à
ì i ' j ,
m
¡Fís
f i l i r i e
j j r
, r ì ! ì
'.Iliiii'V
i ••»li!
• w .
I i i
II
, 8 0 0 G E E S T
verre afgelepgen waren, dat Chun of Berot
l a i by Ttolomaiiis is barathcyrna, cene Stad
vail Woeft Arabie. Dat Sareptaniet minder
flen naam zoude hebben können verkreegen
Jiebben van het glas fmclten, als vanhetweek
maaken van het koper, wel zoo veel tc meer,
om dat het glas in die Landftreek is nitgevonden.
, Sidon kan Koferryk gcnaamd worden
van wegens den overvloed van goederen.
Hoordenouden Griekfchen Verklaarder: J^an
het Koftrryk SiHoa, dat is, vän het machtige,
v:ant daar wordgcen koper ¿eteelt, ofvan het
ryke, als 'waar in het purper gertiaakt ward.
"Zoo Word 00k Troje genaamd poliichalkos,
ryk van koper, poluchrufis, gondryk by Homer.
lliad. 18.1S9. De hemel lelve, ouranos
p'.nchalkos , de koperryke liemel, Odyff: 3.
welke 00t lob vergelykt by eenegtgoatcnefpiegä,
kap. XXXVI I . 18.
V c r d e r verftaat Autan. Nebriffenßs §lamqmgen^
Ttrtii kap. 4. uit Andreas en Arethas
d o o r Chalkolibsnm ton cbaikoeidey Libanon,
hofi Jatroon paides arrhena kahafm , euoodeis
kai aiitonpuri homilonnta atmoiis apopemponta,
Wierook de gedaante van koper htbbende , by
deti zoontn den Gemeskmdigen het mannelyke
genaamd, dat ook zelfop het vuur gelegd zeer
ie geuren verfpreid. Hier van daan
Salmaßus mtt Soiimis\i\. 11^4. Hetmannetjes
wierook 'xord Chalcolibamm genaamd, om
äat het de gedaante van koper heeft, en goudgeel
of lichtgeel is. Maar dit is buiten vericliil,
dat chalkohbanon , blmkende koper geen wierook
is. Schoon dat al toegellaan wierd, dat
het alderbeile wierook geel is ( dog dat in
cegendeel het van witte verw'e is ) zoo is
echter dit zeker, dat iets yerftaan moet
E L Y K E
worden in het vimr beilendig en blinkende.
Suiiias is van een ander gevoelen. Chalkohbanum
eene zoort van amber koflelyker als gour.
Want amber ii gout uit andere dingen te zamen
gefmoUen vermetigd inet glas en edele ßeenen.
yan welk zarnenmengfel is de heilige tafel van
degroote Kerk, namentlyk van de H. Sophia,
welke is te Konftantinopolen , en door Cedrenus
word befchreeven. Maar ook dit ge-^
voelen heeft gene toelteirtming gevonden.
De Euangelift kon niet het geen, het welkhy
gezien had, vergelyken met hetzamenmengzel
by Juftinianus lecftyd uitgevonden. ,
Dit älleenlyk blyft 'er over, dat door chalkoUbanon
eene koltelyke 200rt van Bergkoper
moet verilaan worden. Volkomender zal dit
blyken, by aldien w y het gezichte van Joannes
vergelyken by dat van Daniel X. 5-. 6.
Alwaar voorgeitelt word een man met linnenbekleed
(Joannes, bekleed met een lang kleed tot
de voeten vs. 13.) iVien% lendenen omgordt waren
met fynen goude van U^haz (, ohannes,
omgordt aan de borflen met eenen goudengoräel.)
IViens lighaam wasgelyk een 'TurkoiSy ende zyn
aangezichte gelyk de gedaante desblikfems, ende
zyne oogengelyk vuurigefackelen. Joannes vs. 14.
Ende zyn booft ende hair was wit gelyk als Witte
-wolle , gelyk fneenw: ende zyne ocgcn gelyk
een vlamme vuurs. Ende zyne armen , ende
zyne voeten gelyk de verwe van gepolyß kofer.
J o a n n . vs. 15-. Ende zyne voeten waren blinkende
koper gelykf ende gloey den als in eenen oven.
Ende de ßcmme zyner woorden vuas gelyk de
flemme eener menigte. Joannes, ende zyneßemme
als een ßemme van wateren. Meer zaken
Over deze ftoiFe lees op de aangetrokken
piaatzen.
Openb. II. vers 18.
Zie Openb. I. vers ly.
Openb. III. vers 18.
Ik. rade u dat gy van my kpopt gout beproeft kgmende uit het i m r , op dat gy ryk
moogt mrden : ende witte kleederen, op dat gy moogt heljeed mrdert, ende de
f chande mver naektheit niet geopenhaart en worde: ende zalft mve oogen met oogen-
^ahe, op dat gy ^ien moogt.
Deze fpreekmanier fcliynt wonderlyk, 200
niet wonderípreukjg, gout beproefd uit het
viiur , daar volgens liet getuigenis van j^rißoieles
Meteor. I. B. 6. kap. en de ondervind
i n g toefteramende tnonos ho chrafos ou purontai
, het gout alleen nog verbrant word , nog
vcrteert word, en om deze zelve onverderffelykheit
een Zinnebeelt is van de eeuwigheit.
Zommigen leezen daarora pepeiramenon, beproefd
gout i door eene al te groot e vryheid
echter , om dat deze verfchillende leezing in
geene AfTcliriften ftaat. Ter verdeediging te
gelyk van den T ext , en ter verklaring van
de zaak diend , dat het vuur alle onzuiverc
ftofFen ontbint en van een fcheid. Derhalven
z a l^oKf beproefd mt het vuur zyn , het geen
alle beproevmg van het vuur Jieeft doorgeftaan,
gout van alle anderilachtige iloffe bevryd
, zuiver onvervalicht, fyn Cout, Jro
fno, van fne het einde, om dat iict zelve het
einde.
I.A.Fndñch .'Cul^.-.