TIJDELIJKE HÜT DER ’MA SOELINGS. 285
Soelings, welke 30 M. lang en 2 M. diep, anders niet voor 50
personen gemaakt was.
Daar vroeger vooral de overzijde gebruikt werd voor legerplaats,
zoo stond aan deze zijde nog genoeg dun onderhout voor posten en
ribben van onze hut. Maar het duurde wel een paar u u r, voor
onze koeli’s langzamerhaud kwamen opdagen vooral uit den omtrek
van het bui3 van Adam, dat hen waarschijnlijk zoo aantrok om de
laatste berichten uit den Mahäkam. Eenmaal aan het werk, legden
zij er zieh op to e, een sterke groote tent in elkaar te binden, omdat
wij hier verscheidene dagen zouden blijven; de jongeren droegen
daarop alle goederen uit de booten naar boven, waar wij ze
onder den vloer of er bovenop naast onze matrassen en klamboes,
een droge plaats konden geven.
Yervolgens eischten de booten een groote zorg, daar zij vooreerst
geen dienst meer zouden doen en in het bosch hier moesten achter-
blijven. Tot mijne verrassing maakten de Kajans uit zieh zelf op
den anderen oever eenvoudige stellages, op welke de booten in
schuinen stand kwamen te liggen, zoodat zij ook na langer tijd
noch door de ligging op den grond, noch door het regenwater
konden bederven.
Naast de natuur moesten zij beschermd worden tegen de menschen,
die wellicht het weghalen eenvoudiger zouden vindeu, dan
het vervaardigen, maar ook daarop wist men raad. Aan het beneden-
einde van iedere boot werd een houtje dwars en horizontaal er
voor gezet als verbod voor het weghalen en een rond gebogen tak
er boven gehangen om aan te geven, hoe groot de gong zou
moeten wezen, om de boete te betalen bij overtreding.
Zoo was de dag toch goed besteed en begaven wij ons rüstig
naar bed, toen een paar Kajans ons uit den slaap kwamen
wekken met het bericht, dat zij meenden om ons kampement te
hooren sluipen. Hoewel dat nogal onwaarschijnlijk klonk, zoo vol-
deden wij aan hun verzoek en losten een paar schoten in de rieh-'
ting van het bosch, en overtuigd, dat zij toch goed waken zouden,
sliepen wij, ook op de honden vertrouwende, tot den morgen.
Het verdeelen onzer goederen in draagbare vrachten nam een
gedeelte van den volgenden dag in , en zoo kon er van vertrek nog