i' t
1 J
m
N A T U U R K U N D E .
die zien in de Dood. Wie zal zieh verwonderen,
wanneer hy den gebooren wordenden
en ilervenden Heer der Natimr aanmerkt ?
Hier, by den Doop van den Zaligmaker,
word de van een gefpleeten hemel geopent,
niet gelyk gemcenlyk by eene ontßuitmg des
hmds, als de blixem de wölken klieven, gefdiied.
Dat Luchtverfcliynfel, waar door de
aangeftooke iloife by nacht den liemel fchynt
te klieven, heeft Jüer gene plaats. DezeHemel
openbarfüng, waar van wynu Iprcekcn,
is Over dag gebeurt, en ook niet gezien dan
van den Dopeling en den Doper. Dezelve
oorzaak is ook aangaande de auive, in welker
gedaante zieh de Heilige Geell op JESUS
had nedergelaten. Over deze Duhe, zyn
' alle van geen eenderley gevoelen. Ter-tullía •
ms , in het Boek over KRISTUS vleefch,
kap. 3.QnJug«ßinus overäekrißelyke fTorßelßTyä
kap. 2z. twce glanfcliryke lichten van de
JCerk zyn van gevoelen geweeil, dat de gedaante
van de, op dien tyd gefdiapen j diiive
lighamelyk is geweeft. \'an een ander gevoelen
zyn met 'Ihotnas byna alle de Schoolfche
Godgeleerden volgens Sixtus Senenßs
Btblioth. Vi. B. 13. Aantek. Maar alle de Vier
Euangeliften zeggen, dac de Heilige Geeil is
nedergedaalt hofei ^erifieran , als eene duive;
Lukas in lichamelykegedaantegelyk eene duive:
Jußinui^ Epiphanius^ Chryfoßhomus , Ifidorus,
en eidei perißeras ; Cyrillus fertßeras en
fcheymati, ingelyks, en too teysperißerasfcheyntatißnoo;
en z y willen door deeze uitdmkkingen
te kennen geeven, en met iien alle de
" 5 7 7
andere Kerkvaders, dat de Heilige Geeftaan
KRISTUS en aan Joannes in een geziciite in
de gedaante als eene duive is veifclieenen,
gelyk by iiet eerfte PinxterfeeH den Apoilelen
gezkn isjerden veräeeUe tongtn als van uuitr ,
Want de uitwendige 200 wcl als de inwendige
Zinnen 200 van KRISTUS, als van Joannes,
en ook van den Apoftelen wierdefi 20-
danig aangeraakt, gelyk getroffen worden
gemcenlyk by het verfchynen van eene duive
of van viiurige tongen. MilTchien is het even
200 geleegen met de ilemme uit den hemel
van den Meflias getuigende. GOD werkt
buiten en boven de Order van de Natimr op
dc2e of gene zinnen , maar dan altyd wonderdadig.
Alwaar dehemelen worden geopent,
en Ezediiel alleen de Gezkhten GODSzag
kap. 1 .1. Stephanus alleen zag de hemelengeopent,
ende den Zone des Menßhen flaande ter
rechterhand GODS, Hand. VII. fä. Bydusdanige
gelegendheden werkt G O D onmiddelyk
op de 2innen, en verwekt de2eofgene
denkbeeiden, dewelke gemeenlyk verwekt
worden volgens den loop der Natimr door
uitwendige Voorwerpen, ofnatimrelyke droomen.
Nademaal ik ook dit gevoelen omliel-
2e, 200 zal my de GoedgunlUge Leezer het
ten beften houden , by aldien ik deze Gefchiedenis
van K R I S T U S Doop met gene
Printverbeeldingen van de Hemelopening der
duive zal hebben opgeheldert.
P R I N T E L A D D C L X V .
Ende als hy-^eenig Jagen, ende -veertig nachten gevaß hadäe , hmgerde hem ten
laatflen, Matth. IV. vers 2.
I
Deez' Prent verloond de Proef door Tefus mtgeßaan
Jn dorre •vnoeßeny, waar in Hy veertig'daren
Gevaß had, en het zwaart de, hongers Hem kwam plagen
Hier vat de Hei Hem, zo zy waande, op 't zekerfle aan.
De Satan, in den fchyn, met zyn verdriet hegaan.
Na Hy Hem, op het boogß' des Tempels had , '
Bezoekt Hem, bied Hem aan, indien "i Hem
t Gebted van alles, dat zyn" oogen kon beß
Maar 's waerelds Heiland, niet bekommen noch verlernt
Maat met de wapens van GODS woord zyn' vyand t'enn,
yerwmd hem. trinmpheerdten Satan hieß de vlueht
J^, dje den eerßen Menfih verleidde in V heilryk Eden,
pi 1 ?/ ''r J'fi" "fi'flreeden:
t.n wy erlangen van du prys alleen de Fracht.
H l t S n Ä S e I wi r -
zig