ü
I ì
Il ; ! :!'
N A T U U R K U N D E .
iiigingen 3 alle pogingen der Dwinplanden,
jiiets können Jiier uitreciiten alle de wetcen
van de natuur of der beweegingen, en derxelver
werktuigige aanlegging. Zulks is
GOOS werk alleen, die de ziel iieeft gefchapen,
van Wien dezelve onmiddelyk amangt,
Hy alleen kan dezelve , by aldien Hy wil,
vernietigen. Maar dat Hy ziüks niet wil leeraarc
en de reede, en de H. Schrift, en dat
de zielen van iiet ligiiaam ontbonden of eeuwig
gelukzalig , of zondcr einde rampzalig
iyn. Op deeze grond-waarJieid ileunt deeze
Uitlpraak van ICRISTUS j M'aar van wy nu
I d i i
fpreeken. Vreefinnkt^ o Apoftelen, en alle
Gelovigen , voor de wreedlieit der Dwinge-.
landen , voor de gene die het lighaam dooden,
die de deelen van het lleriFelyk ligJiaam van
elkanderen können fcheiden, ja het zelve van
de ziele; rmzr de ziele^ deonfterfielykeliele,
onafhangelyk van de geheele natuur , niet
können dooden. Maar vreeß veel tneer Hern,
die beide ziel en lighaam kan verderven in de
helle, den Schepper aller dingen, GODj
den alderheüigften en alderrechtvaardigilen
Recliter.
P R i N T B L A D DCLXXIX.
in mrden niet tme mufchkem om em ^enningsken verkpgti Ende niet eenuande'
^i« en ^at op de aarde "Valien xpnder mven ^ader.
Ende ook hairen des hoofds zyn alle getelt.
Ende vreeß äan niett gy gaat vele mufchkem te boven, Ma.tth. X.veriT: ig. 30. 31.
Luk. X I I . veriT: ö. 7.
Ende mrden niet vyf muf :hkens -verkogt voor tiveepenningskens ? Ende niet een van
die en is voor GO D vergeeten.
Ja ook^ de hairen mves hoofts die getelt. En vreeß äan niet : gy gaat velt
nmfchkens te bovent
Gy, die ganfih onbezuiß en los daar beenen leeß^
En geen Voorzienigheid erkent, die alle zaake»
Betvaakt^ beheerfcht, en leid; beeft, Zorgelooze, beeft!
Erkent GODS toeverzieht; n;erkt hoe zyne oogen waakeui
En nirfimer ßiiimeren; Leert ^ uit des Beeren '•^•oord,
Dat al 't gefihap'ne word bewaakt door 't eeuwig fFeezeti;
Dat zyn voorzienigheid tot ieder zaak behoord;
Dat Over alles ivat uit GOD ts voortgereezen
Of immer ryzen zal, zyn oogen altoos gaan.
Uw woorden, lydingen ^ uw' daaden, uw gedachten,
U-ju voorfpoed, tegenfpoed, uw leggen, zittcn, fiaan,
Zyn ondcrworpen aan zyn' 'o.'il, dien gy tnoet achten.
GODS toeverzieht is 't rter y dat alle zaaken fiuurts
I-Joe zeer gy tracht het '•juit der fchikking' GOY> te ontwfingeri
'i Is ydel. Zyne magti die alr uw waan verduurdt,
En zyn voorzienigheid beheerfchen alle dingen.
Erkent de Godheid dan: geef haar Beßiermg eer
En regel uvjen zvil naar dien van d'Opperheer.
^ E r i n g e zaken hebben menigmaal groote
V J zwarigheden , gelyk hier cie.prys van
een, twee, ofvyf mufchkens. Want het is
ieer idaarniet, wat Marion is. Uit de oude Lapn
Gpiekfche woordclykevcrklaringen ichynt
Jet te zyn het zelve met aßs. Eiders hebben
yß-'^uas, hen beymißi aHarion , waar voor
Qatmen moet Icezen henhejmfu hat ajfarion.
De Woordelyke Uitbreidingen van Thiloxenus
^jfarion. Deze As , JJfarton heymifu
eene a(fit en eene halve. Men moet aanmerken
, dat by den Romeinen eene a£ìs vaor
are ( ai voor y f j , datis, eene ir^J^j voor koper)
in koper 8. oncen heeft gewoogen. Et»
fenfchmid de Pond. ® Menf. bl. 184. brengtde
prys op 18. kruitzers. Maar ook word as gep
noer
•
: • i
lir
l^:. I'
f
tj. : ¡
£ t
[P
li'.