- . 1
Hif
T E L Y K E
1 7 1 2 G E E S
zel aan ten deele water, ten deele Iiet flymemerig
zap in het water zelve endeaardeichuilende,
liet welk waarlyk geenwynis, maar
wel allengskens, met 'er tyd , op eene ons
onbegrypclykewyze, na verloop van eenige
maanden in wyn veranderd Word. Maar liier
Word water in Watervaten gegooten cn op
liRISTUS bevel komt 'er uit, en word gedronken
wyn, en dat wel edele wyn. En is
de wyze van deze verwüTelinge gelyk met die
verandering van water in bloed: doch met dit
onderfcheid; dat deze den Egiptenaren tot
ftrai is geworden , gene den brailoftsgaften
tot verkwikking en vrolykheit geweeft.
De Jioeveeliieit van net water in wyn veranderd
ziilt gy liciitelyk bepalen by aldien gy
weeten zuit hoe veel een mttnet bevat. Een
Metren is by den Grieken geweeft eene maat
van natte waaren, gelyk met een ßai^ionder
den Hebreen, het welk wy brengen op 2011.
Vierkante Paryfciie dnimen. Andersfins word
het genaamd kaios, hratnian, en liield by
den Atlienienzen 12. cmgios , of 72,. Sexiarm.
Nicatiäri SchoUafies ; ho mmjteys echei
xtßas hehdomlykonta duo. Eifenfchaiied de Pmd.
& Menf. bl. 80.166. Alliier ter piaatze bied
t ig aan eene gepailegelegendheitomeenBiifÄ
zelf op te rekenen by onie Zurichfche maaten,
en om 00k een milllag eiders begaan te
verbeeteren. Middel gekreegen hebbende in
iiet jaar 1731. het grootTte gedeelte van het
Oude Teftament reeds in het licht zynde gegeeven
, om naeiiwkeuriger te bepalen onze
maaten zoo van natte als drooge waaren, hebbe
ik gevonden de volgende dingen.
In de Stadsmaat. in de Landmaat.
Maat. Vierded. Maaten. Vierded.
Bath. iS.
Hin. 4. 1,;;. —^—• 3 »iii-
— — 1,55.
L o g . _ — Ittt- —^—
Een Ei ttt
Uit welke onderftelling zullen zes watervaten
(genoomen zynde twee metreeten voor
elk Watervat) opieveren
Stadsmatcn Vierded. Landmaat Vierded.
3 1 9 . OTTT- 3t t v
( drie metreeten genoomen voor elke watervaten
)
4 7 8 . It H - 397. Ii r i -
Insgelyks voor liolie maaten van droo;
waaren zyn volgens de ZuriciiTcIie Maaten i
volgende voortgekoomen. Een
Vierdedeelen
Corus, Chômer
Lethech
Ephah
Saturn, Seali
Homer, Gemer
Kab
Een Ey derRabbynen
Maatjes.
6-of
ÍSIJIOTÌ
2~T.
Il'-
Velgen de maten derafìlandengebraclitop
de Zurichfclie maten, van tien voeten. Eene
M y l 4943
• 4t ï î '
Een Stadie 617
• 9 m -
Sabbatiis
reize
3558-
- 2 if.
Een Riet
1 0 . •
- 6. —
•
Eene Elle
- 7- —
Eene Spanne
Eene Palm
Eene Vinger
Namentlyk uit de onderftelling van eene
en eene enkele elle, genomen voor 23 84..Paryfche
deelen. By aldien gy een onderfclieid
zoud maken tuiTchen eene neilige en gemeene
elle de deelen voor geene genomen 2953. zoo
zult gy krygen, het gene dat volgt
Eene Sabbatlis
reize
Een Riet 13.
Eene Elie x.
Eene Spanne i.
Eene Palm - -
Eene Vinger
Deze ding
moeten aani
• 4ttÌ.
. 2
• JììT.
- IjÌT.
3. - • 6iii.
1, dewelke ik hebbe willen en
.alen , zullen dienen om vry
veele Piaatzen van de Heilige Sdirifc te verbeeteren.
Stilzwygende moet niet worden voorby
gegaan de gewoonte der Jooden by himne
galimaalen in gebruik , door welke zy in het
eerft heele deugdelyke v^T^n voorzetteden,
maar de gaAen nu eene roes weg hebbende,
heele flechte, zelfs wel klaar water. "Waar in
wy verfchillen , op Jiet laatft van de maaltyd
den gaflen voorzettende of onze heerlykile
vaderlandfche wyn , of uitiandfche uit het
MarkgraafTchap van Baden , uit Borgondie,
of ook wel Muskadeüe wyn , Brandewynj
of morelle-wyn, en andere door konil toebereide
dranken, onder de naam vanRofolisbekend.
