&flD ofl
C3 f«l >l—o'
Q lO « «0
HET MÖLA DER PRIESTERESSEN 153
tot een blaka, de stofifelijke uitdrukking van hetgeen van de
go eesten ogewenscht wordt. Enkele kawits worden aan den hawat en
aan het dakvenster gehecht, waardoor de geest moet biunenkomen.
Met het vervaardigen van dit alles verloopt de voormiddag; dan
keelt een der mannelijke huisgenooten een klein varken en het
bloed daarvan wordt opgevangen op pisangbladen en daoen sawang
(Cordyline javanica Bl. ß) om later aangewend te worden bij het
eigenlijk mela en als voedsel voor de geesten. In dien tijd heeft
de dajoeng zieh op een fraaie rotanmat geplaatst onder het geopende
dakvenster, naar Kajanwijze met gekruiste beenen en de rechterhand
onder het hoofd. Voor zieh heeft zij een uitstalling van allerlei
mooi’s: doeken, koralen halskettingen, oude zwaarden en gongs
benevens de blaka. Aan het dakvenster hangt een alän broewa
of zielenweg, om aan de ziel het afdalen door het venster gemak-
kelijk en aangenaam te maken; längs dezen tracht de dajoeng al
zingend de rondzwervende ziel met behulp der geesten van Apoe
Lagan terug te krijgen. Meent zij hierin geslaagd te zijn, dan doet
zij de ziel eerst in een gesloten mandje van het model van een
ingan, waarin kawits met voeding. Nadat zij het in een donkeren
hoek gedeponeerd heeft, nuttigen de aanwezigen weer een hartig
maal, waarvan nu het vleesch van het biggetje de hoofdschotel
uitmaakt. Wordt het donker, dan is de tijd aangebroken voor het
eigenlijke mela, waarvoor alles gesloten wordt en een oud zwaard
en een oude speerpunt met kawits en daöen sawang met varkens-
bloed worden voorzien en de patient als ’t wäre daartusschen geplaatst
met den voet op het zwaard, terwijl de priesteres niet de speerpunt
den arm van den zieke bestrijkt van boven naar beneden. Deze
bewerking, het mela, dient, om de ziel, die de dajoeng vooraf in
het hoofd van de behandelde persoon geblazen heeft, met al dat
goede in aanraking te brengen en over te halen, om het lichaam
niet weer te verlaten.
Daarna worden ook de huisgenooten met hetzelfde doel bewerbt
en dus voor hun gezond blijven gezorgd, waarna de dajoeng huis-
waarts keert met de belooning van een zwaard en 4 of 5 oude
kralen, die een waarde hebben naar de welgesteldheid der familie,
maar soms 3 rijksdaalders het stuk kosten.