OPENBARE LANDERIJEN.
• Daarnaast bestaan nog de „Timber-Culture Acts” van 1873 en 1878. Het doel met
deze^ wetten is de uitbreiding van bosschen in de Unie te bevorderen. Zii geven het
recht aan leder kolomst, die m twee jaren 5 acres bosch heeft geplant, op een huis-
Pfei f y“ 80 acres> of> als hlJ 10 acres bosch heeft geplant l:\lv' (XhI Clo.-.... op een huisplaats van
Op die wjjze is geteacht steeds meer en meer van het staatsland in cultuur te
oi engen. V\ y wezen er reeds. vroeger op, dat in iedere township 2 secties van 640
acres land zijn gereserveerd, om voor de kosten van het onderwijs te dienen, itöil u U S ^anderijen in de Vereenigdfe Staten is nog een aanzienlijke opper-
-afiMß c . ? generale Landcommissafis berekende in '1891, dat er nooaöo,
21b,8bl acres open waren, van welke nog slechts 282;772,439. waren uitge-
EEN BOCHT TAN DE ELEVATED BAILWAY, 8e AVENUE, UOe STBAAT, IN NEW-YOBK.
meten. In Illinois is geen enkele acre openbaar land meer in de hand van den Staat,
in Missouri daarentegen nog 1,151,463 acres; in Iowa slechts nog 20,000 acres, in
Kansas 755,701 acres, m Nebraska nog 11,226,534 acres. In Minlsota omvatten de
?Sen/fiaoA« memen 2>902’034 acres uitgemeten land, in Washington zelfs nog
ir Vn i É P 9 onrl ei™ w y°m>ng 49,010,060 acres, in Utah 36,205,100 acres,
m Nooid-Dakota 30,397,400 acres, in Zuid-Dakota 10,241,498 acres. Ih Nevada
Bon.dsrfgeer“ g nog over 50,804,540 acres, in Nieuw-Mexico over
« 7A 8 acres’ -ln n rvtana over 64>894,627 acres. Aan de Pacifische kust zijn nog
53,922,718 acres in Californie en 38,270,228 acres in Oregon beschikbaar. Ook in het
de regeerin,S n°g groote landoppervlakten te r beschikking: in Alabama
1,105,060 acres, in Arkansas 4,902,319 acres, in Florida 5.624.326 acres en in
ECONOMISGHE ONTWIKKELING. GRONDEIGENAARS EN PACHTERS. 239
Louisiana 1,358,853 acres. Verder in Michigan 832,707 acres en in Arizona 40,699,052
acres. Wel is waar is een groot gedeelte dezer landerijen onbebouwbaar, bestaande
uit rots, moeras, zandverstuiving enz., doch ook aanzienlijke gedeelten zijn. uiterst
vruchtbaar en wachten sleehts op den ploèg, om goede oogsterr te geven.
Reusachtig is de economische ontwikkeling der Vereenigde' Staten in deze eeuw.
Be overvloed van natuurlijke rijkdommen, welke hier nog ongeëxploiteerd lagen,
konden onder den invloed der moderne verkeersmiddelen tot de levende kracht der
économische beweging worden.
De uitbreiding van den landbouw, die wij beschreven, leverde het handelsmateriaal
voor de Unie: Met den landbouw nam ook de handel in aanzienlijke verhoudingen
toe, en hij werd gevoerd längs kanalen, die hoe langer hoe dieper in het binnenland
doördrongen. In körte woorden kan de geschiedenis van den handel worden verhaald.
De uitvoer bedroeg in 1790: $ 20,000,000, bereikte $ 60,000,000 in de volgende
veertig jaar tot 1830, en in de halve eeuw na 1830 steeg die tot 725,000,000, om in
1897 een bedrag van 1,032,007,603 te bereiken. De netto invoer bedroeg in 1790 een
waarde van $ 22,5 milk, in 1830 van 75 mill. en in 1897 van $ 764,7 millioen. De
invoer werd sedert 1790 drie en dertig maal vergroot, de uitvoer een en vijftig
maal vergroot, cijfers, die duidelijk spreken van het economische vermögen van
dezen Staat, voor de koopkracht van het volk. Niettegenstaande de groote uitbreiding
der industrie in Amerika, neemt toch de invoer van buiten toe, maar veel meer
brèidt zieh de exportatie uit. Tot hoofdartikelen van den uitvoer behooren de land-
bouwproducten (in 1896/97 voor 683 mill. dollars, van den totalen uitvoer van 1032
mill. dollar).
De drijfkracht voor die buitengewone uitbreiding van den landbouw en den uitvoer
vormen de moderne verkeerswegen, vooral de sporen. Ook hierin heeft de Unie
een buitengewonen voortgang gemaakt. Eigenaardig is het, dat de spoorwegen alle
het bezit zijn van particulière maatschappijen, die een feilen econornischen strijd
met elkander voeren.
In 1827 werd de eerste spoorweg in de Unie aangelegd tot transport van steenen
uit steengroeven, in 1833 werd het eerst de stoom als drijfkracht voor spoorwegen
gebruikt tusschen Amboy en Bordentown in New-Jersey. Toen eenmaal de aanleg
was begonnen, ging het snel verder : in 1856 had de Unie reeds 37.000 K.M. spoorweg,
in 1881: 105,716 K.M. en in 1893 : 281,934 K. M. Wij wezen er reeds op, dat
de spoorwegondernemingen bevorderd werden door landsuitgiften, en aan dien maatregel
hebben de spoorwegkoningen een groot gedeelte van .hun kapitaal te danken.
In 1888 had de Unie 40 K.M. spoorweglengte op 10,000 bewoners, en het Duitsche
Rijk slechts 8.8 K.M., Nederland 5,5 K.M., cijfers, die de beteekenis van de spoorwegen
van de Unie in het licht stellen.
De omstandigheid, dat in de Vereenigde Staten zulke groote uitgestrektheden
staatsland waren, die tegen geringen prijs in eigendom konden verkregen worden,
had ten gevolge, dat een groot aantal gebruikers ook eigenaars zijn van den grond.
In 1890 waren er 4,767,179 families, die boerderijen in gebruik hadden. Van dezen
waren er 3,142,746 families, welke tevens eigenaars waren (2,255,789 boerderijen vrij
en 886,957 onder hypotheek) terwijl 1,624,433 families gehuurde boerenplaatsen in
gebruik hadden. Die verhouding is buitengewoon günstig en wijst op een gezonden
economischen toestand in Amerika. Van de 121/a mill. huisgezinnen woonden er in
1890 meer dan 6 mill. in een eigen huis. En als men de doorsnede der huwelijken
vergelijkt, valt in het oog, dat schier alle meisjes op den huwbaren leeftijd een
huwelijlc sluiten en bijna geen enkele ongetrouwd blijft.
De goedkoope wijze, waärop grondbezit kon verkregen worden, goede, vruchtbare
gronden, was de bron van den gezonden grondslag, van de ontwikkeling van den
boerenstand in Amerika, en geen land ter wereld kan hiermede concurreeren. Lande-
rijen, waar in dertig jaren niet gedacht werd aan bemesting en die toch goede
o'pbrengsten gaven, vindt men er in overvloed. Het is zeker, dat hier een stelsel van
roofbouw werd toegepast, dat er uitputting van gronden plaats had, maar ook hierin
komt verbetering.