
 
        
         
		B e v e 'S'î 'ï g ï 'n g   v a !n   B a it s   G r e g o r i u s . 
 Gregorius  Bistep,  dienstknecht  der  dienstknechten  Gods,  tot euwige  gedachtenisse  der  
 sake,  het  geene  tot  voerdeel  der Kercke  ende  dien  vblgende  der  kerckelÿke  parsone»  ge-  
 schiet  is, op  dat  anici alles east  e»  ongeschonden blijve,  soo  brengen wy  geerne  vasfacheyt  
 ran  verteckinge  daer  by.  Immer*  de  bcgecrte  van  wegen  oneen  eerweerdrgen  brooder  
 Amoldo»  Biscop  van  Vtrecht  (I),  onlancks  aen  ons  verthoont,  bogreep,  dat wylen onsen  
 seer  geliefden  Soone  in Christo,  Carolus,  Booms  ¡ | g |   altÿt vermeerder des Erjoks,  an  
 den  Biscop  van  Vtrecht,  die welcke  doemael»  was  ende  des  selfs  nasate», wt  de  volheyt  
 der Kéyserhjtske  tnaoht.  wt  sèkre wetenàchap, Voor enwigh  geCoUsenteert en ook toegelaten  
 heeft  dat  den Biseop  van  Vtrecht  die in  der Ujt wésen sonde,  gonde of srinere mnntesoude  
 imagen  te  maken  ¡ S   te  slaen  van  gdfleke Valeur met  de  munte  der  Eoomache Keyse-  
 reo  dea  selve»  Caroli  vooraaten,  Sonder  veraöeck  ofte consent der  Prelate»  ende  der  Cter-  
 siien  van  de  kercken  der stadt Vtrecht,  vassalen,  ofte  een,ge  andre  binnen  den  d,atmete  
 der  landen  des  »einen  Biscop  verbauende,  in  de  seine  stadt  Vtrecht,  ofte  op  een  an  re  
 písete  sijner  landen,  daert  hem  notte  sonde  mögen  dnnekert,  ende  dat hy andre münten  
 van  Vorsten, Granen,  Eedelen,  ofte  Vnivemteyten,  wie  het  Sonde  mögen  wesen,  Wtgc-  
 sondert  alleen  die  van  Carolus  selve,  ende  van  andre Boomaohe Keyseren  ende Conmg  
 in  der  tijt  wesende,  tende  vermögen  te mederete»  ende  te  tenere»  na  de valeur  van  
 fijn  gondt  of  s ita r,  welck  na  de proene  ofte genoechsame  ondersoeoklnge  door het  vnyr  
 S S   daer  van  sonde  overblijuen,  alleen  binnen  de  limiten 
 van  Vtrecht  Zpecialijck  onderworpen,  gdijek  als  in  de  autentyoke  bneuen,  met  het »egei  
 vsn  Keizer  Carel  seine  beueaticht, welcher  inhout wy  Van woort tot woort  m  dSse tegen  
 wsordige hebben  doen  innoegen,  breder begrepen  is,  Waer oner van  wegen  den gheseyden  
 Artiöldüs Biseop  aen  ons  ootmoedelijck  vertecht is,  dat wy  tot  sodamge  toeiatange  en  ver-  
 gnnninge,  door  den  gemelten  Keysei  gedaen  als  voorseyt,  ¡de  eracht van  benesfange Wt 
 Apostolische  goedertietenheyt  sonden  willen  bijvoegen. 
 Wy  dan  door  sodanige  Ootmoedige  versoeken  bewogen  sijnde,  met  tegenstaende  eenige  
 lvooideü  in  de  seine  brienen  ingeételt,  als  namelijek  van  principale  kercken  hd;  heilig  
 Boomsche  Eijek  onderworpen  sijnde,  dewelote  in  de seine  brienen  geensina  hadden  moe-  
 ten  gestelt  werden,  nochtana  de  voorseyde  toelatinge  ende  vergnnninge  vbor  vast  ende  
 aengenaem  hondende,  bevestigen  wy  dezelve  seer  vermeerdert  sijnde wt  sekre Wetenschap  
 met  den  inhont  deser  tegenwoordige,  ende  versteroken  deselve  met  de  voorstane 
 (1 ,  BiMCÏop  A n «   f l  H o om e   re g e e rd e ,  g d ijk   wij  r t r a k .  zien  z t j l e a ,   v an  1 3 7 1   1 379. 
 tegenwoordige  schliff,  Doch  den  inhout  der  geseyde  brienen  is dusdanigh.  In   den name  
 der  heylige  &e. 
