t 1 -
1 Ufi"
,7,6 g e e s t e l y k e
DE HANDELINGEN DER APOSTELEN.
Hand. I. vers 12.
Doe kterien sy mdermma ^eruK.dem vm dm ierg, die gemami word dmOljf
(berg), welche is naby ^erKfikm, leggende (mn daar) eem SMathsreyKf.
By allen is de lengte van eene Sabbathsreyzt
niet eene en feelve, by gevok 00k
niet de affiand van den Olyfberg van de Hetliee
Stad. Jofifm Oudh. XX. B. 6. kap. heeft
w f Stadien. Van eene Stadie nu legd Saidas:
Eem Stadie is lengiieelK van lem MykfVant
74. Stadien maken eene myU uil. Maar
tene Stadie heeft 600. Voetm. Een Voett&.duiimn.
Wegens de iiitreekening van eene Stadie
tegen bekende aimcetingen hebbe ik eiders
gehandelt. De Rabbynen verftaan doorgaans
onder de benaming van eene Sabbatlits-reize
eene afiland van looo. eilen, 2,00 verre Iiet
den joden geoorlofd was op eene Sabbatii
tereyzen. Anderen willen gooo.elienofiooo.
fdireeden. By Eifenfchmid over de Gewichten
en Maaten bl. iio. 182. maken zooo. Hebreemvfclie
Ellen iiit 5Ì. olympifclie Stadien,
en net 5. Alexandrynfcbe of Siunifciie , dewelke
gelyk 2ynmet30oo.EgiptifciieVoeten,
of 55. f raniche Zesvoeten en isi i i . Voeten.
Hand. I. vers 18.
Zie Matth. XXFIl. vers 5.
P R I N T B L A D DCCXXVI.
Ende andere ¡Rottende ¡fielen: Z j zp vol Kneten wyis. Hand. II. vers 13.
K L I N K D I C H T.
Ves Heiland! Godljkheid firaaUt nit in 't Pinxterfeeß.
Hl zend, naar zyn btlofte, of al zyn' Krmsgezanten,
Om V waar geloove in 't hart der Volkeren te planten ^
Van nit den Hemel neer zyn Goddelyken Geeß.
Dil 'Jsonder maakte een reeks aanfchouaers ganfch bedeeß:
Een groot gedeelte flond verbaafl van alle kanten:
'ler^jjyl een derde foart verwaten^ vloekverwanten^
Vit 'werk belaß'ren en bejpotten mbevreeß.
Zl achten 's Heeren volk van zoeten 'wyn doordronken:
Maar Felms., doar den Geeß der Godheid ryk befihonken,
Joond, dat deez' '.xjonderdaad, döor Joel was voorfpelt.
Hi predikt 's Heilands leer, en toond, dm kracht van redent
Dat Krißus, voor het heil der waereld heeft geleden,
En 't Menjchdom, door zyn dood, gezaligt en herßelt.
DE inborft van ons menfchen is
zodanig, dat wy by gelegendheit van
ongewoone gebeurteniiTen in bet eerft door
verwondering werden aangedaan , maar dat
die zelve ons in vooroordeelen ter ncderi^ort.
In deze vertooning vermengen zieh liclitgelovigheit,
bygeloof, vreeze , liefde, haat,
onbefciieiden yver, andere gemoedsdriften.
Nu en dan worden als door een vergrootglas
geziene natmirelyke dingen voor wondcrwerken
gelioiiden, en in tegendeel worden waaracbtige
wonderwerken zodanig verldeint, als
of zy gezien waren door boUe brandglaazen
van ons verduilkrd verftand. Zeer zcWea
fchorten wy ons oordeel op : Iiet yaardige
vonnisis, gelyk raen zegd, opllaandevoets,
dat maakt de eigenliefde. Het is icts zeWzaams
, wanneer wy ons verftand gebruiken.
TAJL DCCXXVI.
.•VL'T. II V. 3 . 13 .
FLUITO rxpleli, l'EIL OR-'ILIIR DPI.
.(.flp. 0-„|..U, 3.Ì3
^ i t luti' i'i'ir litflrr. l?ifcins't?>i.)liii-lrn-'Öiim\'
•i
i'I M
'•'Sllfli
1:1
I Gt ' i