iirt
II
, 'Í *
jiiii;,, .1
1.(1:'
J i'.il!'
,656 G E E S T
D e oorzaken van de Slaap zyn natuurlyk,
00k is bet einde heilzaam. Insgelyks is de
flaap van KRI STUS difcipelen natuurlyk gew
e e f t , niet uiceeilooten zyndc, gelyk in alle
andere z a k e n , GODS Voorzienigheit. GODS
Z o o n mo e l l allee» treedcn de wynperp van
d e n goddelyken toorn, enmemtint dtv difcipelen
raet hem z.yn , hem auUende hulpe aanbrengen
Jez. LXI I I . 3. En tot n o g toe waren
00k van de andere kant de difcipelen als door
eene geeftelyke doodllaap bevangen. Hannibal
ftond voor de poort , bet alderfcliandclyke
l y d e n van den Meelter wkis aanftaande , en
echter waren z y tot noch toe blind gebleeven.
Ecliter kanmen van Jiunne natuurlyke llaap
d e e z e vier redenen bybrengen j de invallende
n a c h t , bet maar een weinig van te vooren
gehouden avondmaal, de beweeging na het
feeindigd avondmaal onde rnoomen, verfcheie
n bekommerlyke zorgenvolvanvreezezynde.
Gediiuren^e de loop van den dag word
e n de geelten te kofte gelegdaanverfcheiden
b e w e e g i n g e n zoo van lighaam als g emo e d , en
e i n d e l y k iiitgeput zynde en vcrmoeidfcliikken
2.y den menlch tot ruft, geduurende deweike
E L Y K E
z y berilelt raoeten worden. Na het voedzel
worden de b loeddraagende vaten vervuld, byzonder
van de herilenen, en derzelver midd
e l l y n e n verwyderd zynde, zoo word de inv
l o e d , de berflenen te gelyk gepran^d zynd
e , belet, gelyk ook delevendigetriilingvan
het vochte zcnuwzap: en d iegeef ten, dewelk
e in de iiiterfte werktuigen gelyk als wacht
h o u d e n , trekken zi^^ te rüg naa het middelfte
van de herifenen. Ilier vandaandan^e«Wi2ör-
Ae oogen , de valdeuren , de oogleeden befwaard
zynde worden toegeilooten. Lukas
z e g d : iif difcipelen i l iepen Andersfins
neemt deze gemoeds-lyding de ilaap
w e g 5 en dikwyls gantfche wecken, ja maanden
v inden nauwel y k d e i l a ap, die door droefbeit
aangetaft worden: maar ook worden de
geeften uitgcput door bekommerlyke gemoeds.
overdenkingen en zorgen, engelieel verarmt
z y n d e keeren z y weder tot de niil. Dog zodanige
ilaap iszwaar 5 diep, voordenmenfch
onoverwinnclyk. Inderdaad de difcipelen waren
door de flaap zodanig bezwaard, dac de
Z a l i g m a k e r hen voor de aerdemaal ilaapende
v o n d i n die z y n nacht-lyden.
P R I N T B L A D DCC.
BnÁe als hy de ^here Benningen in den Tempel geworfen hadde , 'vertrok, hy, endt
henen gaande 'vermrgde hm zßhe. Matth. X X V I I . vers 5".
Hand. I. vers 18.
. •• Ende Doorwaarts overgevailen zynäe ii midden ofgehorßen , ende alle zj»;
ingei^andm zyn mtgeßort.
yervloekte wanhoop volgt de boosheid op de hielen.
Den Aardfchverrader Judas ßrekt
Zieh zelv^ m 't einde etn bml. Hjy Godlooße aller fielen^
Door giertgheid tot kwaad wriL-ekt,
Dorß 's IVaerelds Heiland ^ in den fchjn eens vriends verraaden;
Gaf Hern in banden van den Jood,
Die dihjL-erf had betoond door zo veel' zvonderdaaden,
Dat Hy den Heer •xw, en van docd
En lecven. Ja de hoop van alierly Geßachten,
Wiens langge-aenfchte komft weleer
De ylaräfchvaders, Köningen, en G O D S Propheetcn -wachtten.
Maar naauwlyks zag hy z^nen Heer
Jn V vyands 'wreede magt-, of hy erkent te fpade
Zyn msdaad, en de wanhoop doet
Hem ßuks verttvyflen aan GODS goedheid en genade.
Hy dood zieh zehen ganßh verivoed,
En ßort zyn fiioode ziel in endelooze elenden.
Men fpieg'le zieh aan Judas daad.
Men koome, valt men eens, tot G O D S genai zieh wenden,
Eer wy verharden in het kwaad,
En op 't vervlockte fpoor van Jndas hoop'loos ßieeven.
AI 't kwaad^ hoe groot^ word, op berowj;, ah00s vergeeven.
M a t t h , oip xxvn.
III tifi S tt^V] .
. x s LVn . 11. s.
r . ILu-.L r .'•culo.:
ÍÍ:
• I, "f: