N A T U U R K U N D E . xsst
P R I N T B L A D DCCI.
Ende als hy opjm reckerßo4 Kft , heeß zjm hds-orome tot hem gexfncleH
Hdt doch met te doen met dien rechtveerdigen: w»/ i^hebhe heden
nieel geleden m den droom om zynent mile. Matth. X X V I I . vers ly
Piktiis Huiswomv word oiifwaakni" hier vertoont
Verfihrikt, mtßdt, verbaafl, doer ; gmzt ha Men
Op ham Ledekant, door einen dreom beßreeden
Om Kriflm, van den Jood vervolgt, en fieri: i
Zy doet haar wreede Man, zyn Rechter, haaren drooim
En de angfien haar 's gemoeds des 's nachts gekden, ht
hn btd hem, dat by ßuif zyn doUen wrok en tooren,
Op dien rechtvaerdigen, onnozel goed en vroom:
Doch hy, die zieh nie! floort aan dit vertaazend monder
y^art, hoe •verzeherd •van vorfi Jeßis fchtildloosheid,
Slechts voort in al zyn 'x:oede, en (Joddlloos kleid.
Maar vries Pilatai! vrees G O O S oordlel, als den dondtr;
Wen Gy, door Cefars wrok, ah Bölling, daor het Land
Omz'jiervende, u nerwoed ontzielt mit eigen hand.
IN de veelhtit der droomen zynydilhidenVKi.
V. 6. Namentlyk gelykin den vvakkerzynde
de beweegingen i 3er dierlyke geeilen door
de reden geregeert worden , alzoo word in
den droom deeze gins en weer geleid van
geenen. Naar dat deeze of geene fiiaaren in
de herflenen worden aangeraakc, zoo zweevenvoor
liet gemoed deeze of geene gedachten.
Hier iiit blykt hot, dat d^s natiiurelyke
dröomen byna niets voorbeduidende mec zicli
brengen , ja zelfs dac die geljecle Droomverklarings
kunde der Alouden eene enkele droom
is: by aldien g y zoud iiitzonderen , v y Geneeskundigen
Itaan ziilks toe , de te verftaaa
geevende tekenen der geftelteniíTen des lig-
Juamsj die zomtyds de voorbcdiedende tekenen
der ziektens zyn. GOD werkt op de aldcronbedwongenfte
wyze gclyk op de groote
«ereld , 200 ook op de kleine wereld der
geeiten, en ziüks niet allen vo/¿ens de wetten
in de natuur ingevoerd , maar ook ¿'ove» de-
• zelye. Dog wanneer zodanige onmiddelyke
mvloeyingen en aanblazingen des Goddelyken
aoenis plaats Jiebbcn, als dan wykt alle wysgecnge
redeneering. ilicr worden voorwerpcn
vertoont, dewelke onzen Gezichtseinder
^crre te boven gaan. Ondcr deze zoort is de
aroom van Püatiis liuisvroiiw , een onwcder-
W e J y k getuigenis van K R I S T U S fcluildeloosheit;
ja voor Pilatus cene goddelyke
waaricbouwing, een bewys van den verfbeyelyken
haat der Joden en der Joodfche Geeileiykheit.
Voorbeeldenvanzoörrgelyke droomen
ontmoeten wy \Ty veele in de Heilige
en Ongewyde Geicinedeninen , welke droomen
ook den ííeidenen gebeurd zyn. Wlimelech
, Laban . Pharao, desfelfs ScJienker en
Bakker, Nebucadnezar. Gen. XX. 6. Gen.
X X X I . 24. XLI. I. enz. Dan. II. i. enz. Des
morgens vroegvan dien zelven dag, op welken
Julius Ce/irwierdvermoort, liad deeerfte
Gemalin yan deezenKeizer, genaamdC«/-
pftmia, gezien de gevcl van haar Paleis ingeftort,
en baren bedgenoot in iiaar eige fchoot
met vele wonden dooriboken, het v/dkKasßtis
en Bruitis naderband ler uitvoer brachten.
Zodanige eene Voorzegfter is de Echtgenoote
van Pilatus geweeft : want weinige dagen
daar na is die alderonreclitvaardigfte recliter,
haar man , op bevei van den Iveizer Kajus
Kaligula naa Lions in ballingfciiap verzonden,
alwaar by wegens onoverwinnelyk Jiertenleet
de handen heeft aan zieh zelven geflaagen,
volgens het getiiigenis van Eufebius Kerkelyke
Hiß. II. B. 7. kap. De Legenden flaa ik over,
welkeonzenP;7«/«i^i;^, naby ¿íwrsinZwitzerland
gcleegen, betreiicn, om dat die ¿e«.
geiiäen zyn.
P R I N T -
Mill !
I