By aldien gy de reede van deze ongeiykheit
zoud vraagen , gene andere kan ik
geeven, dan dat de Jooden de garten wederom
hebben willen brengen j naar iiunne wyze
, tot bedaarde zinnen, daar wy hen willen
van veriland berooven. Gemakkelyk z'il
dit onderteekenen die geen, dewclke op den
aart der zoo even gemeide vol geeilen zynde
dranken wil acht geeven. De hitte, welke
de v/yn het lighaam toebrengt, blnfcht het
water uit. De wyn, voornamentlyk de edelder>
verdund het bloetj en verwydertdevaaten,
maar het water maakt den omloop nie^
het bloedig vocht gelyk. Hoe edelder dat de
wyn is, of ook overgehaald tot de fynjieit
van geefhen, hoe meer dat dezelve deverdouwing
der fpyzen in de maage belet, fchoon
dat gelieel tegen het gevoelen van het ge-
, N A T U U R K u N D E. ,7,,
jneen oordeel is, welke werking in tegendeel, gang doed hebbjn. Jndere tyden , Lder,
het water, of het gebrmk van Tiiee voort-1 ¿e®»»««,: mderelandam, andere mameren.
Joann. III. vers 8.
Zie Jerem. X. -ven 13. Kaf.Ll vers 16.
Joann. IV. vers 24.
GOD is ein geeß. —
Het Denkbeeld van C O D S Natuur is de
fterkfe grondveft vanGodsdienft, by aldien
die valfch was, zoo konde de dienft niet anders
dan ongerymd en bygeloovig zyn. Een
denkbeeld van G ü D wel denaldermachtigften,
maar kwaaden, die vermaak fchept in
den moord en verderving der fchepzelen, zoude
wel vreeze aanbrengen , maar ook haat
doen gebooren worden, zelfs ook onderlinge
tweedragt onder de Sehepzelen zelve, als dewelke
hunnen Schepper willen en moeten navolgen.
Een aldervolmaakH en te gelyk al~
deraangenaamit denkbeeld van GOD eenen
Geeft ftelt ons de Aldergoedertierenlle Zaügniaker
voor oogen, en hy trekt daar uit aan-
Ibnds dit, voor ons heüzaam, gevolg: alte
(ik hera aanroepen, taoe/eti hmaanroepeningeeß
e» waarheid. Een dienll ten eenemaal verfchillende
van die Kerkzeedige, Welken GOD
den Joden had voorgefchreeven, dewelke aan
vleefchelyke denkbeelden en afgodery toegedaan
waren; zyne natuur meer betamelyk. In
die Oude Huishouding wierd GOD genaamd
groot, verfchrikkelyk, GOD der heirfchaaren.
In het Nieuwe Teftament-Verbond met
eene veel aangenamer bevalligheit > GOD en
Vadervanonzen HEERE JESUS KRISTUS:
Vader der barmhertigheden , GOD van alli
vertroofung, van allelydzaamheit: GODder
Vreede en liefde. Dit begrip van GOD eenen
Geeft leeraart ook de gezonde Wysgeerte
zelve uit aanmerking der eigenfchappen,
welke aan weezens het zy ftoffelyke ofgeellelyke
toebehooren, welk begrip wy eiders ter
verklaaring hebben voorgeftelt:
Joann. IV. vers 46. — j j .
^ntie dMr was een Kekfr Köninck. Hoveling, mem ^one krank was leKahexfgehoort
hehlende dat JESUS uit J«dea in Gdileen kwam , gim tot hem,
ende had hem dat hy af{warne , ende zyten i^one gebend maakte: want hy lau
op zyn fterven. "
vide tot hem: BEERE {omt af eer myn {ind fterft.
,ib,ius xetdetothem; Gaathenen, uw' ^one leefd. Ende de menfch '
het woord, dat JESUS toi hem xeide: ende ging henen.
Ende als hy na afging, ¡(warnen hem Kyne dienfipechten te gemet,
ten hem, xeggende, Uw' k'nt leeft.
Zoo vraagde hy dan van haar de ure, in welke het beter met hem geworden was
ende zy ^tden tot hem, Gißeren te %even uren -uerliet hem de konfe. '
De vader beiende dan, dat het op dexihe are was, in dewelke f E S U S tot hem
gehegt hadde, Uw ¡^one leeft: ende hj gekofde Zilve, ende zyn geheel hup.
. Deze geneezing eener de koorts hebbende
'S verwonderlyk wegens de daden in het afivn.
.. .ii.ui.li jiv wi-^tiia ut um.
n,^ À—
^yn. De Geneesheer is een dagryzens verre
van den zieken. In plaats van Geneesmiddewelken
andere Geneesheeren of zouden
u even of voorfchryven , zoo zeid hy tegen
®a bedroefden vader van den zieken : Vw
wleejt. Enztedaar, deze word geneezen
''an eene zoo het fchynt, bittere koortze:
^ant de aflaatende können nietofzeldenweggenoomen
worden. Maar deze Zoon, zoo
als zyn vader verhaalt, was naby de dood,
eer myn kind ßerjt. Op dat zelve uur van de
ziekte verioft zynde word hy volkomen gezond
herfteld, op welke het verhaal der ziekte
gedaan is geweeft, op het zelve, op welke
de Geneesheer de wedergekoome gezondheit
had belooft, namenüyk hetzevende, welke
by ons de eerfte uure na de middag.
•< PRINT,
-i
'lì.
iniü:
n'i ,
Hfl