
,'A
h fy.
■-
I Mi!'
l o , M A N I E R V A N V O E L E N.
V . W a a rom z e g t g y ; op de g ew o o a e
w y z e ?
A. Op de gewoone w y z e iets aan te
ja a k eD j is eene zaak met de vingers aan
te v a t te n , zo ais d ezelven nátuurlyk aan
onze hand zyn geplaatst. Dus leert men
v o e le n , ea men gaat op die w y z e a ltyd
vo o rt.
V . En wanneer men dit niet d o e t?
A . Dan wo rdt men bedroogen! b y voor-
b e s ld , ik z a l (Heek uw e linkerhand eens
pia t u it) ■ deezen Knikke r in de palm van
d e z e lv e le g g e n , en g y moet dan met de
vingers van uw regterhand v o e le n , hoe
ve e len er in gelegd zyn,
V . D it is k la a r ! ik w e e t , ik v o e !
nu niet meer dan ienen in d e z e lv e ,
A . SluitV nu eens uw e o o g en ; le g den
tweeden vinger van uw e regterhand over
den e e r ile n ; vo e l nu den Knik k e r, en
draai hem een w e in igje in de r o n d t e . . . . ,
jHoe v e e le Knikkers v o e lt g y n u ?
V . N u v o e le ik er twee!
A . En e v enw e l is er niet meer dan
één in uw e h a n d ... Open uwe oogen 1
V . ’ t Is z o ; maar van waar k omt dit be-
drog in het v o e len ?
Ä. OJ door het voelen op eene on-
gewoond w y z e ; o f om dat de Knik-
door ide overbuiging des tweedea
„viai
d o L E t J R E N I N B L O . E M E N . I I
v in g e r s , aan de re g te r zyd e van den eers-
ten en aan de linker z y d e des tw e e d en ,
overhands geraakt w o rd t : b y g e v o lg , als
w y op de gewoone w y z e iets aanraaken,
krygen w y er de waare kennis v a n , en
anders aie t,
V . En waarop zu lt g y dit nu toepas-
fe n ?
A , Op het z ie n , om ü te le e r en ,
dat w y de bepaalde gedaante der dingen
op d e z e lfd e w y z e zien,
V . E n waarom dat ?
A , Om dat anders de M e e tk u n d e , die
z ie h niet a lleen tot de g ro o t te , maar
o ok tot de gedaante der lichaamen bep
a a lt , en den grondflag to t eene vas te
red en e e rw y ze in de Redenkunde le g t , ge-
heel onzeker w o r d t , en a lles op lo s fe
fch ro e v e a g e z e t.
V . G y w ü t dan z e g g e n , dat w y a llen
a lle Koleuren iq Bloemen niet op dez
e lfd e w y z e z ien ?
A . G y moet my w é l ve rftaan! Ik z e g ,
dat w y allen overeenftemmen iri de be-
paaling van de betrekk elyk e groottq ea
gedaante der lich a am en , als w y w é l z ie n ;
maar het fch yn t o n z e k e r , o f a lle M e n fchen
w e l volkomen o vereen ftemmen, wan-
peer z y de Koleuren ia Bloemen en andere
dingen b e fch o uw en , dat i s , het
fch yn t
i
i' Il i
Ul V,
•V
' ÚI ';. I
h I
' á:
I
' « i l
iI'iPd
f
, i
Ast: