T
N A T U U R
lien tig in de modder wenielen. Heßchttis. Suey»
laiy zyn modderige piaatzen, by den Latyn
e n Lnfira, lacuna^ lama: kreupelboflchen,
g r e p p e l s , modderpoelen. Feftus : Krtupelhosfcbm
beteekenen greppels ( anderen Modderpoel
en ) i'ol flyk , de'-duelke in de bojfchen de legers
zyn der -vi-üde z-sjynen: van welke gelykenilTc
K U N D E. 1791
die g e e n e , die in a fgelegen en mor f i ige piaatz
e n den buik ende de lediglieit dienen , gez
e g d worden in de kreiipelboflclien te leeven.
M i f l c l ü e n fcamt van ßieyla afder Franfchen
feml, welk woor d insgelyks dusdani g een modd
e r i g kreupelbofcli beteekent.
m
P R I N T B L A D DCCXLIV.
IVant mllens is dit haar onhkend, datdoor'twoordGODSdehemelen-vanoverlan-^
ge gemeft zyn, ende de aarde uit het water ende in het water beßaande.
Voor welke de werelt , die doe was 3 met het water der Zondvloet bede{t zynde
uergaan is.
Maar de hemelen die m zyn, ende de aarde , zyn door het Kfhe woord als een
fchat weggelegt, ende worden ten vuure bewaart tegen den dag des oordeels , ende
der 'verdervinge der godtloo^ menfchen. 2. Petr. I I I . veriT: <5. 7.
Gy, die de IVysbegeerte in meerder -waarde houd,
M¡ GODS orakeltaal, en Godloos 11 'verßout
Om de Ondtrgang der Aarde in t-ay/eling te trekken!
fíoord, n'akk're SCHEUCHZER, « dien naaren dag ontdekken
Hy ßaafdt deez' '•xaarheid uit den Heid'nen Zonneklaar.
Hunn^ 'wysbegeerte maakt' die eertyds openbaar,
Jan V fVaerelds voWren; en Gy.fpoorloos en vermeten,
En door een dollen en vervloekten waan bezelen^
Slaat aan dat Leerßuk niet in V alderminfi' geloof,
Zelf voor de Orakelen dicr Godheid blind en doof:
Doch zo ge u van wjv -waan in 't kort wili zien geneezen,
Dan met ge alleen V Fertoog des braaven SCHEÜCIIZERS leezen,
Daar Hy^ op Paulus fpoor, met welgegronde reén,
Ons de Ondergang der Aarde en Hern ien koomt ontleén,
En hoe de Godheid 'ji-eer een^ Hemel en een Aarde
Op niewjD zal fcheppen van een endelooze -zvaarde.
Ai! nadert dan deez" blaan; zoo vind ge 11 zielgezicht
Geheldert, en daar van de vliezen fluks gelicht.
AA n de wereld , namcntlyk de aardfciie,
komen drie voorname veranderingen toe.
D o o r de Eerße is dezelve overgegaan uit Niet
t o t let , tot dat het welk z y i s , in den tydvan
zes dagen door het •x-oort GODS. Do o r de
Jweede heeft dezelve eene olgemeene Over-
Itrooming en D r o e v i g Geval ondergaan. Door
d e Verde zal z y door vuur v e rga an, maar in
eene niewwe aarde te veranderen. De Eerrte
is toen gebeurt, wanneer de Geeß GODS
zweefde op de'•ji'atereny Gen. I. z. wanneerde
aarde uit het water en m het '-•sjater is zameng
e d r o n g e n gcweci l . Dezc iiebben w y verklaart
in het Geichiedcnis-vcrhaal • v an de Schcpping
e . Het water is wederora het onderwerp
v a n d e T w e e d e , waar doov de wcrelt ^ die doe
was door het -isaier der Zondvloet bedekt is.
V a n deeze hebbcn wy gehandelt in de Gefchiedenis
der Zondvloet, De Dcrde is voori
i a m e n t l y k van deze tegenwoordige overweeg
i n g , alhoewel doorgaans eiders verklaard.
D e z e laatfte zal zyn proefneeming door het
v i u i r , waar door deze onze woonplaats , van
onzuiverheden te reinigen, ten vuurebewaart
Word tegen den dag des oordeels, ende der verdervinge
van godlooze menßhen. De dag ons
t en eenemaal onbekend zynde. De dag des
HEEREN zal komen als een die/in den nacht,
in welken de hemelen met een gedruißh zullen
voorbygaan , ende de elementen branden zullen
en vergaan, ende de aarde, ende de werken die
daar in zyn^ zullen ver branden vs. 10.
Het Wereldgcbouw zal v e r ände r t , nietvern
i e t i g t worden. De gedaante deezer wereld
gaat voorby, to fcheyma, de gedaante, niet
d e zeifftandigheit zelve. Gemakkelyk zal die
g e e n overecnbrengen met ons de gevoelens
der aldcroudfte Wysgeeren omtrent deeze
G i -