kostbaar porselein is geplaatst. Zoowel uit bet salon als uit de
vestibule leidt een met snijwerk versierde deur naar de zaal,
die het middelste gedeelte van het huis inneemt en twee vensters
aan den voorgevel nevens de voordeur heeft. Ook hier, evenals
m de overige kamers, vinden wij eikenhouten beschotwerk. Een
behangsei van goudleer bedekt de wanden daarboven. De zolder
is in vakken afgedeeld, die op blaauwen grond het vergulde
naamcijfer des prinsen dragen. Onder de antieke sehouw zijn
tegels gemetseld en oude koperen haardbenoodigheden geplaatst.
Een koperen kroon hangt in het midden boven de eikenhouten
tafel. Stoelen en kästen, klok en spiegel, alles is antiek, en kostbaar
porselein pronkt ook hier in overvloed. Nevens de zaal liggen
twee kleinere vertrekken. Dat aan de voorzijde van het huis is
een slaapkamer, met ledekant en toilet, waarop de portretten
van Willem Hendrik Friso en zijn gemalin in blaauwe tegels.
Het volledige ameublement, waaraan ook de koperen beddepan
niet ontbreekt, is geheel uit den „ouden tijd” afkomstig en ’t
behangsei boven het beschot met figuren en landschappen beschil-
derd. Achter de slaapkamer ligt de // bi bl iothcck71. Hier zijn kleine,
in lood gevatte en met gekleurde wapens versierde ruiten, die
het uitzigt geven op den fraaijen tuin achter het huis, waar de
ronde waterkom onder hoog geboomte ligt en een lange laan
zieh uitstrekt. Antieke eikenhouten meubels, in verband met het
donkere beschot en het goudleeren behäng, geven dit vertrek
een rüstig en deftig voorkomen en de boekenkast bevat, in per-
kament gebonden, historische beschrijvingen van de gewesten en
steden des lands.
Uit de middenzaal leidt een trap naar de zaal in den vleugel,
die aan de achterzijde uitspringt. De kelder daaronder is, even
als het muurwerk en de zoldering, nog van het oude kasteel
over, maar alles is gerestaureerd. De talrijke kleine balken zijn
rood met vergulde randen. ft Behangsei is van zware gebloemde
stof. Op de breede lijst der gebeeldhouwde lambrizering prijken
porseieinen vazen en pullen. Boven den grooten schoorsteen is
een verdienstelijke schilderij van een’ ouden meester geplaatst.
De meubels zijn van gesneden hout en het buffet is voorzien
van kostbaar aardewerk en bekers, waaronder een het h u i s
■t e r FI o r s t in zijn’ vorigen Staat vertoont.
Nog voortdurend wordt de schat van oudheden, inditjuweel
van een museum bewaard, door kunstwerken uit de 16'-*° en 17“1“
eeuw vergroot, en het geheel verplaatst ons veel beter in den
bloeitijd onzer vaderlandsche kunstnijverheid, dan de voortreffe-
lijkste tentoonstelling het vermag, omdat hier alles op zijn plaats
is te vinden en wij den indruk ontvangen van een bewoond h uis,
ten gebruike van een aanzienlijk geslacht. bestemd. Alleen, het
fraaije effect der heldere spiegelruiten kenden onze vaderen niet.
Daarentegen zouden zij ’t gemis van een keuken zonder twijfel
hebben gevoeld.
Naast den grooten stal, die boven de deur het wapen van
t e r H o r s t met het jaartal 1701 vertoont, ligt de uitgestrekte
moestuin en boomgaard, door hooge steenen muren beveiligd.
En als wij ook daarin een’ blik hebben geworpen, scheiden wij
van het schoone jagtslot, dat den kunstzin van den vorstelijken
eigenaar evenzeer vereert, als de kennis en den smaak des ont-
werpers, den heer P. W. F. Mo u t o n , in d en Haag.
Van den eikensingel buiten de gracht zien wij nog eens de
geschoren hagen, met de daarin gespaarde bogen, rondom den
tuin. Voorts spoeden wij ons naar E i k e n h o r s t . Aan de lange
laan ligt een vriendelijke boerderij, wier witte muren schitteren
tusschen het groen. Wij komen längs weilanden, van bosschen om-
ringd. Een tweede boerderij, onder Raephor s tbehoorende, ligt
daar ginds voor het zware hout. De breede vijver rondom den
moestuin van E i k e n h o r s t zien wij straks ter linkerhand en
dan volgt het groote grasplein, waarop prächtige eiken in menigte
zieh fier verheffen.
Op E i k e n h o r s t , in 1845 bij de bezittingen des prinsen
getrokken, staat geen heerenhuis. De fundamenten liggen nog
wel in den grond tegenover de eikenlaan, die op den straatweg
aanloopt, maar het huis is vervangen door eene uitstekend nette
boerenwoning, die wel als een „modelboerderij” mag gelden.