geldtgto o r\ e r " ^ d f r '' ^ ‘6 W°rde” ’ ^ rijkdommen te verzamelen,
z a £ PPzfjnr a t S e g e b S de be«f»bten en onbetrouwbaarheid in
Voor het onderwijs wordt thans meer zorg gedralen rU V00rt-
M m s R m i r n M
„facendeiros”. Voor kleeding geven de heeren e'fhteTveefgeW ^ ^ njke
b e k o rmerenVT c r e n i i r v e e i 'L ^ ^ l u i s r o u r n r e ” 8* ^ 1 d6-Bra2ili,aaDSche Vr°UWen
k i n d e r e n . De a a n z i e n l i jk e v r o u w e n 1 I « P v o e d in g d e r
m m m M H W S tä M S m H
I 6erS igi 15 T
m m BM— I
aanraking met jonge mannen; zelfs de verloofdenIien Ä d e Ä e T ^ ’ B l i i
l l f l l i 5f * * *
Sedert 1889 | Brazilie een Staten-Republiek, thans’ bestaande uit 21 Steten n»™ SÜ Ä Ar* ! a H fl
Binnen zijn eigen gebied heeft elke Staat een zekere wetgevende macht
t , 1 ■ De behoefte aan ontwikkeling wordt bij de geringere bevolkino- >n ‘v
met sterk gevoeld, bij de aanzienlijke daaientefen komt dYemeer ^ aan he bcbf
leerkrachten en andere omstandigheden staan de verbeterini vtn h f t^ n d aan--g°ed6
in den weg. Vooral het afgezonderd wonen o p d e ’i s T e n 1 Ä D°S
het oprichten van gemeenschappelijke scholen ruikelblok voor
, N°? Y ae‘e °pzichtT laten de toestanden in Brazilig te wenschen over en d™«,*
de Staat de sporen der jeugd op I gelaat. Hoewel Brazilie erZrhZ Z, 8
kan, den eersten grooten kunstweg in Zuid-Amerika te hebben aangelegd, is er “ ch
nog weinig lengte aan goede landwegen tot stand gekomen. Wat men in Brazilig
land wegen noemt, zijn meestal slechts paden, door het voortdurend verkeer met lasten
rijdieren ontstaan, en waaraan niets gedaan wordt. Het rijkst aan kunstwegen
is Rio Janeiro; hier hestaan niet alleen verschillende goede wegen ten behoeve van
rijtuigen, die naar de hoofdstad loopen, maar eveneens vindt men ze te r verbinding
van vlekken en dorpen.
Rivieren bezit het land vele, doch door de schietstroomen en watervallen zijn deze
slechts voor kleine gedeelten bevaarbaar, en de financieele middelen ontbreken, om
ze te Verbeteren. Daardoor kan het binnenland alleen längs siechte landwegen in
verbinding komen met de handelsteden aan de kust, wat van groot nadeel is voor
de ontwikkeling des lands.
De aanleg van spoorwegen in Brazilig is aangevangen, doch nog niet ver ontwikkeld.
In 1894 waren nog slechts 12,063 K.M. spoorweglengte in gehruik. Voor een
verdere ontwikkeling des lands zal de verbetering vän het verkeerswezen een nood-
zakelijke hehoefte zijn.
* *
In dit uitgestrekte landgebied verschillen de toestanden ten zeerste van plaats tot
plaats. Doch het geheele land ligt in de tropische of subtropische luchtstreek en
levert, dank zij den over ’t geheel vruchtharen bodem, een grooten rijkdom van
producten. De cultuur herust tot nog toe echter te veel op een stelsel van roofbouw.
Een der belangrijkste voedingsmiddelen, niet alleen in Brazilig, maar in geheel
Zuid-Amerika, is de mandioca, in de Spaansche landen „yuca” genoemd, de wortel
van den easavestruik. Van de knolgewassen, die in Brazilig gecultiveerd worden,
noemen wij den yamswortel, den tarowortel, de gewone aardappels en de zoete
aardappels of bataten ; verder den pijlwortel, welke het bekende arrowrootmeel levert,
en eindelijk den oliehoudenden aardamandel (Araehis hypogaea L.), welke laatste in
de Zuid-Braziliaansche kolonign op groote sehaal verbouwd wordt. Voor den uitvoer
worden gecultiveerd : katoen, suikerriet, tabak, koffie en thee. De koffie wordt op
de groote landgoederen van midden-Brazilig, de „fazenda’s,” geteeld. Verder levert
het land een grooten rijkdom aan woudproducten.
Brazilig is in één woord een land met overvloed van natuurlijke rijkdommen, maar
de geschikte werkkrachten, om die te exploiteeren, ontbreken er nog.
LITTERATUUR OVER BRAZILIË.
Oskar Canstatt. Das republikanische Brasilien in Vergangenheit und Gegenwart.
Leipzig, 1899.
Moriz S chanz. Das heutige Brasilien. Land, Leute und wirtschaftliche Verhältnisse.
Hamburg, 1893.
0 . Araujo. L’Idée républicaine au Brésil. Paris, 1893.
J. C. F l e t sc h er & D. V. K id d e r . Brazil and the Brazilians. London, 1879.
M. L. v. Dev en t e r . Brazilig. Land en volk geschetst. Amsterdam, 1888.
y . RiJCKEVopsEL. Uit Brazilig. Rotterdam, 1886.
Gustav Koenigswald. Rio Grande do Sul. St. Paulo, 1898.
E. Levasseur. Le Brésil. Paris 1889.
Abreu and Gabral. Brazil geograflco-historico. Riv de Janeiro 1884.