De Wateringsche Slnis,
hoofdamb. Wa t e r i n g e n ,
lidmaat. Zegbroek,
» Haagambacht ,
morgen.
Transport 2700
1800
300
300
600
1000
430
330
900
700
600
400
1000
600
800
600
De Voorburgsche Sluis,
hoofdamb. V o o r b u r g , »
lidmaat. Te d i n g e r b r o e k , »
" ’s Gravezande-bui ten, »
» ’sGravezande-binuen, »
De Naaldwijhsche Sluis}
hoofdamb. Na al dwi jk, «
lidmaat. De L i e r , »
» We s t k amp , *
» Oo st kamp , »
De Maaslandsche Sluis,
hoofdamb. Maasland , »
lidmaat. Di jkpolder , »
Achterb urgersdi jk, »
* Achter -de^Gang, »
De Vlaardingsclie Sluis,
hoofdamb. VI aardi ngen, »
lidmaat. Hoogstad of Broek, »
» Zouteveen, »
* Aa l k e e t , »
De Rijswijische Sluis,
hoofdamb. R ij s w y k , »
De Schipluidensche Sluis,
hoofdamb. Schipluiden, »
lidmaat. Hod enp i j l , »
Wo u d -Ha r n a s c h , »
* Aalkeet . ' »
Oost - A mbachtek :
De Vrijenbansche Sluis,
hoofdamb. V r i j e n b a n , met 1817
hdmaat. Ba b b e r s p o l d e r , » ‘ l g 3
2600
2600
2600
2700
1000
800
700
200
2700
2600
2600
De Hof-van-Delftsche Sluis,
hoofdamb. H o f - van -De l f t ,
lidmaat. Poor t land,
1800
800
2000
2000
1830
233
423
810
880
380
470
763
393
810
340
880
810
428
810
830
680
898
170
bund.
2293
2210
2210
2210
2293
2293
2210
868
410
423
310
1544
156
1275
425
2210
1700
1700
Transportere 25,100 of 21,535
morgen. bund.
Transport 25,100 21,335
De Pijnackersche Sluis,
hoofdamb. P ijn a c k e r , » 1750 1487,80
lidmaat. Ac kers di j k , » 250 212,50
2000 1700
De Serieliehe Sluis,
hoofdamb. B e r k e l , 1333-1-- 1133
lidmaat. Sch i e v e e n , » 666s 5b7
2000 1700
De Kethelsche Sluis,
hoofdamb. K e t h e l , * 1333|
lidmaat. N o o t d o r p , » 666| 567
2000______ 1700
Zoodat hieruit blijkt, dat het schotbare land
jn Delflakd kan berekend worden op . . . . .31,100 ot 2b,435
Waarbij nog komt voor het Honderdland, bij
Naaldwijk, hetwelk onder de West-Ambachten
behoort. . ................... * ' _________ _
Komt alzoo voor geheel D e l f l a k d 31,200 of 26,520
Behalve de hierboven gemelde sluizen, bestaat er nog eene, genaamd
de Oranj es l ui s , in den dijk tusschen Maaslandsluis en ’s Grave-
zande, aan het Amersgat. Deze werd, in het jaar 1673 , op gemeene
kosten van D e l f i a m d , gemaakt, om, längs eene vaart naar Hontsholredijk,
welke toen mede gegraven werd , versch water te bezorgen in de
vijvers der lustplaats van W i l l e m I I I , Prins van Oranje. Naderhand
heeft zij ook tot uitwatering voor D e l f l a k d gediend , nadat men het
Amersgat verdiept en de vaarten, welke derwaarts liepen, gereinigd had.
Dijkgraaf en Hoogheemraden, benevens Hoofd-Ingelanden van D e l f l a k d ,
hebben, in het jaar 1675, bij verzockschrift aan gemelden Prins van
Oranje , als Stadhouder, getracht zieh van een gedeelte der kosten van
het maken en vervolgens van het onderhouden der Oranjesluis te
ontslaan. Zij gaven den Prins, te dien einde, te kennen, dat het
hoogheemraadschap van Schieland in de uitwatering door deze sluis
mede zou bevoordeeld wezen , en verzochten derhalve, dat hij geliefde
te verklären , dat de onkosten zoo wel bij bet hoogheemraadschap van
S ch ie la n d als bij dat van D e l f l a k d zouden gedragen worden. Doch
deze zaak is nooit beslist, en de kosten zijn alleen ten laste van D e l f -
l a h d gebleven.
Men telt in D e l f l a k d 108 molens, om de onderscheidene polders van
het overtollige water te ontlasten.
De dijkslasten , voor zoo veel den Maasdijk aangaat, worden door
de ambachten en ook door bijzonderen gedragen. Te weten : de hoef-
slagen en verhoogingeri geschieden door de ambachten, welke ieder hun-
nen paal op de dijken hebben, en ook door eenige aangelegene landen.
De zeedijk, met de steenen hoofden , tot beveiliging der kust, in het
jaar 1791 aangelegd, en sedert tot een en twintig stuks vermeerderd,
wordt door het collegie onderhouden en uit den gewonen of uit den bui-
tengewonen omslag van D e l f l a k d betaald. Onder de dijkslasten wordt
ook gerekend het onderhoud van de landscheiding of boevezijdwinde,
tusseVipn tii/in. land e.n H e l f t .Awn. waarvan ieder ambacht ziin ban