c h e l i j k zou zijn.
’ De school zelve bestaat uit een middelgebouw met twee een
weinig vooruitspringende vleugels, waartusschen de trap is aan-
gebragt, en bevat vier schoollocalen en eene entreekamer, allen
door glazen beschotten afgescheiden. I; Is er licht en luchtig, en
behalve de gewone schoolmeubelen zien wij er een aantal platen
en een kast met allerlei voorwerpen. Want zoo ergens, dan
moet h i e r het onderwijs a a n s c h ouwe l i j k zijn. Het- oog moet
de plaats van het oor vervangen, en wordt ook de vinger geoe-
fend, het is bij de eerstbeginnenden een hulpmiddel, om door
de beweging van mond en keel de letters en klanken te leeren
onderscheiden en vormen.
Treden wij de school binnen, dan zal de eerste indruk aan-
genaam en opwekkend zijn. De kinders zijn vrolijk en levendig.
Hadt gij er een verzameling van gedrukte, mismoedige, half
verstompte ongelukkigen verwacht, dan vindt gij u aangenaam
verrast. Maar juist die verrassing zou u ook welligt eenige te-
leurstelling bereiden. Gij zoudt u alligt in een gewone school
verplaatst meenen; gij hebt gehoord, dat de kweekelmgen dezer
inrigting leeren spreken, en ’t is mogelijk, dat het u bitter tegen
valt, als gij nu ook spreken hoort. Cxij hadt een zuiver, gemak-
kelijk spreken verwacht, en van velen hoort gij een langzaam,
hortend,, onaangenaam geluid, al kunt gij ook volkomen goed
verstaan, wat zij zeggen. Hadt gij u niet te veel voorgesteld?
Hadt gij gemeend, het doofgeboren kind zieh even gemakkelijk te
zien bewegen als het hoorende? Hadt gij niet voor hoofdzaak
gehouden, wat geen hoofdzaak is? Zeker, de spraak is eene zaak
van zeer hoog gewigt. Het gesproken woord is het eenvoudigst
en natuurlijkst middel tot mededeeling. Door te leeren s p r e k
e n leeren de kinderen ook d e n k e n , ende oefening derspraak-
organen heeft. bovendien voor jde gezondheid groote waarde. Maar
s p r e k e n leerden de doofstommen ook reeds voor de oprigting
dezer school, te Groningen en te St. Michielsgestel. Hier is het
hoofddoel, den doofstomme, zooveel eenigszins mogelijk is, in