 Door  den  Heere  Keyser.  J o a n n e s   Eystetensis.  Joannes  Saxo. 
 Het  aal  dan  geen  mansch  geoorloft  sgn  dit gesohrift  vánense  benestinge en veraterc-  
 kinge  te  brekeri',  ofte  door ' een  vermeide  stoutigheyt  daer  tegen  te  gaen.  Soo  nochtans  
 ymant  sigh  mochte, onderwinden  snlcx  te  attenterai,  die wete  dat  hy  veruaUen  sal  ,n  de  
 indignatie  van  den  Almabhtigen  Godt  ende  sijner  Heyligeri  Apostelen Petras  en Paulus. 
 Gegeven  te  Auinion  den  XXV  Decembris  int  vierde  jaer  van  ons  Pausdom. 
 Stont  geschienen  op  de  vouwe  de  Cástris. 
 Misschien  waren  de  beide  zoo  even  medegedeelde  stukken  beter  onder  Jan  
 van Vernenburg  of Aarnoud  van  Hoorne  gepiaatst  geweest,  maar  aangezien  de  
 Giftbrief toeb  oorspronkelijk  aan  Jan  van  Arkel  ia  verleend  geworden,  meenden  
 wij,  dat  hij  gevoegelijk  de  hem  thans  verleende  plants  konde  innemen. 
 Tot  de  kennis  van  den  toestand  der  Stichtsche  ingezetenenl  in  deze  dagen  
 diene  de  mededeeling  van  hêt  vplgende1 stuk : 
 Wi  Johan,  bider  ghenade  Öoods  Biscop  ^UtrechtI maken  kenUe  allen  Inden,  dat wy  
 Whesekért  ende  geloeft  hebben,  zekeren  er.de  ghrioven  onser  ghenieine  ecclesien  van  Utrecht  
 Vast  ende  stade  te  honden,  ende  vol  te 'doen  mit  goeden  tronwen  alle  die punten  ende  za-  
 kën,  die  hier  na  bescreven  staen.  In  den  eersten,  dat  wi  gèenrehande  orloghe  npeli  grote  
 Sáke’n  daer  gesiene  is  orloghe  ofte  comen  in hinderíissé  der  voerseider  ecclesien  of ons laufs  
 van  Utrecht,  beghinnen  of  aennemen  en1 seilen,  ende  gheviel  ons  enigherhande  orloghe,  
 dat God  verhoeden  meet,  daer  en  sel wi testant,  vrede,  noeh  zoene  of  gheven,  noch  aen-  
 gaen,  noch  gheenrehande  traçtaet  daer  of  hebben  noeh  honden,  te»  si  bi Wille,  consent  
 ende gostÄuneken  onser  ecclesien  voerseyt,  of der  gbsenre die, »i da«r toc sette» ende vuegen  
 seilen;  voert  dht wi  onse Ecclesien,  ende  die personen  van  den  ecclesien,  ende Papen  ende  
 Clercken  onser  stat  ende  ons  Gestichts  van  Utrecht  in  hären  rechte  ende, vrijheit  honden  
 ende  bescermen seilen,  ende  hem,  ende Eidderen  ende Knapen,  ende al  onsen  l'nden,  arme  
 ende rijke ons  Gestichts  landrecht  doen  seilen  tot  aire tijt,  alse wijs  versucht  werden,  zonder  
 enich  ydd "of  onnutte  verta»  boven  lantrecht.  Voert  so  bekennen  wi,  dat  aisulke  
 hulpe,  alse  die  ecclesien  voerseit  ons  gedaen  hebben  aen  gelde',  dat  hebben  si  ons  gedaen  
 van  gracien,  ende  van  ghenen  rechte  eisehen  en  seilen,  noch  en  moghen,  ende  alle  voer-  
 sohrevene  punten  sonder  argèliet,  endrionsen  eet  dien  wi  gedaen  hebben  voer  onser  eccle-  
 sien  in  onse  eerste  comende  blivende  in  sijnre  raaeht.  In  oeroonde  deser  dmghe  hebben  
 wi  desen  brief  doen  beseghelen  mit  onsen  groten  zeghel,  ende  deser  brieve  sijn vive  [d.  1.