
f.fi
i P'S '
1'^ ^
5,
'í'
f b
‘.1‘Sí
Í1F ^7iP:.f
S Z w A R T. E ' B L o E M £ N.
o f ten blaauwe h e l t , w e lk e veelen voor
Zw a r t a an zien ; doch anderen daarvoor
Eiet houden. Eene V ro uw van aanziea
h eefc my onlangs v e r z e k e rd , dat z e , ia
de v e ld ra van d e Kaap de Goede Hoop,
fra a je zw a i t e Bloemen gezien h e e fc ; maar
deezen zyn nooic onder myn o o g g e k o
Mien. Den ze e r achcbaaren Heer b ergh ,
die in dien fchoonen W a e rd d -o o rd w o o n t ,
e n , onder den, H s t der Regeering a ld a a r ,
eg te r den Geleerden altoos günstig b l y f t ,
w ille n w y daarover v ra ag ea , Zefcer gaat
h e t , dat w y a lle Bloemen der W a e re ld
» o g niet kennen; en de f t e l lin g ; dat
d e Bloemen altoos en a lle en lyk tot v e r ,
v ro ly k in g dienen , uit myn z o even. ge-
s e g d e niet zo v o lilre k t opgemaakt moet
w o rd en , h o ew e l eene zw a ite Bloem^ on-
d er anderen van v e rfch illend e Koleuren
p ryk en d e , eene fraaio vertooning z o u kua-
nen maakea.
V . Z o z y dan in w e zen is moet z y
g e ly k andeie Bloemen, allen Menfcheri
verraaak g e e v e n , ten minstea nut doeo ia
de g ro o te Schippiage.
A . Het^ la a tfte is o ab e tw is tb a a r ; maar
w a t z a l ik ü op het e erfle ancwoorden ?
L a a t my hier eenen uitflap d oen; laat
m y eene gelykenis overneemen. W y voeíen ea
tasten a lle n , g e ly k g y w e e t , op d e z e lB
d©
VOELEN VAN K I N D E R E N. :Ji
de w y z e , en dit leeren w y , nog K in .
ders z y n d e , ze e r vro eg, M e t ve rwonde-
ring en vermaak z ie ik menigmaal, hoe
fpoed ig de Z ie l der jonge W ig ten b e z ig
i s , hoe onvermoeid z y v o o r tg a a t , om ,
door k vo e len en tasten der Hän den ,
kennis van zaaken te krygen. ’ t Z yn
daarom onverilandige Oud e rs , die d eeze
neiging tegen gaan; die verftoord w o r d
en , wanneer hunne Kinders a lle s , wa t
onder hunne magt k om t , aangrypea ^
w illen d e , dat z y z ieh alleen tot het
imo gege even fpe elgo ed bepaalen zu llen .
Die is verkeerd. H o e meer. zaaken men
den Kinderen geefc om t s v o e len , hoe
v ro e g e r hunne Z ie l in kennis toeneemt.
W an n e e r z y nog n ie t fpreeken kunneay
moeten' z y door tasten leeren. Ondervin-
ding le e r t b e te r dan ontvangen Onderwys*
T o e n men den Kinderen klai o f eene andere
w e ek e Hoffe in handen g ege ev en h a d t,
en z y , die kneedende en fa tfo en e e ren d e ,
hunne, denkbeeiden daardoor u itd u id d en ,’
w e rd t het b eg jnfe l to t de fchoone kunsc
van B o e t fe e r en , z o ’ c fch y n t , g e b o o r en ,
ea daarna door de andere zinnen voortge»
z e t en vo lto o id . Z y hebben dus den voB
wa sfen’ Lieden g e le e rd , en het is o n z e
pligt hun ook te laaten leeren door alle r -
k i e d in g en , op de gewoone w y z e , te la a te i
Mataaken en tasten. A j V . Waar»
V.
v1
« *1
iil
,L..J
■fcl
¡M<»'.i1
■Vstl
i i! V
'l>rÁ
» f
im
i/Ä
■(
■ / i '