DE NIAGABA-WATERVAL.
DE NIAGARA. SCHEEPVAART-KANALEN. KLIMAAT.
vervangen de oude wagen- en buffelsporen met hun tweelinglijnen; farmers vestigen
zieh op den maagdelijken grönd; steden worden er gebouwd en een nieuwe.
maatschappij ontwikkelt zieh in deze binnenlanden.
* *
*
De rivieren van Canada stroomen grootendeels, en wel voor 3/i der vlakte, naar
de Hudsonsbaai en de IJszee. Deze omstandigheid is van groot nadeel voor het
land, omdat het' verkeer van het binnenland met de kust hierdoor beperkt wordt.
Wel is het een voördeel, dat de waterscheidingen tusschen de rivieren laag zijn en
dikwijls in elkander loopen, doch alleen heeft dit beteekenis voor het kano-verkeer
van Indianen en pelsdierjagers, niet voor grooter scheepvaart. Daarenboven breken
de talrijke watervallen en schietstroomen op vele plaatsen de riviervaart af, zoodat
die alleen door kanaalomgravingen zou kunnen aaneensluiten. Doch dit laatste vindt
men eigenlijk alleen bij de St. Laureris, de belangrijkste rivier des lands, die door
haar breeden mond de groote schepen rechtstreeks tot Montreal laat komen, terwijl
een kanaalstelsel, in verbinding met de Ottawa, zelfs aan zeeschepen den weg opent
tot het Huron- en Michigan-meer.
De St. Laurens-rivier was in haar natuurlijken toestand, evenals de rneeste
rivieren van Canada, ' geenszins geschikt, om in dienst van het verkeer met het
binnenland te treden. De groote waterval der Niagara, welke den breeden stroom
met onvergelijkelijken donder in een diepte van + 50 meter doet störten, was
steeds een slagboom voor de scheepvaart boven Montreal, en ook verder was de
onrust van het water een hindernis. Lang schrikte de techniek terug voor dien
woestaard, doch toen zij er zieh eenmaal aan waagde, wisten Amerikäansche
werkkracht en vemuft dezen stroom in dienst van de scheepvaart te dwihgen.
Onderscheidene kanalen längs de rivier snijden de. stroomversnellingen af. Door het
Sault de Ste. > Marie-kanaal bij den uitgang van het Boven-meer, het Welland-känaal
om de Niagara, door zes kanalen tusschen het Ontario-meer en Montreal en door
de kunstmatige verdieping. van het St. Clair- en St. Peter-meer is de. St-' Laurens-
rivier de weg geworden, waarlangs de cultuur voortdrong in haar stroomgebied.
Wel bevriezen in den winter de kanalen in de streken om de meren en de mond
der rivier, doch de meren zelf vriezen nooit geheel dicht.
De ligging van Canada ten opzichte van Europa en Azie is günstiger dan die van
de Vereenigde Staten, wijl de afstanden geringer zijn, wat voor het snelle verkeer
van groote beteekenis is. Dewijl de havens van Nieuw-Schotland en van Britsch-
Columbia steeds vrij van ijs blijven, kon door deze havens van dat voordeel bij
uitnemendheid partij getrokken worden. Tusschen de St. Charles-baai in Oost-
Labrador en Milford-Haven in Zuid-Wales bedraagt de afstand + 3000 K.M., en de
overtocht over den Oceaan zou hier in 4 ‘/ü ä 5 dagen volbraeht kunnen worden,
als het drijfijs dit niet tegenhield, terwijl die tusschen Southampton en New-Yorlc
6 '/ü—7 dagen duurt. De afstand tusschen de Van Couvers-haven en Yokohama
bedraagt 6770 K.M. of H ‘/i & 12 dagen stoombootvaart.
De bewoonbaarheid en geschiktheid van den grond tot bebouwing hangen mede
in de eerste plaats af van het klimaat, en wel bovenal van de temperatuur en
regenval in de zomermaanden. De noordelijker ligging dan de Vereenigde Staten
heeft ten gevolge, dat de zomer korter duurt, de winter langer. In het noorden des
lands vangt het wärmere jaargetijde niet aan voor midden-Mei, in het noortlen aan
het Beren-meer niet voor Juli. Aan de kusten der Hudsons-baai, in Labrador en in
de streken aan de IJszee blijft ook in dien körten zomer, hoewel met lange dagen,
de temperatuur door den invlöed der zee te laag, om de meeste vruchten te
doen, rijpen.
De gemiddelde temperatuur der wärmste maand in de zuidelijke streken is
hooger dan die in Engeland, die der koudste maand lager. Over ’t geheel is hier
de lucht droog, het klimaat günstig voor den plantengroei en gezond.
Natuurlijk wisselt het klimaat.veel äf- in dei'on'derseheidene gedeelten,-zooals uit
het bovenstaande reeds blijkt. Smallwood, die onderscheidene jaren meteorologische
waarnemingen deed bij Montreal, (4 5 l/2° N.Br.) beschrijft het klimaat van het
eigenlijke Canada als volgt. De winter begint gewoonlijk in de laatste week van